Föryngring

Lärk Plantering Nu

9 inlägg 7897 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lärk Plantering Nu

Farmor  
#70883 Jag bara undrar om man kan plantera lärk genom att peta ner lärkkottar i marken? Går det?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Lärk Plantering Nu

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70884 Räcker det inte med en tråd kan man kanske tycka?

Användarvisningsbild

Re: Lärk Plantering Nu

Fredrik Reuter  
#70887 Hej,
Det är ingen större fara.
Jag har tagit bort dina trådar i föryngringsavverkning och handhållet.
Vi fortsätter i denna tråd.

On topic: Jag vet inte.
Normalt är väl att kottarna sprider ut sina frön när de är i trädet och att fröna landar på marken och börjar gro?

Avatar Fallback

Re: Lärk Plantering Nu

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70889
Admin@skogsforum skrev:
On topic: Jag vet inte.
Normalt är väl att kottarna sprider ut sina frön när de är i trädet och att fröna landar på marken och börjar gro?



Är ju som du säger, kottarna gör nog ingen nytta att peta ner dom, jag tror ju inte det går? Men jag är inte helt säker. Annars hade man ju kunnat plantera billigt genom att peta massa kottar bara :)

Avatar Fallback

Re: Lärk Plantering Nu

Farmor  
#70894 Nu har jag gjort ett experiment. Petat ner 10 kottar på lite olika håll. Får se om de tar sig..

Och ursäkta klantiga trådstartor på olika platser, jag är ny och det tog ett tag innan jag hittade rätt. Lite för krånglig väg till 'starta tråd' kanske??

tack för hjälpen med städningen

   TS
Avatar Fallback

Re: Lärk Plantering Nu

escargot  
#73435 Hej, Jag tror tyvärr inte att det lyckas. Lärk har enl min erfarenhet sämre grobarhet än gran o tall generellt, det det är många frön som inte gror trots optimala förhållanden. Det är sannolikt inte särskilt bra förhållanden kvar i kotten. Kommer den överhuvudtaget att klänga nere i marken?

Jag har ett litet pågående plantförsök med lärk i växthuset i Garpenberg just nu....

Bra trädslag annars, tyvärr är det också många mular som gillar lärk.

escargot

Avatar Fallback

Re: Lärk Plantering Nu

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79796 Vilka mular är värst?

Avatar Fallback

Re: Lärk Plantering Nu

escargot  
#84556 Mja,det vetetusan vad som är värst, älgen mumsar och råduren mumsar, andra hjortdjur också har jag hört från andra. Det verkar dock inte som dom är överförtjusta, utan det är liksom som ett trevligt komplement..... lockar man med asp o sälg och gammalt hö så verkar det vara högre på rankingen.

Avatar Fallback

Re: Lärk Plantering Nu

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84567 Rådjuren fejar väl sönder lärken, mer än mumsar?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).