Skogsvagn (Huggarvagnar)

Svag sväng på Mowikran

23 inlägg 6910 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svag sväng på Mowikran

Joooell  
#707341 Köpte en ny drivkärra i höstas med en p40t kran på, kört på allvar först nu och tycker att den är löjligt svag i svängen, orkar ingenting när man inte står helt plant.
Nån mer som haft problem?
Ser att den bara ger typ 130-140 bar på svängen, kan de vara rätt?
Den gamla 400 kranen från 2005 var mycke starkare..



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Svag sväng på Mowikran

JohannesG  
#707347 130-140bar på sväng låter inte orimligt. Men beror ju helt på utväxling och kolvdiameter i vridhuset. De kan ju ha råkat göra fel inställningar. Men jag skulle inte skruva upp trycket utan att först rådfråga FTG noga.

Enligt teknisk data så skall P40t vara en hel del starkare än 400 i svängen. 12kn mot 8,5kn.

Användarvisningsbild

Re: Svag sväng på Mowikran

Bert1  
#707384 Låter som en tryckmätning behövs för man har ju läst om felinställda ventilpaket här innan

Avatar Fallback

Re: Svag sväng på Mowikran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707406 Om vi jämför med en annan Ftg kran som M60-65 så har den 160 bar i chocktryck i vridhuset

Användarvisningsbild

Re: Svag sväng på Mowikran

JohannesG  
#707407
gnisten83 skrev:Om vi jämför med en annan Ftg kran som M60-65 så har den 160 bar i chocktryck i vridhuset

Vad jag kan se så ska det enligt teknisk data på FTGs hemsida vara samma svängmoment på M60 och P40t. Dock är det troligen inte helt samma vridhus eftersom M60 är en avsevärt starkare kran. M60 har fyrkants bultmönster och P40t har väl den mindre runda? Så bäst att kolla med FTG först, speciellt med tanke på att det fortfarande bör finnas garanti.

Avatar Fallback

Re: Svag sväng på Mowikran

Joooell  
#707610 Pratat med Ftg nu och dom har tydligen uppdaterat kranen och stubben men inte bytt choker i ventilen förens de allra sista
Dom skulle iallafall komma ut och byta från 130 till 160 bar så de ska nog göra gott👍

Var iallafall inte den första som ringde heller så problemet verkar finnas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svag sväng på Mowikran

JohannesG  
#707670 Bra att de löser det. 👍 Men väldigt slarvigt av dom måste jag säga. Stackars dom som har en kran med fel chockventiler, men som istället för att fundera över om det kan vara rätt nöjer sig med att det ska nog vara så. Vilket kanske leder till att personen inte väljer FTG igen.

De borde ta kontakt med alla köpare av potentiellt felaktiga kranar.

Avatar Fallback

Re: Svag sväng på Mowikran

Joooell  
#707857 Ja precis, väldigt dumt med såna onödiga fel som kan skapa mycke irritation.
Kört i en slänt nu och kranen orkar inte ens med sig själv tom om man inte kommer nära, så störande....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svag sväng på Mowikran

Lennart bullaren  
#707874 Har upplevt samma får väl kontakta FTG

Avatar Fallback

Re: Svag sväng på Mowikran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707884 Kan säga att skillnaden med 140bar mot 160 i M65an är stor i lutningar.
Inte Mohedas fel då jag återanvändt mitt elstyrda ventilpaket från förra kranen och beställde inga nya chocker direkt vid kranbytet

Avatar Fallback

Re: Svag sväng på Mowikran

Joooell  
#708068
Lennart bullaren skrev:Har upplevt samma får väl kontakta FTG


Gör så! Va har du för vagn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Svag sväng på Mowikran

Joooell  
#708069
gnisten83 skrev:Kan säga att skillnaden med 140bar mot 160 i M65an är stor i lutningar.
Inte Mohedas fel då jag återanvändt mitt elstyrda ventilpaket från förra kranen och beställde inga nya chocker direkt vid kranbytet

De låter ju lovande, hoppas dom kommer snart då!

   TS
Avatar Fallback

Re: Svag sväng på Mowikran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708070 Vad har du för ventilpaket?
Jag har en Ex38 som har fasta chocker så de måste bytas om man vill ändra chochtryck

Avatar Fallback

Re: Svag sväng på Mowikran

Joooell  
#708155 Ja tror de är ex38 i min också, med minispakar, har faktiskt inte dragit fram å kollat🙈

   TS
Avatar Fallback

Re: Svag sväng på Mowikran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708174 Skulle nästan tro de att Ftg har samma ventil i både moheda o mowivagnarna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).