Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ventilpaket

27 inlägg 5270 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ventilpaket

DanEn  
#708391 Hej
Lyftkolven på min Mowi-kran är orkeslös och sjunker sakta när jag släpper spaken om jag har virke i gripen. Kolven är nyrenoverad. Är det ventilen som är kass då? Har varken kunskap eller tålamod att försöka laga själv, är det ekonomiskt försvarbart att lämna in på lagning eller ska jag köpa ett nytt ventilpaket? Nuvarande är ett med 8 separata ventiler. Men behöver egentligen inte ha ramstyrningsfunktion där då jag styr den med separat spak i traktorn.
Är ventilpaket på bilden något att ha?
Tacksam för svar! 😀



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

JohannesG  
#708418 Fixa det bör inte vara några problem, jag skulle inte tro att ventilen är skrot. Som du antagligen sett så kostar ett billigt paket ca 8000kr +moms. Det hinner en verkstad göra en del för.
Såvida cylindern verkligen är bra kan det vara så enkelt som något skräp i chockventilen som gör att denna inte håller tätt. Sjunker den även utan last?

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

Camaro1969  
#708419 testa skifta slangar till någon annan funktion och se om problemet kvarstår

isf är det ändå cylindern.

uppstår samma fenomen på den "nya" funktionen är det fel i den sliden

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

DanEn  
#708422
JohannesG skrev:Fixa det bör inte vara några problem, jag skulle inte tro att ventilen är skrot. Som du antagligen sett så kostar ett billigt paket ca 8000kr +moms. Det hinner en verkstad göra en del för.
Såvida cylindern verkligen är bra kan det vara så enkelt som något skräp i chockventilen som gör att denna inte håller tätt. Sjunker den även utan last?


Nej, utan last sjunker den inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708525 En bild på ventilpaketet så kanske man kan se lite mer

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

JohannesG  
#708531
Camaro1969 skrev:testa skifta slangar till någon annan funktion och se om problemet kvarstår

isf är det ändå cylindern.

uppstår samma fenomen på den "nya" funktionen är det fel i den sliden


Bör nog inte misstänka själva sliden i första hand. Mer troligt är chockventilen på den sektionen. Kan ju vara skada på lopp eller slid också, men jag anser det vara mindre troligt.

Om kranen inte sjunker utan last kan du enkelt testa om cylindern läcker. Kör kranen i ändläge åt det håll den krånglar. Därefter lossa slangen på den sida som inte har tryck, och sedan belasta trycksidan igen. Kommer det då olja ur den öppna nippeln på cylindern läcker det igenom.
Men var försiktig. Tänk noga så du inte lossar på något som har tryck i sig. Stäng av traktorn medans du skruvar. Och inga kroppsdelar där de kan komma i kläm om kranen av okänd anledning plötsligt skulle störta ner.

Vad är det för modell på kranen? Och gärna bild på ventilpaketet.

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

DanEn  
#708565 Det är en Mowi 250.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket

JoTh  
#708572 Kolla om inte slidcentreringen har släppt.
Den långa spaken närmast de korta ser ut att hänga ned om den inte skulle vara krökt. Men länkaget under spak ska linjera med de övriga om det är rätt.
På undersidan sitter det en kåpa som hålls på plats av två typ M5 skruvar. Lossa kåpan och kontrollera så skruven med brickor och fjäder sitter fast och även att allt är helt.
Kolla gärna på en annan funktion på sidan om, om du känner dig osäker.

Eller utför läckage test på cylindern med last kranen.

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

DanEn  
#708573 Fast det är spak nr 2 från kameran sett som det gäller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

JohannesG  
#708620 Vad jag kan se på bilden så är det bara själva spaken som är krokig.

Mowi 250. Bra, då sitter enligt bilder jag hittar på nämnda kran lyftcylindern lättåtkomligt. Sitter alltså på traktorsidan av kranpelaren, och lyft sker med kolvstångssidan av cylindern.

