Föryngring

Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

31 inlägg 11025 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

Modernskog  
#619469 Jag va nu iväg och kikade till den tilltänkta planteringsytan och blev smått orolig för att marken är för blöt!

Hela ytan är i stort sett helt plan bortsett från några enstaka sänkor och där är det nu ca 5cm vatten i alla småhålor under gräset.
Min förhoppning är att det är tjäle i marken som håller uppe regnet då det regnat extremt mycket senaste tiden och egentligen hela hösten. Kan inte minnas att det är så blött under resten av året.
Markberedning med högläggning är bestämt så plantorna kommer oavsett inte stå i vatten men kan det ändå bli för blött för rötterna tro?

Ge mig gärna input då jag fick kalla fötter nu. Vill ju inte lägga 30 000:- på ett bestånd där stora delar drunknar.

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

jannee  
#619472 Nu kanske det är så enkelt att det är tjäle och vattnet inte kan sjunka undan.
Vad växte innan och hur så den skogen ut?
Harvar de över området ordentligt hittar du säkert partier att sätta plantorna i.
Om plantor tillfälligt står i vatten när det inte är växtsäsong är inte hela världen.
Är det för övrigt fuktig mark kommer björken som ett skott.
Du kanske t.o.m kan nöja dig endast med markberedning, resten sköter naturen om.

Användarvisningsbild

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

Modernskog  
#619473 Ja jag hoppas att det beror på tjäle.
Innan stod det fin granskog på halva ytan, resterande är gammal betesmark som det växer up björk, klibbal och enstaka självföryngrade granar ur.

Lärken vill ju ha fuktig mark men frågan är vart gränsen till för blött går? Får nog bara sitta lugnt i båten tills det blir vår och göra en bedömning av marken då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

80-90  
#619476
Modernskog skrev:Ja jag hoppas att det beror på tjäle.
Innan stod det fin granskog på halva ytan, resterande är gammal betesmark som det växer up björk, klibbal och enstaka självföryngrade granar ur.

Lärken vill ju ha fuktig mark men frågan är vart gränsen till för blött går? Får nog bara sitta lugnt i båten tills det blir vår och göra en bedömning av marken då.

Hur ser det ut på sommaren

Användarvisningsbild

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

Modernskog  
#619477 Fuktigt i dom lägre punkterna men inte stående vatten vad jag kan minnas åtminstone.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

jannee  
#619480 Kommer säkert att bli bra till slut.
Men se till att den gamla inägan (vallen) verkligen djupbearbetas.
Du MÅSTE komma ned UNDER det gamla plogdjupet, inget snack om annat :!:

Användarvisningsbild

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

Modernskog  
#619488 Absolut det ska jag göra. Ska ut och röja ett skifte imorgon, räcker tiden ska jag åka förbi och ta lite kort på hur det ser ut :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

uffejohan  
#619561 Jag har satt både hybrid- och sibirisk lärk på småländska höglandet, 300 möh. Sibirisk på gammal inägomark, ej markberett men Roundup-behandlat mot gräset. Resultatet nu några år senare är att absolut varje planta är betad eller fejad på 1 ha. Hybridlärken har jag satt på markberett hygge, rörligt markvatten och hyfsad bonitet för trakten. Dessa plantor växer så det knakar, ingen betning. Områdena ligger 300 meter från varandra så det är exakt samma betestryck. Det lilla antal självsådda tallplantor som finns på hygget har jag dock sprutat med Trico, kanske har det avskräckt....

Avatar Fallback

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

nilsszzon  
#620158 Kommer du ansöka om att lyfta ur den gamla åkermarken eller du planterar och håller tyst?
tror länsstyrelsen helst ser att man ansöker om ändring av markanvändning, jag står själv inför att "lyfta" ur ett par bitar gammal åker/bete och funderar på om jag ska lyfta ur dessa eller bara planta på.

hur har ni andra gjort? , en inköpare sa till mig att det värsta som kan hända är att de kan tvinga dig till att avverka innan 20år , stämmer detta? tänker plantera gran och lärk , även lite björk

Användarvisningsbild

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

Modernskog  
#620221 Jag pratade med länsstyrelsen och det behövdes ingen ansökan då marken hade ringa betydelse samt så hade den varit obrukbad såpass länge så att den per automatik klassades som skogsmark nu.
Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

nilsszzon  
#620225 Skönt , då har du det på det torra =) räckte det med telesamtal eller de kom ut på plats och gjorde kontroll?

Användarvisningsbild

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

Modernskog  
#620247 I mitt fall räckte det att ta över telefon och att dom tog fram en karta men det kan säkert vara olika från fall till fall antar jag :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

Värmlänning  
#708968 Hur gick det med denna föryngring?

Avatar Fallback

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

Sörlänningen  
#708995
Värmlänning skrev:Hur gick det med denna föryngring?



Jag blev också nyfiken nu när jag läste tråden.

Nere hos mig i Småland sätter ju ingen sibirisk lärk, men däremot en hel del hybridlärk. Och hybridlärk hade jag inte vågat sätta på sådan mark som beskrivs här. Den kan växa fantastiskt fint i sluttningar, men också bli helt oväxtlig så fort det blir lite platt med stående vatten. Den sämsta plantering jag har sett är hybridlärk på ett blött, platt område. Kanske funkar sibirisk lärk annorlunda?

Avatar Fallback

Re: Plantera bestånd av Sibirisk Lärk

isteskog  
#709023 Sibirisk lärk vill ha rörligt grundvatten som granen för att växa bra!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).