Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473374 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707812 Här är din tand:
1617391616_1617387532__mg_0550.jpg



Ser du på topp plattans egg ser den lite gråvit ut. Är den riktigt vass är det svårt att se var vinkeln slutar och topplattan börjar utan förstoring.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707813 Klicka på bilden så den blir så stor det går så ser du vad jag menar lättare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#707814 Jag fattar, i morgon ska jag fila om en tand med 5,5 och de hur det blir, och fila lite till få denna tand med 5,1.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707820 Fortsätt du med 5,1 lite ska du se du får kläm på det.
Ta bild så nära du kan med bra focus. Klipp bort det du inte behöver och förstora så mycket det går.
Utmärkt hjälpmedel om man inte har förstoringsglas vilket inte många verkar ha idag...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#707824
Mange skrev:Fortsätt du med 5,1 lite ska du se du får kläm på det.
Ta bild så nära du kan med bra focus. Klipp bort det du inte behöver och förstora så mycket det går.
Utmärkt hjälpmedel om man inte har förstoringsglas vilket inte många verkar ha idag...

Jag behöver sällan förstoringsglas, men jag ska testa det. Jag ska beskära mer nästa gång. Skärpan räcker till, men inte zoomen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707826 Skit i zoomen. Ta så bra bild så nära du kan med bra focus, skär ut det som inte är nyttigt och se bilden i så hög upplösning det går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#707924 Samma kedja annan tand filad med 5,1 lite högre upp.
Bild två fick jag inte skarp, så den ser slö ut, kolla skärpa på bild 1 i ställer. Det är samma tand på alla bilder.
1617456672__mg_0562.jpg
1617456672__mg_0561.jpg
1617456672__mg_0563.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707960 Prova att ta sista taget utan tryck och avtorkad/roterad fil. Det ser ut som den är bättre och nästan färdig så vitt jag kan se.
Filen går tyngre när den äter mer yta.
Går det lättare är den full av skit.
Profilen ser bättre ut. Hu känndes det när du provade?

Jag har samma såg jag haft de sista 15 åren och testar med. En 254. Då känns lättare skillnader och man behöver inte fundera på om sågen påverkar. Försöker hålla mig till träslag jag känner till och har tillgång till med av samma anledning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#707980 Tack!

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

pelle_perry  
#708270 Hej
Har bestämt mig att försöka få till bättre skärpa på mina kedjor. Tillhör de som tycker att en ny kedja är den skarpaste för att sedan nöja mig med en halvkass filad kedja. Provat flertal mallar till aktuell kedja men tycker inte det blir bra nog. Har efter att skummat igenom denna tråden och testat en del av era tips börjat fila på en Oregon 91vxl kedja sittandes på Stihl 201:a. Har svärdet vertikalt i skruvstädet och filar med en hand och stödjer aktuell tand med andra handen. Upplever att man måste fila väldigt mycket, innan man får vad jag tror, en tand utan råegg (?) får fila bort runt en tredjedel av tanden innan det blir som jag tror det ska vara. Ska lägga in några bilder före och efter och under tiden jag filar. Kom gärna med tips!

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#708277 Om råeeggen är kvar så länge så går nog filen för lågt i tanden, jag tycker att det ser ut så.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708281 Hei akkurat denne kjeda har eg brukt på stihl 201 sjølv så har litt erfaring der. Da eg vil tilrå er at når kjeda er ny og ein god del filingar, bruk 4,5 mm. Vær forsiktig med og ta ned ryttarane på ho. Fyrste gongen eg filer så pleier eg ta nokre få drag på kvar tann, men kjeda kan fint brukas ny utan filing og men ho blir skarpare når du får filt ho. Syns det er litt lettare og bruka 4,5 enn 4,0 mm fil. Lette fine drag så syns ikkje eg det er problem med råegg. Eg har best erfaring med og fila litt djupt i tanna, men ikkje for mykje heller, sånn passeleg. Kjem litt an på treslaga du høgg.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

pelle_perry  
#708285 👍 Ska prova med en 4.5mm fil

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708295 Det blir nog bättre. Inte mer tryck än filen kräver för att arbeta..

När du filar vertikat och stationärt så är det bra att rätta sig efter filen så man står avslappnat i rätt vinklar och låst handled.
10 tag som tar bra syns ordentligt på tandens längd.

Efter första filtaget som rensar tanden vrider jag filen 1/3 så jag inte trycker skit i den. När tanden är klar eller filen full av skit torkar jag den. Hjölper inte det tvättas den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#709843 I dag har jag lärt mig två saker. De kanske bara gäller för mig men:
1 Det går jättebra att fila en 404 skoveltand men 5,5mm fil och behålla samma tandform som på ny tand.
2 Det är omöjligt att fila en 3/8 fullchisel med 5,5mm och få den att de ut som en tand ska se ut. Jag får skaffa mig en 6,0mm fil.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).