Öppna kategorin

Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

121 inlägg 48522 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Stampep  
#707990
tallen100 skrev:
axwell skrev:
williamm skrev:Även om de flesta inte har problem med det nu, så tror jag att det finns dem som tycker det är bra att veta. Då det inta alltid är fullvuxna som kör...


Aha, då finns det en tanke bakom. Yngre ska helst inte köra liknande fordon.
Gränsen är 16 år efter ingående instruktionen.
Minst 18 år för anställd.
Så har jag uppfattat reglerna.

vanlig traktor får du väl köra på ägorna vid låg ålder iaf under uppsikt, och vid 15 flytta den på väg mellan olika gärden tex, utan traktorkort. om det inte blivit nya regler?
Så 16 och 18 år för en åkgräsklippare låter konstigt 🤔

Hur som helst så kör nog landsbygdsbarn det mesta, bara dom når pedalerna 🙃


Den sista raden förstår jag inte alls 🤔 🤭
1617475087_screenshot_20210403-203646_video_editor.jpg

Elmia
Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

tallen100  
#708050 Så ska det se ut ja 👍 🤣

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Kallkällene  
#708072
tallen100 skrev:
axwell skrev:
williamm skrev:Även om de flesta inte har problem med det nu, så tror jag att det finns dem som tycker det är bra att veta. Då det inta alltid är fullvuxna som kör...


Aha, då finns det en tanke bakom. Yngre ska helst inte köra liknande fordon.
Gränsen är 16 år efter ingående instruktionen.
Minst 18 år för anställd.
Så har jag uppfattat reglerna.

vanlig traktor får du väl köra på ägorna vid låg ålder iaf under uppsikt, och vid 15 flytta den på väg mellan olika gärden tex, utan traktorkort. om det inte blivit nya regler?
Så 16 och 18 år för en åkgräsklippare låter konstigt 🤔

Hur som helst så kör nog landsbygdsbarn det mesta, bara dom når pedalerna 🙃


Stämmer bra det, 25 år sedan när ja va 15 så hade min mor besök av två vänner å ja kom på sladd genom kurvan hemma på backen med en 142a med avkapat avgasrör, varav den ena menade att jag va för ung för att köra bil, då svarade mor att här får dom moped te dopet å bil te konfirmations så va dä inget mer med det!

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

persve  
#718425 Hej.
Har nu köpt en 214TC den kom den 28/5 till stugan så hunnit klippa 4 ggr nu. Hittills väldigt nöjd med smidigheten och klippningen. Kan förstå kritiken om att den tar lite mer soppa men tycker det är marginellt jämfört med fyrhjulingar och MC 😉 .
Klipper ca 1 hektar.
//Per

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Piraboin  
#718501 hej både kompisen och jag blev nöjd med Husqvarna TS 138 den har redan gått över 20h då vi har stora ytor på 3-4 ställen att klippa

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

vedeldare74  
#774812
Maldas skrev:Jag har haft ett par riders, men kör nu park. Jag tycker parken är överlägsen att köra, ingen bakdel man behöver passa som på ridern. Jag har en med hondamotor och servo, går som en dröm!


Vilken Park är det du har?
Jag funderar på Park eller Husqvarna Rider men har hört mycket om sämre kvalitet på nyare modeller av Park så man blir ju tveksam.
Gillar att man sitter högre och bättre på Park men om grejerna inte håller så är det inget vidare ändå.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Piraboin  
#774871 stiga duger bara som bojsänken don är tröga att köra och krånglar mycket och är ej servisvänliga
köp en Husqvarna Rider bättre kvalitet och bekvämare för långa arbetspass och enklare att skruva med om den går sönder

jag körde med en stiga minst 1 grr per månad fick jag ta och börja skruva med den då man körde med den i medeltal 30-40 h per månad
så aldrig mera en stiga

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

tallen100  
#774882 Satsa på en Rider det är bra och trevliga klippare.
När det gäller stiga så håller jag med föregående skrivare till fullo...

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Klång  
#804348 Hej!
Jag provar att hoppa in med en fråga angående val av åkgräsklippare.
Har blivit rekommenderad Husqvarna Rider men samtidigt ”varnad” för kinatillverkade modeller. Problemet är ju då att jag inte lyckats få reda på när och vilka modeller detta gäller?
Jag är ute efter en begagnad Rider med frontklipp och hydrostat, finns det någon här som vet när dessa tillverkats i Kina? Eller är det bara ”rykten”?
Mvh Ronnie Kling

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Alex Strömberg  
#804372
Klång skrev:Hej!
Jag provar att hoppa in med en fråga angående val av åkgräsklippare.
Har blivit rekommenderad Husqvarna Rider men samtidigt ”varnad” för kinatillverkade modeller. Problemet är ju då att jag inte lyckats få reda på när och vilka modeller detta gäller?
Jag är ute efter en begagnad Rider med frontklipp och hydrostat, finns det någon här som vet när dessa tillverkats i Kina? Eller är det bara ”rykten”?
Mvh Ronnie Kling

Undvik traktorerna och lilla 1 serie ridern. 2 serien och upp är bra.

En beggad R16C Awd är ett bra exempel på en kanon maskin.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

källefall8  
#804373 Håller med, R13 eller r213 som dom nyare heter och uppåt. Alternativt hade jag tittar på en spakstyrd sk zeroturn av ngt slag, beror lite på hur stora ytor du ska klippa men dom är ofta robust byggda utan styrvajrar och sånt, bara en hydraulmotor i var hjul.

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Repan  
#810331 Hej alla!
Har en fråga!
Köpte i slutet på förra säsongen en ny 216 awd. Har gått ca 10 tim. Upplever att den går väldigt sakta att backa med samt att den nästan stannar om man backar uppför en lutning. Min gamla Stiga-Villa från ca -00 var inga problem att backa uppför samma lutningen . Gissar att lutningen är ca 15 grader. Tycker den borde klara mer. Hur funkar era att backa med? Köra rakt uppför inga problem. Kanske är så på hydrostater att de inte får olja....

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Williamm  
#810332
Repan skrev:Hej alla!
Har en fråga!
Köpte i slutet på förra säsongen en ny 216 awd. Har gått ca 10 tim. Upplever att den går väldigt sakta att backa med samt att den nästan stannar om man backar uppför en lutning. Min gamla Stiga-Villa från ca -00 var inga problem att backa uppför samma lutningen . Gissar att lutningen är ca 15 grader. Tycker den borde klara mer. Hur funkar era att backa med? Köra rakt uppför inga problem. Kanske är så på hydrostater att de inte får olja....

Kört en äldre någonting-16 awd. Det är en justering där man få välja fart bakåt eller framåt. Är de justerande för maxfart fram backar de väldigt dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Repan  
#810333 Hej!
Ok, stort tack för snabbt svar. Det ska jag kolla närmare på 👍

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Williamm  
#810335
Repan skrev:Hej!
Ok, stort tack för snabbt svar. Det ska jag kolla närmare på 👍

Är en kulled med gängjustering typ som styrleden på en bil. Sitter ovanpå bakre drivmotorn under em plastkåpa.
Jag brukar justera för max fart back, det effektiviserar klippningen mycket mer än att kunna köra lite fortare men ändå för långsamt när man förföyttar maskinen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).