Föryngring

Småskalig tallsådd

21 inlägg 4580 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Småskalig tallsådd

Torleif  
#708674 Stormen i vintras tog upp ett par luckor i skogen på sådana ställen där tall borde passa bra på jordmånen. Granarna som stod där hade helt klart inte mått riktigt bra. Det finns inte så mycket jord mellan stenarna. Det verkar som om stormen drabbade granarna hårdast på platser som egentligen lämpar sig dåligt för gran så därför skulle jag gärna försöka med tall i luckorna i ställt för att låta granarna runtomkring självföröka sig.

Jag vet.... standardrekommendationen är att kalhugga allt men vi har bara litet på 4 hektar skog och ofta behov av eget virke så att kalhugga skulle innebära att vi måste köpa gammal skog någon annanstans för virkesförsörjningen. Därför är kalhuggningsbruk inget alternativ.

Samtidigt har en annan skogsägare kalhuggit ett väldigt fint gissningsvis 100-120-årigt tallbestånd. Med andra ord borde kottarna därifrån ha goda gener så vi plockade ett ämbar kottar som nu ligger på tork på ett galler i en låda i solen så de skall öppna sig och släppa ut fröna.

Är det bättre att så fröna någonstans och driva upp plantor som man flyttar ut om ett par år eller att krafsa bort mossan och riset på lämpliga fläckar och så direkt i skogen?
Finns det fler tips?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Småskalig tallsådd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708679 Obehandlat tallfrö har jag hört kan vara oberäkneligt när det gäller grobarhet. Man behöver därför så avsevärt mer med eget frö än köpt men annars bör det gå bra. Köpt frö ska visst vara värmebehandlat vilket ska stimulera just tallfrö.
Det du ska tänka på är att tallen är ett pionjärträd som kräver massor med sol så gäller det små luckor i en tidigare tät skog så kommer du troligen bli missbelåten med resultatet.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig tallsådd

HannuRöj  
#708690 Jag skulle så direkt. Ingen större betydelse vad som är grobarhertsprosenten, du har hundra gånger mer än tillräcktligt frö i varjefall. Det också tar flera år med obehandlad frö, presis som med fröträdskärm.
Vad finns brevid småluckorna? Finns det inte annat än tall i olika åldern så skulle det lyckas bra 👍.

Tror det är lite motsvarande som en av mina tallbestånder som aldrig har blivit slutavverkat 🤔.
Det är en strandnära bärg med bra men tunn mineraljord, några luckor med ingen jord alls.

Avatar Fallback

Re: Småskalig tallsådd

Torleif  
#708694 Tack
Det är ju enklare om vi kan så direkt.

Runtom är blandskog med ganska varierande ålder. Mest gran. En mindre del tall i 120-årsåldern i översta skiktet.

Det finns redan en del granunderväxt i luckorna men den ser sjuklig ut. Dessutom var det en hel del röta i gammelgranarna just där och de såg allmänt ut att ha haft ett svårt liv i brist på jord att sätta rötterna i.
Jordmånen är stenhålster med stora block och litet morän i springorna.

Hur stora luckor behövs om tallar skall vilja växa?
Luckorna går i nord-sydlig riktning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Småskalig tallsådd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708727 När jag haft fröträdställningar på ca 100stam/ha så har det varit för tätt för att plantorna ska trivas.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig tallsådd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708751
busholle skrev:När jag haft fröträdställningar på ca 100stam/ha så har det varit för tätt för att plantorna ska trivas.

Hur tänker du då? Si?
Hur länge håller du skärmen?
Ger du råd för alla eller för bara din lilla plätt där just du har skog?
Detta är sfo. Så råden bör var lokala eller generella!

Avatar Fallback

Re: Småskalig tallsådd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708752 Han meddelar sina egna erfarenheter. Inget annat. Vad är det för fel på det?

Användarvisningsbild

Re: Småskalig tallsådd

machonisti  
#708788 Min farfar höll på med luckor. Storleken borde varit runt 50 m x 50 m. Blev bara gran fast det var tallmark. Österbotten 50 söder om Vasa.
Generellt så det smäller!

Avatar Fallback

Re: Småskalig tallsådd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708794 Lokalt i mellersta Värmland så gäller generellt att tallplantor kan etablera sig spontant på mellanboniteter även i mindre luckor. Men de tynar bort innan det blir träd av dem.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig tallsådd

HannuRöj  
#708803 I rena tallbestånden ser man naturligt födda tallplantor även i hjulspåren några år efter första gallring. Så det räcker ju hur smal lucka som helst på början.
Med största sannolikhet ska vinden blåsa mer kantträd omkull. Så har man sådd på förhand har man vunnit ett par år tid och säkerställt tall som träslag 👍.
Jag ser detta som en bra ide som ska absolut utväcklas.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig tallsådd

machonisti  
#708888
machonisti skrev:Min farfar höll på med luckor. Storleken borde varit runt 50 m x 50 m. Blev bara gran fast det var tallmark. Österbotten 50 söder om Vasa.
Generellt så det smäller!

Måste tillägga, granskog 130 år då jag kalhögg. Uppskattar luckorna vara ungefär 50 år gamla. Kom bara några massavedspinnar av gran. Ingen tänker väl på att sköta dylika småfläckar.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig tallsådd

HannuRöj  
#708893 Granarna har varit gamla underväxtgranar som borde ha varit nerröjda före avverkning, Macho. I den tiden brukade man ju röja inte alls. 🤔
Men 50*50m räcker bra för tallföryngring om man röjar och skotar bort riset och gör någonslags markbereddning.

Det är en av största dummheter i dagens hyggesfritt skogsbruk att man inte ser någon skilnad mellan dålig underväxt och bra plantor. Tittade presis på YT en Metsälehtivideo som de visade en dålig smågran och sa att den har förvånads bra potential😲. Potentialen räcker tyvärr bara halva omloppstid och sen börjar svårigheterna. Sådana har avverkat jag med och har även sparat alldeles för dåliga efter stormen Stafan, 😎 men sparar inte längre.

Avatar Fallback

Re: Småskalig tallsådd

fax  
#708951 En fundering i anslutning till luckor: Vad gör ni med de luckor som uppkommer när granbarkborreträden tagits bort och det blir större och mindre gluggar i beståndet? Väntar ni till dess det skall slutavverkas eller fyller ni på med något?

Avatar Fallback

Re: Småskalig tallsådd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708955 Att "fylla på" är dömt att misslyckas. Någon granruska gror säkert ändå. I bästa fall kan det bli en grupp unggranar som kan sparas vid slutavverkningen men antagligen blir det bara marbuskar som får hyggesrensas bort.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig tallsådd

machonisti  
#708975
Skogsola skrev:Att "fylla på" är dömt att misslyckas. Någon granruska gror säkert ändå. I bästa fall kan det bli en grupp unggranar som kan sparas vid slutavverkningen men antagligen blir det bara marbuskar som får hyggesrensas bort.

Jag står bakom dina ord. Ofta är dom där luckorna för små för att man skall komma sig till för att sköta dem. Kanske bättre att ha den där lilla gläntan och hoppas på en oas av kantarell.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).