Motorsåg och handhållet

Williamms motorsågsrenoveringar

2933 inlägg 211724 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

tallen100  
#708738 Ska den ha 5%, så blir det 2,5 dl till 5 liter.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708743 Inte vanlig motorolja utan en olja som blandar sig med bränslet. All motorolja gör inte det.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

johan eriksson  
#708746 Jag brukar köra Aspen4 och någon vanlig 2t olja för luftkylda motorer. Köper man Aspens egen olja så kan man bara bättra på blandningen i Aspen2.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#708748 Jag måste fundera, det är så många olika bud. Efter som den inte ska köras så mycket så tror jag att det är bäst med det som det står i instruktionsboken. Och inte försöka hitta en nyare och enklare lösning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

johan eriksson  
#708755 8% var det i pionjär, Cobra ska ha 5% och 2t olja, har tillochmed för mig att det står på maskinens skylt, kan kolla på söndag.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#708758 Jag ska kolla vad det står på min. ska det vara syntetisk 2t olja eller vanlig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

johan eriksson  
#708759 Funkar vilket som, en sådan gammal pjäs är inte så kräsen. När man har rätt oljemängd i bensinen och förgasaren rätt justerad så ska det bli kladdigt runt borrnacken av olja.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#708760 Nu har jag kollat på den skylten med viktig info som jag är van vid att man inte behöver bry sig om... Men på dessa gamlingar står det inte ett man inte för ha den till att spräcka ballonger (det bruka inte stå just det, men ni fattar nog vad jag menar) utan vettiga saker.
Det står att det är en BBM 47 LA och att den ska ha bensin med 2T-olja i blandning 1:20 alltså 5%

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

johan eriksson  
#708762 Då är det ingen tvekan vad den ska ha 👍

Avatar Fallback

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

tallen100  
#708774 Bra då är det inga tveksamheter 👍


johan eriksson skrev:8% var det i pionjär, Cobra ska ha 5% och 2t olja, har tillochmed för mig att det står på maskinens skylt, kan kolla på söndag.

Det är alltså miljömotor i cobran 😉

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#708776
tallen100 skrev:Bra då är det inga tveksamheter 👍


johan eriksson skrev:8% var det i pionjär, Cobra ska ha 5% och 2t olja, har tillochmed för mig att det står på maskinens skylt, kan kolla på söndag.

Det är alltså miljömotor i cobran 😉

Då ska den ha catalysator också...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708801 Det här med bränslen och dess oljor är lite lurigt och svårt att få grepp om ibland.
Lite lättare om man ser det praktiskt, hur de blandar sig, om de skiktar sig, ryker det, rest mängder?

Prova o ek lite med lite bränsle, några glas o blanda så ser man snart. Täck dem o låt de stå nån månad.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#708848 Vad är det för årtal på den cobren vi diskuterar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

johan eriksson  
#708856 70-80tal

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#708858
johan eriksson skrev:70-80tal

Så pass modern! Jag tycker att den ser ut som 50-tal...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).