Traktorn i skogen

Valmet 702 och Farma 8 t vagn

17 inlägg 14485 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 702 och Farma 8 t vagn

norfelt  
#70869 Första inlägget för mig i detta forum.
Är det någon som har erfarenhet av ett sådant ekipage? Är framaxeln diffad på den traktorn?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 och Farma 8 t vagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70871
Bild


http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet702_73.htm

Klistra in länken på: http://translate.google.se/translate_t#
så får du en sorts översättning.

Avatar Fallback

Re: Valmet 702 och Farma 8 t vagn

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70875 Har tidigare haft en 703. 702 är utan snabbväxel. Framaxeln saknar all form av diff. Är där i mot rejält över dimensionerad.
Är inte vagnen för stor så fungerar den mycket bra som dragare i skogen. Den blir väl varje fall tre hjulsdriven med diffen.
Hytten är en katastrof till obekvämlighet, stolen går endast att vrida ca femton grader. Snurrstol otänkbart.
Följden blir att det går endast bra att lasta och lossa huggarvagnen åt ena sidan. Andra sidan får man vara lite av gummi människa för att se. Att sitta på ratten ! Ja möjligen om det endast rör sig om något årsvedlass.
Det är lätt att få reglaget åtkomligt tack vare den uppfällbara underdelen på bakrutan.
702/703 har dålig kvalitet på hydraulpumpen, dubbelpump fabrikat Dowty endast orginal passar pg antalet splines.
Rekommenderar en frontpump, Trima har färdiga kit.
Den är väldigt o öm som skogstraktor. Och har bra frigång.
Stod ut med den i tjugotvå år. Antagligen mest för jag inte visste hur bekväm andra var.

Avatar Fallback

Re: Valmet 702 och Farma 8 t vagn

Jonas_brunström  
#70881 har kört en 703 i skogen ca4 års tid och måste säga att om man står ut med det faktumet att den är hopplöst obekväm så är den faktist rätt bra!.fast den har nog några negativa saker som tx. den svänger dåligt jämnfört med moderna traktorer och om man använder tjädar på framhjulen och kör i jäklig teräng så kan tjädarna riva löst oljefiltret vid fullt styrutslag, vilket inte är så bra. Min 703 har kranen på taket och eftersom maskinen bara är 2 meter bred så är den ganaka instabil när det blir stora sidolut. men på den positiva sidan. eftersom den är så smal klarar man sig med ganska smala körstråk. min 703 har gått över 20 år i skogen och har aldrig ennu varit med om några allvarliga haverier med den. Hytten är obekvm men är egentligen rätt formad ifall man kör i mycket tät skog och det fins mycket kvistar som sticker ut över körstråket.

blev en lång förklaring men summa sumarum ifall du hittar en i bra skick och bara ska köra ut mindre partier så kan jag nog rekomendera den

Avatar Fallback

Re: Valmet 702 och Farma 8 t vagn

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70906 En sak som ska kontrolleras på beg 703:a är glappet i framaxelinfästningen,
Glapp där gör slut på splinsen på pinjongaxeln, 18000:- för tio år sedan.
Hylsan som sitter på kardan och pinjongen gör slut på pinjongsplinen.
Det är lika splinesdelnig som på kraftuttaget.

Avatar Fallback

Re: Valmet 702 och Farma 8 t vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71030 Självklart finns det en diff i framaxeln, annars går det inte sväng, men du menar självklart om det finns diffbroms eller diffspärr och där var då svaret nej

Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 och Farma 8 t vagn

MS 200  
#74760 502 602 och 702 serien har inte 4wd orginal ( finns men inte så vanligt ) så nej ingen diffspärr i frammaxeln däremot 803 och 903 har 4wd annars så är nog 605 705 805 bästa förmånliga skogstraktorn enligt mig :)

Avatar Fallback

Re: Valmet 702 och Farma 8 t vagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74821 502 finns ej som 4wd,men från 602 och uppåt finns det.Det som verkar skilja mellan 02 och 03-serien är snabbväxel.Inte verkar det vara sveriges ovanligaste traktor heller,beror lite på hur försäljningen var stationerad.

Avatar Fallback

Re: Valmet 702 och Farma 8 t vagn

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74922 Glömde upplysa om att koppling till 702/3 802/3 902/3 är svinaktigt dyra. 12000:- för fem år sedan.
Nästan dubbla priset mot efterkommande modeller.

Avatar Fallback

Re: Valmet 702 och Farma 8 t vagn

norfelt  
#92015 Det blev en Leyland 704 med Farma 8t vagn istället. Traktorn är mycket smidig i skogen och har en bra frigångshöjd.
Funderar på att montera en bärgningselvinch i fronten. Finns på Jula för 6t kr. Är det någon som har erfarenhet av sådan? Vinchen har en dragkraft på nästan 4 ton.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 702 och Farma 8 t vagn

BM 35  
#108996 Leyland Hur funkar dom,,har jag inte hört så mycket om,,,får lite dåliga vibbar av dom vet inte varför=)

Avatar Fallback

Re: Valmet 702 och Farma 8 t vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109037 Nån gång på 90 talet(slutet?) så bytte de namn till Marshall(gammalt namn) men de såg lika dana ut som bilden.
Den min kusin hade var skogsanpassad med svängbar stol o kapad ratt o bra fotutrymme bakåt

Avatar Fallback

Re: Valmet 702 och Farma 8 t vagn

norfelt  
#109096 Den jag har är en 83a och den är i mycket bra skick. Nu har jag monterat en bukplåt och gjort en låda för huggarutrustningen som jag satte fast i frontbågen. Nackdelen med traktorn är trång hytt. Idag blev jag med en Niab kvistmaskin åxå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 702 och Farma 8 t vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109128 Hytten är samma Secura hytt som Case IH hade ett tag eller var det när dom bara var Case?

Avatar Fallback

Re: Valmet 702 och Farma 8 t vagn

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109453 Det var mycket investering på en gång. Kan du vända stolen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).