Gör som så att du lyfter i topp. Förutsatt att kranen står still där utan last så kan du lossa på cylinderns nedre slang, prova därefter att lyfta igen. Kommer det då olja ur cylindern när du försköker lyfta mer än max så läcker cylindern. Lite olja kommer ju när du tar loss slangen, ha gärna en hink eller något nära till hands, men om det börjar rinna mer när du drar i spaken har du ett läckage där. Kommer det inte olja så ligger felet i ventilen.
Om det är så att kranen sjunker kan du i stället för att lyfta i topp greppa tag kring ramen eller på annat vis fixera kranen i vagnen. Finns dock risk att det rör sig lite så att det kommer olja innan full belastning uppnås även om cylindern är tät.
Sänk INTE kranen med slangen lös, då sprutar det olja i denna!

Verkar det som att felet sitter i ventilen kan du börja med att skruva ur chockventilen och blåsa rent denna. Jag tror att det är den på ovansidan som är för lyft, men jag är inte helt säker. När detta görs måste kranen vara helt avlastad. Dra i alla spakarna fram och tillbaka med traktorn avstängd så du får bort allt tryck. Skruva enbart på den nedersta sexkanten, den som pilen pekar på. Då riskerar du inte att ändra tryckinställningen. Kan förvisso sitta ett skräp som inte går att komma åt utan att helt ta isär chocken, men har du inte möjlighet att mäta trycket ska du inte göra detta. Känner du dig osäker är det också dumt att ta isär den.

Ventilpaketet är vad jag kan se ett Hydrocontrol D3M. Det är uppbyggt av lösa sektioner så om det skulle visa sig att det är själva ventilsektionen som är defekt går dessa att köpa löst. Kostar troligen någonstans runt 1000kr.

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

DanEn  
#708633 Tack så mycket för utförlig beskrivning! Ska testa till helgen. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

lerbo  
#708704
JohannesG skrev:Fixa det bör inte vara några problem, jag skulle inte tro att ventilen är skrot. Som du antagligen sett så kostar ett billigt paket ca 8000kr +moms. Det hinner en verkstad göra en del för.
Såvida cylindern verkligen är bra kan det vara så enkelt som något skräp i chockventilen som gör att denna inte håller tätt. Sjunker den även utan last?

Ventilerar inte chockventilen utåt? Då skulle det väl synas som läckage?

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

JohannesG  
#708709
lerbo skrev:Ventilerar inte chockventilen utåt? Då skulle det väl synas som läckage?

Nej, absolut inte! Chockventilen skickar oljan till tank när inställt tryck överskrids. En ventil som skickade ut olja i luften vore rent av livsfarlig!

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

DanEn  
#709136 Fick hjälp av en vän igår. Vagnen är tämligen nyinköpt och den var orkeslös från början. Troligen har den gått efter en större traktor tidigare, varför de ställt ner trycket. Vi skruvade ett par varv och ökade trycket, då blev den genast mycket starkare!
Tack till er alla som tagit sig tid att svara! 👍 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket

JohannesG  
#709145 En större traktor påverkar inte lyftkraften över huvud taget. Så detta är inte en trolig anledning.

Jag vill bestämt avråda från att höja trycket över vad tillverkaren rekommenderar. Du riskerar att bryta sönder kranen med för högt tryck. Kolla med FTG vilket tryck det ska vara, mät med en manometer och justera så det blir rätt.

Några funderingar, vissa långsökta:
• Lyftrörelsen sker när du drar spaken mot dig? Långsökt, men tänker så att ingen skiftat slangar så det blir omvänt. Det är avsevärt lägre tryck för sänk än för lyft.
• Vad är det stämplat för värde på chockventilerna för lyft respektive sänk? Nu har ni ju ändrat på den ena, men tänker så de inte är felmonterade.
• När du säger att den sjunker med last så antar jag att du lyfte rakt upp och när du släppte spaken gick kranen sakta ner igen? För om du lyfte upp och sedan vek ut kranen mot max räckvidd är det naturligt att den sjunker om lasten är för tung för den räckvidden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).