Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 137718 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#707764
Robur Clivus skrev:Toppen, bra input, tack! Funderar som sagt på bensin, känns som lite väl stor prisskillnad att välja diesel, såg ingen skillnad i specifikationerna men dieseln borde väl dra lite mindre men finns det andra aspekter som bör känna till?

Det är ju högre vridmoment med diesel och det är även större pumpar i dieselversionen. Den kan jobba med lägre varv och är tystare. Men om det behövs? Nej det kan jag inte svara på. Det får var och en bedöma själv och det beror ju så klart mycket på hur mycket man tänkt köra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

vedmalen  
#707778
Vedproducent skrev:
Robur Clivus skrev:Toppen, bra input, tack! Funderar som sagt på bensin, känns som lite väl stor prisskillnad att välja diesel, såg ingen skillnad i specifikationerna men dieseln borde väl dra lite mindre men finns det andra aspekter som bör känna till?

Det är ju högre vridmoment med diesel och det är även större pumpar i dieselversionen. Den kan jobba med lägre varv och är tystare. Men om det behövs? Nej det kan jag inte svara på. Det får var och en bedöma själv och det beror ju så klart mycket på hur mycket man tänkt köra.

Jag har just gjort en beställning på en diesel PRO modell. Tänker att jag kanske ångrar mig och vill ha lite mer åka med om jag väljer bensin. Då var det stora hjul och lyse oxå. Leverans slutet av maj var det sagt, men skulle behövt den nu snart. Har fått in en hel del jobb nu när snön börjar ge med sig och del del jobb som inte hanns med innan vintern.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707786
vedmalen skrev:
Vedproducent skrev:
Robur Clivus skrev:Toppen, bra input, tack! Funderar som sagt på bensin, känns som lite väl stor prisskillnad att välja diesel, såg ingen skillnad i specifikationerna men dieseln borde väl dra lite mindre men finns det andra aspekter som bör känna till?

Det är ju högre vridmoment med diesel och det är även större pumpar i dieselversionen. Den kan jobba med lägre varv och är tystare. Men om det behövs? Nej det kan jag inte svara på. Det får var och en bedöma själv och det beror ju så klart mycket på hur mycket man tänkt köra.

Jag har just gjort en beställning på en diesel PRO modell. Tänker att jag kanske ångrar mig och vill ha lite mer åka med om jag väljer bensin. Då var det stora hjul och lyse oxå. Leverans slutet av maj var det sagt, men skulle behövt den nu snart. Har fått in en hel del jobb nu när snön börjar ge med sig och del del jobb som inte hanns med innan vintern.


Du kommer inte ångra dig! 😀

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

vedmalen  
#707794 Jag har just gjort en beställning på en diesel PRO modell. Tänker att jag kanske ångrar mig och vill ha lite mer åka med om jag väljer bensin. Då var det stora hjul och lyse oxå. Leverans slutet av maj var det sagt, men skulle behövt den nu snart. Har fått in en hel del jobb nu när snön börjar ge med sig och del del jobb som inte hanns med innan vintern.[/quote]

Du kommer inte ångra dig! 😀[/quote]
Nä, tror och hoppas inte det. Har haft tomtjobb och nån mindre gallring under förra året, blev nog närmare 250m3 och nu har jag det börja på redan. Plus gallring på egen skog. Så jag känner att det skulle vara bra med lite hjälp. Framföralltför att slippa brosslingen och få riset samlat när jag gör tomtjobben för att lättare kunna grotskota.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Ingarhs  
#707968 Nei, fornøyd tror jeg du kommer til å bli, jeg bestilte med bensin, av den enkle grunn at budsjettet (en god del hobby for min del) ikke tillot diesel. Men med det sagt, så angrer jeg ikke, har store hjul og lys, og sen høst passer det ofte å felle siste del av dagslys, og drar frem og opparbeide det i lyset fra P25, + gjerne en pannlampa (du skygger for deg selv når du skal snare treet i lyset fra p25'n). Når det gjelder valg mellom diesel og bensin tror jeg mest budsjettet må styre, samt litt forbruk om du skal bruke den veldig mye. Men pengene får du nok igjen ved evt salg. Av (ikke helt sikker) 2-300 nysolgte, er det ikke mange brukte på blocket enda,så tipper diss kommer til å holde seg godt i pris, ihvertfall i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Robur Clivus  
#708015 Jag är nog i samma sits, kommer inte gå super många timmar per år och lite extra bränsleförbrukning kan man leva med, samt möjlighet att köra på alkylatbensin även om det blir lite dyrare. Finns det någon punkt som ni är missnöjda med maskinen? Hur väl funkar den när man kommer upp mot 25 cm och kanske åkergran? Hur funkar det med löv träd? Ursäkta Vedproducent om vi kanske pratar lite väl mycket köpfunderingar här, borde kanske varit en egen tråd? Är jäkligt kul att följa din maskinkombo och det fina resultat du skapar.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#708037
Robur Clivus skrev:Jag är nog i samma sits, kommer inte gå super många timmar per år och lite extra bränsleförbrukning kan man leva med, samt möjlighet att köra på alkylatbensin även om det blir lite dyrare. Finns det någon punkt som ni är missnöjda med maskinen? Hur väl funkar den när man kommer upp mot 25 cm och kanske åkergran? Hur funkar det med löv träd? Ursäkta Vedproducent om vi kanske pratar lite väl mycket köpfunderingar här, borde kanske varit en egen tråd? Är jäkligt kul att följa din maskinkombo och det fina resultat du skapar.

Nejdå fortsätt diskussionen. Krokig Björk är ju alltid svårt. Nu har jag väldigt lite löv men knivarna kan du ju öppna lite men när det är krokigt kan det vilja skära in i stammen nertill. Det går att köra mer än 25 cm. Kraften finns men är det riktigt kvistigt kan den släppa att hålla i stammen. Lättar man lite på kvistknivarna brukar det allt gå att köra genom det mesta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#708698 Kommer lite vedbilder här i tråden också. Lastar all ved med Alstorn. Sålde minibrunetten ifjol och det går fint. Fina dagar nu och det är bara att mata på. 1000 kubik till så är det färdigt i slutet av Maj.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#709896 I dag är det vägsladdning med nya Bergmasladden och teleskoplastarn. Har ungefär en mil skogsväg totalt. Ligger ett justerbart rivstål längst fram. Väldigt bra när det är lite mer ordentligt grus på vägen. Annars tar du bara upp det i översta läget om det är mycket sten. Har kört med Drammensladden i 15 år ungefär men drog av vajern så den blev skrot. Men det är samma princip. Enkelt och billigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#710396 Nu har dom hämtat sista Barrmassaveden från vinterns gallringar. Det blev totalt 8,5 lass bil och släp. Det blev några pinnar då mycket var klent. Lite egen ved har jag kört hem och nu återstår drygt ett bil och släp Kubb.

Tänkte ni skulle få gissa på volymen på lasset. Har inte svaret än så det får ni vänta lite på så gissa på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710406 Nu mer får de betalt för last utfyllnad så det bör vara högt om det är grovt. Nu är det lägre. Det borde vara ca 38-42 fub även att det är klent är lasset struket.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

halvproffs  
#710407 Iom att det är gran som är lätt så blev det 42,35fub.😊

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

80-90  
#710419 46 fub

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

axwell  
#710451 Tycker det ser ut som 44,44 fub.

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

uffejohan  
#710454 Tycker ni är fega, det ser mer ut att vara 48.48 m3fub

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).