Traktorer och processorer

Bättre grepp/framkomlighet, hur?

53 inlägg 11986 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660917
gnisten83 skrev:
Skogsola skrev:Kedjorna är alltihop vid skogskörning. Däcken har ingen annan funktion än att fästa kedjorna på.

Så torra perioder med hög brandfara o skogsbolagen säger att kedjor inte ska användas står skotarna stilla?


Det kan bli så. Om det inte finns något riktigt gynnsamt ställe som bodaedet är inne på.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660921 Kan bli tungt då med längre torrperioder

Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

barbarossa  
#661385 Har frontvikter på min 4610 .kedjor bak på vinter boggien ställd så jag får vikt på draget.inga problem.7tons kronosvagn med kran

Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Traktordave  
#665143 Har nu även frågat runt bland “de kloka” i byn. Samma svar där som här. Kedjor, frontvikter och/eller vätskefylla hjul på traktorn fram.

Har räknat och funderat lite till.
Tom vagn belastar traktor med ca 1 ton. När jag kör 3 m massaved så kommer ca ytterligare 700 kg på kroken, boggien 2,20 m bakom grinden.
Är ju ok och traktorn ska belastas med max ca 1,8 ton enligt instruktionsboken.

Däremot när jag kör fallande längder vilket vi gjort på slutet blir det snarare att vi avlastar traktorn, jämförelse med tom vagn.
Jämnvikten på fallande längder kommer mitt över boggien, och jag lägger ofta rotänden bakåt. Då tappar vi tryck på kroken jmfrt med tom vagn eller jmfrt med 3m massaved.

Prövade att flytta boggien. Lyckades inte med mina grejor lossna u-järnen som låser boggien på balken. Slog på en större nyckel så bra jag kom åt men satt rejält. Lyckades lossa bultarna som låser boggien på ramen, men hjälper föga när låsningarna framför och bakom sitter kvar.

Nästa gång jag är på plats blir det nya försök med bättre hjälp...:). Siktar på att sätta boggien till 2,5 m bakom grinden. Borde ge mer tryck med fallande längder och inte för mycket vikt vid 3m massaved.

Ska även vätskefylla framhjulen vid tillfälle.

Kedjor får som sagt inte plats, och prövar hellre vätskefyllda hjul än frontvikter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Traktordave  
#708324 Har nu fyllt vätska i framhjulen och passade på att fylla hjulen på vagnen.
Även flyttat bak boggien till ca 2,40 m bakom grinden. Fick bli proffshjälp.

Betydligt bättre grepp och får ner kraften från traktorn på ett helt annat sätt.
Har inte kört på de värsta ställen men skillnaden märks.
Lite stötigare med vätska i hjulen men stabilare.
Vagnen blev betydligt stabilare tom, inga tendenser att välta där det tidigare var lite svajigt.
Även vid lastning och framförallt avlastning blev det stabilare med vätska i vagnshjulen.

Nu kan jag inte göra mer med detta ekipaget. Större traktor och vagn med större hjul är nästa steg men det får bli en annan gång.
Lägger upp en gammal bild på ekipaget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

barbarossa  
#708355 Smidigare traktor i skogen är svårfunnen

Användarvisningsbild

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

Traktordave  
#708358 Otroligt smidig, lite väl lätt och skulle gärna kunna snurra stolen.
Men man får allt för 80 000...;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bättre grepp/framkomlighet, hur?

barbarossa  
#708410 Om den ändå vore närmare 🚜

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).