Motorsåg och handhållet

Kedjeslip med Slipsats för röjklingor?

14 inlägg 17159 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjeslip med Slipsats för röjklingor?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66225 Har läst trådarna om kedjeslipar och börjar närma mig beslut!

Funderar bara på om det är smidigt med tillsatsen för röjklingstillsatsen för oregonslipen?
Hur snabbt går det att ställa om mellan sågkedjor och röjklingor???

Går det överhuvudtaget att motivera 2600kr för tillsatsen (det blir många röjklingor).


Annars tolkar jag den stora mängdens tyckande som att det är Maxx slipen som gäller vid nyinvestering???? :???:

Är det någon som kan ge mig lite mer argument för oregon? Verkar som om den skogma och den nima säljer skiljer sig åt?

Den ena med hydraulisk låsning och den andra utan.

Maxx är ju som sagt populär men saknar hydraulisk låsning!

Tacksam för svar!

Vesslan



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeslip med Slipsats för röjklingor?

skotarmasse  
#66228 Sätt in en annons på Blocket,slipa röjklingor 50spänn slipa 50st så är affären hemma.(borde väl finnas en del som är villiga att få en klinga som ny för 50spänn) :???:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip med Slipsats för röjklingor?

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66233 Är det denna du menar då? Ring till tillverkaren markusson han brukar vara lätt pratad så kan han nog förklara det mesta om den :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip med Slipsats för röjklingor?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66236
sågmek skrev:Är det denna du menar då? Ring till tillverkaren markusson han brukar vara lätt pratad så kan han nog förklara det mesta om den :grin:



Nja det var inte Markussons (lite för dyrt för en hobbysågare)
utan oregons som Skogma säljer!

http://skogma.se/Servlet?page=1&setfram ... rent=s1831

Tack ändå för visat intresse!

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip med Slipsats för röjklingor?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66237 Skulle också vara intresserad av att veta vad ni anser om denna sortens slipsats, börjar bli en rejäl hög med klingor nu.... hur mycket tid sparar man in per klinga med en slipsats istället för att göra det för hands?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip med Slipsats för röjklingor?

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66338 En gång i tiden såldes denna slipen "röjslip 200 " i början på 80 talet men den funkar än !! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip med Slipsats för röjklingor?

swe#kipp  
#66586 tuff slip har du en sån ???
såg bilderna kom från Dala Demokraten :)
på tok för lite skogsartiklar i den tidningen nu för tiden :P

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip med Slipsats för röjklingor?

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67293 Jag pratade med markusson det är han som bygger oregon´s tillsats, han hade även en automat slip till klingor MEN den var under utveckling så det dröjer ett tag till sa han

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip med Slipsats för röjklingor?

Anders A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70263
sågmek skrev:Jag pratade med markusson det är han som bygger oregon´s tillsats, han hade även en automat slip till klingor MEN den var under utveckling så det dröjer ett tag till sa han


Slipar mina klingor på markusson's tillsats till oregons slipmaskin
Tiden att skifta från kedjeslip till klingslip ca 5 min max
Det fungerar helt perfekt och som med alla manuella slipar så finns alla möjligheter att modelera lite med vinklar, slipdjup, tandryggar m.m.
Slipar utan problem 5-6 klingor /timme allt beroende på förutsättningar

Som inbiten handfilare i snart 35 år så har jag konstaterat att hur noga man än må vara så är riktigt runda klingor är sällsynta efter en tids hand filning det märks bra då man maskinslipar

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip med Slipsats för röjklingor?

Skogshuggarn  
#70920 Trycker upp den här tråden med en liten varning.

Var extremt noga med att påpeka vilken Oregonmaskin ni har vid ev beställning av sliptillsats hos Svenska Blount.
Tillsatsen passar nämligen inte till de större maskinerna, utan måste då kompletteras med en extra sk "slipöverdel".
Kostnad ca 4500:- istf 2500:- (cirkapriser).

Något som tyvärr inte framgår i Oregons huvudkatalog.

Nackdel: Merkostnaden naturligtvis, och man kan ju knappast kalla det för "tillsats" om det inte passar hela modellprogrammet.
Fördel: Man har en komplett/färdig slipmaskin för röjklingor och slipper "muttra sönder" kedjeslipen.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip med Slipsats för röjklingor?

Naders  
#70921 Är det en sådan här ni talar om?
Går det att slipa röjklingor med en tillsats till en sådan???
Både 200mm och 225mm?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip med Slipsats för röjklingor?

Skogshuggarn  
#70925 Ovanst är en "basmodell" så jag säger "förmodligen",,,,, men framför maskintyp/modellbeteckning till Svenska Blount vid beställning av tillsats, så får de ta på sig ansvaret om något blir galet.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip med Slipsats för röjklingor?

forest.  
#467041 Har en oregon kedjeslip enligt bild i ovan inlägg,
Finns det tillsats till den?
Har googlat men har inte hittat, har de gått ut ur sortimentet?
Ca. pris?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip med Slipsats för röjklingor?

Ove47  
#821576 Jag har en likadan slip (oregon 522a Roterar i bägge riktningar.) men även en sliptillsats för klingor till den. Problemet är att jag inte har en aning om hur man skruvar ihop klinggrejen med slipmaskinen. Är det någon på forumet som har en manual eller kan beskriva hur den används.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).