Skogsekonomi

Bokföra förskott i form av röjning

7 inlägg 2969 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bokföra förskott i form av röjning

t4bb3  
#708541 Har stött på en sak jag inte har riktig koll på hur det ska bokföras.
Kan generellt bokföra men har aldrig hanterat denna typ av transaktion innan då jag tycker att den blir konstig.
Bokföringen sker enligt kontantmetoden.

Ett kontrakt avseende röjning och gallring/avverkning är skriven för en fastighet. Röjningen är utförd under förra året men gallringen kommer att ske under detta år. Vilket gör att bokföringen för 2020 ska in först.

Leverantören har då skickat ut fakturor för röjningen som avräknas mot innehållna medel. Medel som då inte finns ännu eftersom det räknas av mot gallringen när den sker. Men som jag tänker måste ju fakturan bokföras på datumet den utfärdats. Men det finns ingen transaktion att koppla fakturan eftersom inga pengar förflyttats.

Kort och gott. Hade en transaktion funnits på bankkontot hade det inte varit några konstigheter.

Ska det bokföras?
Om ja, hur?
Om nej, varför inte?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Bokföra förskott i form av röjning

alias  
#708542
t4bb3 skrev:Har stött på en sak jag inte har riktig koll på hur det ska bokföras.
Kan generellt bokföra men har aldrig hanterat denna typ av transaktion innan då jag tycker att den blir konstig.
Bokföringen sker enligt kontantmetoden.

Ett kontrakt avseende röjning och gallring/avverkning är skriven för en fastighet. Röjningen är utförd under förra året men gallringen kommer att ske under detta år. Vilket gör att bokföringen för 2020 ska in först.

Leverantören har då skickat ut fakturor för röjningen som avräknas mot innehållna medel. Medel som då inte finns ännu eftersom det räknas av mot gallringen när den sker. Men som jag tänker måste ju fakturan bokföras på datumet den utfärdats. Men det finns ingen transaktion att koppla fakturan eftersom inga pengar förflyttats.

Kort och gott. Hade en transaktion funnits på bankkontot hade det inte varit några konstigheter.

Ska det bokföras?
Om ja, hur?
Om nej, varför inte?


Röjningen och gallringen utförs alltså inom ramen för samma kontrakt/avverkningsuppdrag och du har fått en faktura för röjningen som du inte ska betala då den kostnaden skall kvittas mot kommande förväntat netto från gallringen - är det korrekt uppfattat?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Bokföra förskott i form av röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708543 Är du pedant så skall det bokföras som en skuld. Men om du bokför enligt kontantprincipen som är enklast så gör du ingenting tills vidare.

Avatar Fallback

Re: Bokföra förskott i form av röjning

t4bb3  
#708545
alias skrev:
Röjningen och gallringen utförs alltså inom ramen för samma kontrakt/avverkningsuppdrag och du har fått en faktura för röjningen som du inte ska betala då den kostnaden skall kvittas mot kommande förväntat netto från gallringen - är det korrekt uppfattat?

MVH
Alias


stämmer

   TS
Avatar Fallback

Re: Bokföra förskott i form av röjning

t4bb3  
#708546
Skogsola skrev:Är du pedant så skall det bokföras som en skuld. Men om du bokför enligt kontantprincipen som är enklast så gör du ingenting tills vidare.


Då göra jag så. Väntar tills den dagen det kommer pengar på kontot med andra ord.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bokföra förskott i form av röjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708549 Pedant och pedant. Man *skall* bokföra alla fakturor man fått men ej betalt när året är slut. Man bokför dem tex mot 2440.

I ditt fall så när du får avräkningen från gallringen, så använder du den summan på 2440 då, tillsammans med vad du fick för intäkt från virket och kostnaden för gallring.

För fakturor som utställs och betalas samma år, så räcker det att man bokför en gång, vid betalning.

Avatar Fallback

Re: Bokföra förskott i form av röjning

Sörlänningen  
#708589
Skogsola skrev:Är du pedant så skall det bokföras som en skuld. Men om du bokför enligt kontantprincipen som är enklast så gör du ingenting tills vidare.


Som Mangan är inne på så gäller ju liksom kontantmetodens principer inte över nyår, så rätt är att bokföra det som en skuld.

Jag bokförde nitiskt så i början. Jag skulle i praktiken skulle kunna tänka mig att förenkla som du säger, men man skall vara medveten om att det inte är helt rätt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).