Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

819 inlägg 138372 visningar 72 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

JensSkoog  
#708122 Hördes ju inte trevligt ut alls, @Amatörhuggare 62.
Hoppas du mår bra nu :-bd

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Erre  
#708128
JensSkoog skrev:Hördes ju inte trevligt ut alls, @Amatörhuggare 62.
Hoppas du mår bra nu :-bd

+1
Hoppas det ordnar till sig.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

alias  
#708132
Amatörhuggare 62 skrev:Påsk blev inte ,alls som tänkt.
Ambulansen på Långfredagen klockan 05,00.
Men nu hemma igen, och softar med Skogsforum. 👍


Ajdå, lät inte bra.

Krya på dig!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

tallen100  
#708133 Ajdå det var inget vidare, ta det lugnt och vila upp sej nu.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Amatörhuggare 62  
#708224 Tack.

Ska in Onsdag, på en Ukg.
Får vi se, vad dom hittar 😨

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708234 Bra att du snabbt fick tid, ta det lugnt nu.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Pannben  
#708960 Sitter på akuten med syrgas. Inte covid utan allt för mycket inandat brandrök. Helt ok syremättnad men ska undersökas senare av läkare.
Orsaken är att i eftermiddags brann koladugården ner. Inte många minuter innan hela var övertänd. När jag var mitt i ladugården så blev den helt rökfylld. Såg inget, bara svart. Försökte mota ut korna men tyvärr blev mer än hälften kvar. Frustrerande att försöka få ut dem när de totalvägrade gå ut. 50 kor och alla kalvar förutom två, yngre än halvåret strök med.
Det mest sorgliga är alla kofamiljer som nu inte längre finns 😥 .
Som väl var klarade sig ungdjursladugården där även sinkorna går. Tyvärr tog jag in två nykalvade kor med kalvar på förmiddagen och de klarade inte.
Får se var allt landar. Vet inte nu. Högmjölkare kor som var oskadda har åkt till en annan gård. Många sinläggs och en granne kan ta hand om de som kalvar närmsta veckan.
Dessutom brann spannmålstorken. Där fanns allt utsäde inlagrat som ska i jorden snart.
Nu som allt rullade på. Monterat ny mjölkanläggning, tanken var full och korna var friska.

En sak är säker. 2021 kommer jag nog aldrig glömma så länge jag är i livet.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

isteskog  
#708962 Lider med dig, Pannben! Måste vara fruktansvärt frustrerande att inte få ut djuren.... Har själv varit kobonde.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Värmlänning  
#708963
Pannben skrev:Sitter på akuten med syrgas. Inte covid utan allt för mycket inandat brandrök. Helt ok syremättnad men ska undersökas senare av läkare.
Orsaken är att i eftermiddags brann koladugården ner. Inte många minuter innan hela var övertänd. När jag var mitt i ladugården så blev den helt rökfylld. Såg inget, bara svart. Försökte mota ut korna men tyvärr blev mer än hälften kvar. Frustrerande att försöka få ut dem när de totalvägrade gå ut. 50 kor och alla kalvar förutom två, yngre än halvåret strök med.
Det mest sorgliga är alla kofamiljer som nu inte längre finns 😥 .
Som väl var klarade sig ungdjursladugården där även sinkorna går. Tyvärr tog jag in två nykalvade kor med kalvar på förmiddagen och de klarade inte.
Får se var allt landar. Vet inte nu. Högmjölkare kor som var oskadda har åkt till en annan gård. Många sinläggs och en granne kan ta hand om de som kalvar närmsta veckan.
Dessutom brann spannmålstorken. Där fanns allt utsäde inlagrat som ska i jorden snart.
Nu som allt rullade på. Monterat ny mjölkanläggning, tanken var full och korna var friska.

En sak är säker. 2021 kommer jag nog aldrig glömma så länge jag är i livet.


Usch och fy. Läste om det på aftonbladets nyhetslöp.. sällan man reagerar på nyheter numera men jag fastnade vid den och tänkte: vilken tragedi.... beklagar men tur att du klarade dig. Synd på korna och kalvarna men du kommer tillbaka... starkare.. även om det kanske inte känns så nu!

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

tallen100  
#708964 Fy fan, vilken mardröm😭

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708965 Usch, jag beklagar djupt det inträffande. Nu gäller det dock att du gör skäl för ditt alias, så att du kan komma tillbaka.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

JensSkoog  
#708967 Vilken tragedi @Pannben.
Lider med dig :sad:

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

totte  
#708969 Fruktansvärt sorgligt. Har inga bra ord att skriva, ord känns så små och hjälplösa.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Pannben  
#708970 Tack alla. Nu får jag åka hem. Alla blodvärden var ok och luftvägarna fullt acceptabla.

Om någon är intresserad så besök
Han filmade lite med drönare.
Det positiva är att det gick så fort att de vi inte fick ut dog snabbt. Förstår att korna inte gick ut för när jag sprang ut så var hettan stark utanför och det regnade brinnande bråte rätt långt runt om ladugården.


Ändrade länken till filmklippet direkt till youtube istället för Wighs nyhetssida.
/Pannben
Senast redigerad av Pannben lör 09 apr 2022, 07:43, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

totte  
#708971 En liten tröst är att nästan alla, djur som människor blir medvetslösa av gaser och syrebrist långt innan de blir brända.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).