Uppvärmning

CTC v35 extremt svårtänd, akut

5 inlägg 7437 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

CTC v35 extremt svårtänd, akut

Linux  
#692705 Hej. Har en ctc v35 som nästan är omöjlig att få fyr i ibland... Problemet har blivit värre och värre under ett års tid... Förr kunde jag slänga in ett papper och det tog sig direkt...

Nu måste jag ha luckan öppen och mata in papper tills rökgastempen överstiger 70 grader... Tar typ 30 min.

Problem som kan uteslutas.
1. Pannan sotas regelbundet
2. Rökgasfläkt och skorsten är ok
3.tilluft ej igensatt (tilluft som kan justeras manuellt)
4. Veden har torkat i 2 år under tak.

Har upptäckt att ytan på keramiken är skrovlig på ett par ställen, ser lite ut som när puts trillat av från en väg... Men bara begränsat området runt om roster plåten, alltså ganska minimalt.

Kan detta ställa till så stora problem? Ser inga sprickor i övrigt.

Pannan är inte alltid så svårtänd, så det är mystiskt... Fått för mig att den är mer lättänd när det är mer sot i den...

Hoppas någon har mer kunskap inom detta område.

Tack!



   TS
Avatar Fallback

Re: CTC v35 extremt svårtänd, akut

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692708 Har du haft loss och sotat fläkten också?

Avatar Fallback

Re: CTC v35 extremt svårtänd, akut

Larsi  
#692726 Har själv en likadan panna som fungerat i över 20 år
Hur ofta askar du ur i undre luckan och drar med viskan i kanalerna
Likaså tömmer bakre askluckan

Användarvisningsbild

Re: CTC v35 extremt svårtänd, akut

Linux  
#698472 Hej! Tack för svar. Fläkten är nästan ny, monterade för något år sedan. Jag försöker aska ur mellan varje eldning. Fattar inte varför den håller på så. Jag får dock för mig att den blivigt svårtänd efter att jag rev ner fronten på den och askade ur den fullständigt och körde viskan genom de stora hålen på gavlen i keramiken. Kan har pajat något där eller gjort något annat dumt? MVH

   TS
Användarvisningsbild

Re: CTC v35 extremt svårtänd, akut

MrStraightpull  
#708612 Känns som du korkat igen sekundärluften genom att ta bort fronten och köra med viska. Jag lyfter bara på mittrostret och använder dammsugare. 20 års eldning inte en misslyckad tändning. Har du sotat bakre botten luckan, den som ligger bakom värmekanalerna? Ugglor i skorstenen?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).