Motorsåg och handhållet

Stihl och Lewis winch 400MK2?

6 inlägg 2821 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl och Lewis winch 400MK2?

NorTrac800  
#706715 Hei.
Hilsen fra Norge her.
Jeg har for en liten stund siden kjøpt meg en Lewis winch 400MK2 som jeg hadde tenkt å montere på en Stihl.
Jeg har noen Stihl sager fra før, 362, 261 og nå seneste en MS250C.
Den siste hadde jeg tenkt å montere på Lewis-winch'en.
Denne sagen hadde hurtig stramming på kjede og sverd.
Det ble kjøpt inn nye M8 bolter fra Stihl for å bygge om til dobbel bolt på sverd slik at Lewis-winch'en kunne monteres som "direct mount" dvs rett på vinsjen.
Jeg ønsker ikke å benytte det korte sverdet for å montere da jeg føler at sag-sverd-Lewis blir for langt.

Utfordringen ble med MS250C på Lewis-winch'en er at avstanden fra bakre sverdbolt til senter drivhjul på kjede ble for kort for å montere Lewis-winch'en som direct mount.
Jeg må derfor tenke nytt og kjøpe en ny Stihl til dette prosjektet.
Så til saken, hvem Stihl-sag er en god match for Lewis-winch'en for å kunne monteres direkte på som direct mount?
Jeg har ikke behov for 1600Kg trekkraft så en 50Ccm eller hakket større en ønskelig.
Jeg ønsker ikke å benytte 362 og 261 til dette da de blir brukt til Kapp/felling etc.
Ønsker å ha en fast sag på vinsjen.
På forhånd takk for svar og info.
Mvh
Kim fra Norge.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl och Lewis winch 400MK2?

NorTrac800  
#708447 Hei igjen.

Siden det ikke kom noen tips så ble det til at man tok ned bestefars gode gamle Komatsu Zenoah G560 fra hyllen.
Den ser ut til å gjøre jobben.
Blir morro å prøve 🌲

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl och Lewis winch 400MK2?

NorTrac800  
#708507 Lewis-winch'en leverer 💪 🌲 🌲

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl och Lewis winch 400MK2?

JensSkoog  
#708571 Bra, @NorTrac800 :-bd
Uppmärksammede inte den här tråden tidigare, annars hade jag svarat dig.
LW funkar bäst med en 50 kubikare eller över. Komatsuen har väl 52cc, så
den skulle duga bra.
Själv körde jag med Stihl MS261 när jag hade den winchen, och
då drar den ju värre än tio villa hästar. :wink:
Men, jag skulle rekommendera att du skaffar dig en winch-kon eller pulka.
Då kör inte stockänderna sig fast. Det gör jobbet lättare, isär när man jobbar ensam.

Användarvisningsbild

Re: Stihl och Lewis winch 400MK2?

NorTrac800  
#708592 Hei JensSkoog.

Takker for tipset, jeg har sett på kon på nettet og vurderer å kjøpe en for mitt bruk.
Jeg merket godt når stokken(e) traff på diverse kuler, røtter osv.
Men når det er sagt så drar LW meget godt i kombinasjon med Komatsu'en.
Da kommer den sagen til bruk igjen og istedenfor å stå på hyllen og støve ned.
Driver fortsatt å prøver og feiler, skal få kjøpt noen kasteblokker osv til uken og prøve mer.
LW gjør det iallefall enklere for meg å få ut stokker fra rot-velt osv der traktor og redskap ikke kommer til 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl och Lewis winch 400MK2?

Raggarö  
#708622 Om du köper kastblock kan du sätta ett på 2-3 meters höjd (om möjligt) så kommer stockarna att glida förbi rötter på ett bättre sätt.
Jag märkte skillnaden då linhjulet till wirespelet på traktorn skar. Utpunkt på wire på 1 meters höjd jämfört med 3 meter gjorde stor skillnad.....

Raggarö

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).