Motorsåg och handhållet

Kom över en 55:a

38 inlägg 5401 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kom över en 55:a

leifa.k  
#691954
1609801177_img_0826.jpg
Kom över en 55:a till för en femhundring som inte gick som den skulle. Skruvade bort kåpor, gjorde rent, skruvade ihop, provkörde justerade L och H. Den var skum, väldigt konstig, men den gick. Plockade isär igen o tittade noggrant. såg inget speciellt. Tog kort på förgasaren. När jag förstorade förgasarens bild i datorn så såg jag. Det blev kemisk metall från Biltema för att täta. Det blev skillnad.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kom över en 55:a

leifa.k  
#691955
1609801639_img_0843.jpg
1609801639_img_0842.jpg
Cylindern såg ut så här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kom över en 55:a

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691973 Var det Zama? Hål i huset?

Går den rätt nu?

Avatar Fallback

Re: Kom över en 55:a

leifa.k  
#692276 Den går bättre nu, men tycker inte att den går som den ska jämfört med en mindre Jonsered 2145, som går väldigt bra. Med att gå bättre menar jag att den har mindre avverkningskapacitet än en 10cc mindre såg har, som 2145:an. Jepp, Zama. Det jag undrar mycket över är de ojämna kanterna i kanalerna i cylindern. Hur mycket påverkar det? Tycker inte att det skulle vara så avgörande. Böt kolvring och satte en plugg i istför dekompventilen. Inget märkbart glapp i kolv eller vevstakslagring, tätningarna i vevstakslagringarna vet jag inte. Sprutade lite brakeclean i tankavluftningen och trycksatte bränsletanken, då bubblade det i tankavluftningen. Den går även magert efter en kort stund med full tank. Då får jag öppna tanklocket lite och starta om den. Förstår att avluftningen kan sättas igen gradvis. Annars så ser jag en stor potential i denna såg, lätt, lagom stark, orkar jobba på vedbacken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kom över en 55:a

Rotvältaren  
#692279 Förgasaren ser onekligen lite skum ut, funderade först om chokelänkaget hade nött mot godset men då borde större yta ha blivit blankpolerad, det där ser mer ut som porer i godset.
Om sågen är okej i övrigt så kanske en helt ny förgasare från en tredjepartstillverkare kan vara ett alternativ:
https://www.ebay.com/itm/Carburetor-Kit ... SwK7ZfZWAu

Avatar Fallback

Re: Kom över en 55:a

leifa.k  
#692300 L-skruven var utskruvad 4 1/2 varv, H skruven för mycket likaså. Det är inget länkage som nött mot godset iaf. Jag tycker att det ser ut som ett fel vid gjutningen i skarven av förgasarhuset. Öppnade även förgasaren, insåg att det var för smått för mina fingrar... så jag skruvade ihopet igen. Men de knaggliga portarna i cylindern, det är inget att bry sig om? Har ju i nte mera erfarenhet än den 9-hästars cyl jag hade på Zundappen, med ribba för in o utsugsportarna så att kolvringen inte skulle knäckas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kom över en 55:a

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692324 Du behöver justera in bränslenålen och sen starta på 1 varv. 2 varv är fullt öppet..

Användarvisningsbild

Re: Kom över en 55:a

totte  
#692352
leifa.k skrev:Då får jag öppna tanklocket lite och starta om den. Förstår att avluftningen kan sättas igen gradvis.


Du behöver definitivt åtgärda tankluftningen. Som du beskriver det så kommer sågen att gå magrare och magrare tills du måste öppna och lufta. Ett sannolikt utfall i längden är skador p g a överhettning. Och att få ordning på justeringen om tankluftningen är i olag är inte att tänka på.

Användarvisningsbild

Re: Kom över en 55:a

Rotvältaren  
#693763 Hur går det, blir det brum i den sågen igen?

Avatar Fallback

Re: Kom över en 55:a

leifa.k  
#708001 Nää, det har legat i träda. Tappade sugen lite.Sugen, börjar återkomma när jag kört lite med 2145:an o 5160:in.Kvistning o 60cm stam. Mest har jag varit uppehållen med stenspräckning så att jag kan fylla upp ett djupt dike med stenkross så att jag kan komma över diket med traktorn även när det är blött i backen in i kraftledningsgatan o vidare. En stor sten som döljde utsikten till sjön, och den skall brytas ned till mindre beståndsdelar med borrhammare o stenkilar... En stor sten blir en ännu större stenhög.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kom över en 55:a

leifa.k  
#708006 ÄÄh, ni får tycka att jag är dum i huvet, men detta fora är tamig.... omöjlig när det gäller att länka in bilder... Ge mig en motorsåg, vinkelslip, svets, även en plastmatta i våtrum så svetsar jag ihop den så det är godkänt i alla skarvar o hörn. Men att få upp en bild.. nää, det lyckas jag inte med!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kom över en 55:a

Erre  
#708008 Tryck här.
$matches[2]

Glöm inte att bifoga.
1617476936_screenshot_20210403-210842.png

Avatar Fallback

Re: Kom över en 55:a

leifa.k  
#708012
1617477572_img_0027(1).jpg
tack Erre. Skall försöka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kom över en 55:a

leifa.k  
#708013 Jaadu Erre, vad skall jag säga... Men tack vare din hjälp så fick jag till det, trots att jag tyckte att jag gjorde likadant tidigare. Men det är så det är med mig o datorer o forum.. jag trivs bäst i skogen. Tack än en gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kom över en 55:a

Erre  
#708018 Se där. 👍
Nästa gång trycker du på pilen som roterar bilden rätt. Sen är du i hamn.

Så lite så min vän. 🤗

Bilder är alltid kul.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).