Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 10000

537 inlägg 129051 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

fashion  
#695096
Uvskogen skrev:En glad Uv och glad Bison är äntligen tillbaka i egen skog. Trampar körvägen uppför berget före snön som ska komma. Har både kedjor och banden på annars går det inte komma upp. Kedjorna gör ju dessutom att det gör att smyga över alla stenar utan att slå sönder ryggen. Hade risflaket på för extra tyngd på boggin.
Är så väldigt förväntansfull! 😀
1611043882_20210119_083914.jpg
1611043886_20210119_083942.jpg


Mys på hög nivå 😀
Jag är förväntansfullt här med. VÄntar på inbytespriset och kommer troligen snart slå till på en 11 😍
Dock är Leveranstiden framme i Juli så det blir nästa säsongs mys oavsett 😥 Men ändå 😍
Jag har en backe som vi knappt tar oss uppför med 4hjulingen som jag skall testa direkt jag får maskinen och där kommer behöva göras endel med ris mm innan den bli bra men det är så smalt så traktor kommer aldrig dit.
Dock är det tomme uppför och utför med lass i denna. Kul med utmaningar med dessa små mysobjekt till maskiner 🤭 🌲

Lycka till i backen 😉

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

fashion  
#695097
Uvskogen skrev:En glad Uv och glad Bison är äntligen tillbaka i egen skog. Trampar körvägen uppför berget före snön som ska komma. Har både kedjor och banden på annars går det inte komma upp. Kedjorna gör ju dessutom att det gör att smyga över alla stenar utan att slå sönder ryggen. Hade risflaket på för extra tyngd på boggin.
Är så väldigt förväntansfull! 😀
1611043882_20210119_083914.jpg
1611043886_20210119_083942.jpg



Förresten, kan du ta lite bilder på insidan hytten. Ser att du lagt lite saker fram över instrumenteringen? Tänker mig att man kan hänga jackan där och ev såghjälmen. (Hatar kalla hörselkåpor när hjälmen skall på 🤣

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Axl  
#699248 @uvskogen vill minnas att du provat lasta över från 4-hjulning till traktorvagn utan kran. Jag är funderar på att sälja huggarvagnen till förmån för en liten skotare, har en gammal vagn utan kran som jag då tänker att jag kan ha för transport. Vilken kranlängd tror du man behöver upp på för att det ska funka?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699249
Axl skrev:@uvskogen vill minnas att du provat lasta över från 4-hjulning till traktorvagn utan kran. Jag är funderar på att sälja huggarvagnen till förmån för en liten skotare, har en gammal vagn utan kran som jag då tänker att jag kan ha för transport. Vilken kranlängd tror du man behöver upp på för att det ska funka?


Lite osäker på frågan, men när jag gjorde det du, beskriver hade jag en XYZ 310, kranen var 3,10 lång. Så det gick utan problem att lasta på en vagn med fällbara stakar. Finns beskrivet någonstans i min gamla blogg om du till äventyrs skulle orka leta i den. 🙃
Men som sagt, svarade jag på rätt fråga nu? 🤔

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Axl  
#699267 Det var korrekt uppfattat. Då lär det gå bra med en bison också. Hur mycket skiljer i pris mellan en bison 10 och en alstor 840?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

fashion  
#699380 Fullutr bison 10000 ca 585tkr. 840 pro grundutförande 795tkr.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

fashion  
#708334 Då har jag beställt en Bison 8000 och säljer nu mitt nuvarande ekipage för den som är intresserad 😀 🚜

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... e/95002203

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

rydet  
#708387
fashion skrev:Då har jag beställt en Bison 8000 och säljer nu mitt nuvarande ekipage för den som är intresserad 😀 🚜

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... e/95002203



Kul med nya grejer, funderar emellanåt på att göra samma byte jag med , alltså från traktor å vagn till miniskotare men jag tycker man får med sig lite för lite på lasset och jag kör en hel del grovt löv som ju gör att jag gillar traktorvagnen.

Hur kommer det sig att du byter?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

fashion  
#708397 Byter pga smidigheten och framkomligheten vid gallring för hand med motorsåg, vindfällen och lite frötall. Mängden per lass är inte lika vintog då man lätt kan skota om de regnar då den inte gör vidare mycket spår. Och sedan hugga vid bättre väder.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709488 Passerade 300 timmar på min Bison 10000 idag. Vi börjar kunna varandra nu! 😍

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

fashion  
#709493 Lovely 😀

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726699 Passerar nu 400 timmar. Maskinen går fortfarande väldigt bra. Gör många ilika jobb med den, till och med en skotning av vindfällen på Värmdö (30 mil bort)!
Lång körning med den pp släpet men gick bra särskilt sen jag fått på luftfjädring på Rangern.
Har hittills haft lite problem med den tycker jag.
Den småläcker från någon koppling i utrymmet under stolen. Har varit där och dragit men inte fått tätt.
Sprinten som håller gripen till rotatorn gick rakt av. Vindrutetorkarmotorn gav upp (fick en ny utan snack).
Böjt alla 8 stakar men fått hjälp att böja dem rätt igen. Annars blir det kostsamt köpa nya.
Spräckt 3 rutor vid olika tillfällen, när jag skotat lite för långt ris. Lär mig väl någon gång....
Risflaket är nyttigare än jag trodde och används ofta. Går faktiskt väldigt mycket bättre köra ris med det på än utan. Lite snål med 2 par stakar med, borde vara fyra för bättre stadga. Särskilt när man kombo lastar ris och stock. Eller kör jord och sånt ihop med gripskopan.
Som tidigare sagts i tråden så saknar även jag en torkare på bakrutan.
Vad saknar jag allra mest?
En bättra hytt! Tystare och bättre värmedistribution över rutorna.

Nå, de var det jag kommer på nu som reflektioner efter 400 timmar.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

fashion  
#726737 Grymt intressanta reflektioner. Jag väntar lev av vår 8000 om en månad och jag lade till torkare på bakrutan redan från fabrik och de bjöd dem på. Kommer även jag reflektera av mina erfarenheter när jag börjat köra :-)

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Camaro1969  
#726877 provsatt bison 11000.

men jag kom inte runt i hytten, den var väldigt liten kändes det som men jag kanske gjorde något fel? (hade ingen instruktör i närheten)
1.90 lång, kanske det som var felet?

tyckte alstors hytt var bättre

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

fashion  
#726879 Jag är 183cm lång och tycker det går bra. Snurrstol bison. Alstor är säkert större och bättre och även mycket dyrare såklart

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).