Motorsåg och handhållet

Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare

15 inlägg 6978 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare

Torbjörn Johnsen  
#707712 Det här är Echos 50-kubikssåg som vi tufft nog valde att matcha mot Husqvarnas 550XP MKII. Echo CS 501 SX har 50,2 cm3 i cylindervolym och den är på 2,57 Kw (3,5 hk).

Vikten är, fulltankad med 16-tumssvärd och 1,5 mm-kedja 6,3 kg. Husqvarnas 550 XP MKII har lite större effekt (3,0 Kw/4,1 hk) och den har vi tidigare vägt in fulltankad med motsvarande skärutrustning på 6,8 kg. Echo CS 501 SX har ett vikt/effektförhållande som ligger något lägre än Husqvarnas 550: 0,7 hk/kg (torrvikt utan skärutrustning) mot Husqvarnans 0,8.

1617356598_echo-cs501sx.jpg


Echo CS501 SX är relativt lätt
För den som är van att köra en Husqvarnasåg så känns Echos 50-kubikare hemtam i layout, handtag och balans. Handtagen är sköna att hålla i och reglagen sitter där de ska. Sågen startar och går som den ska direkt ur kartongen men precis som vi skrev om lillasyster CS390 ESX så ville vi justera förgasaren men saknade specialmejseln. Med den i handen gick det lätt att justera in så att sågen fick det rätta ”bettet” och blev mer varvvillig. Echo/Ariens förklarar att sågarna från fabrik är justerade för max effekt och vridmoment vid max belastning.

1617356598_echo-501-stamkvistn.jpg


Plocka bort barkstödet?
Sågen känns robust med enkla och begripliga detaljer för service och underhåll. Luftfilter och tändstift kommer man åt efter att toppkåpans fästskruv lossats med bara händerna. Kopplingen ligger inåt sågkroppen med drivhjulet ytterst så det är lätt att skruva loss svärdskåpa och lossa svärd/kedja om man nyper fast svärdet. Svärdskåpan är av plast och har två muttrar som hänger kvar även när kåpan är lossad och skruven för kedjespänningen sitter i svärdskåpan. Vid leveransen sitter ett stort barkstöd monterat men det kan man med fördel ta av vid klenare gallringshuggning.

1617356631_cs501-detalj-1-muttrar.jpg


1617356632_cs501-detalj-2-kåpa.jpg


Echo CS 501 SX är inte en ES-såg (Easy Start) men vi upplevde den inte speciellt hård att dra igång ändå. Det finns en dekomp-ventil om man vill ha mindre motstånd när man rycker igång sågen och då går det riktigt lätt att dra. Sågen var lättstartad hela tiden vi testade.

1617356598_echo-cs501-starta.jpg


Det finns även en version av Echo 501 med handtagsvärme vilket ju brukar vara uppskattat i vårt nordiska klimat. Då heter sågen Echo CS 510 SXH och den väger ca 0,2 kg mer.

1617356646_echo-cs501-action.jpg


En petitess av kanske mer kosmetisk karaktär är strömbrytaren för av och på. Den är av ”gammaldags” vipptyp i metall och känns inte som ”senaste design” även om den är funktionell. En smart detalj är bensintanken som är delvis genomskinlig så att man ser hur mycket soppa som är kvar.

1617356631_cs501-detalj-4-knapp.jpg


1617356632_cs501-detalj-5-tank.jpg


Sammanfattning
Förutsatt att det är en hållbar såg, vilket vi inte har någon anledning att betvivla, så är det här en prisvärd 50-kubikare för den som inte anser sig behöva ”det bästa av det bästa”. Den har inte riktigt samma prestanda som t ex Husqvarnas 550XP MKII men den fungerar väl att jobba med. Riktpriset enligt ariens.se (mars 2021) är 6 990 kr inkl. skärutrustning och moms (5 592 kr exkl moms).

Den här tråden ingår i en hel serie artiklar där vi testat några Echosågar. Här hittar du fler:

Echo motorsågar på den svenska marknaden (video) (starttråd)
Echo DCS1600 - vi testar batterisågen i gallringsskogen
Echo CS 362 WES – utmanare till Stihl MS201?
Echo CS390 ESX – lätt 40-kubikare i 50-kubikskostym


1617356598_echo-cs501-kvistn.jpg


Här finns en video från när vi testade Echo CS 501 SX:



Och lite bilder:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare

totte  
#707717 Har kanske inte riktigt samma prestanda som en Hva 550, men kanske kan den tänkas hålla i längden. Japanerna brukar vara bra på att göra grejor som hänger med ett tag. Kanske därför som dom t ex valde en stoppknapp med kvalitet i stället för nåt rackligt hemgjort plastelände.

Avatar Fallback

Re: Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare

tallen100  
#707719 Ser inte så dumma ut dom där sågarna, vippströmbrytaren i metall tycker jag är ett plus 😀
Såvida den inte sitter så till att man oavsiktligt stänger av sågen vid vissa tillfällen, 🤔 men då går det ju att vrida den ett kvarts varv i så fall.

Användarvisningsbild

Re: Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare

Williamm  
#707723 Jag tycker också att vipp-brytare är snarare positivt. Men vikten är samma som på en 346ne med 2,7kw.

Användarvisningsbild

Re: Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707728 Om de håller bra o presterar nåt lite mindre kan det vara bättre.
Inte alla som har nytta av det sista varven i ruset... vissa tycker det är bättre om grejerna håller. Det är olika önskemål i produktvalen.

Echo har gjort massor med bra såg genpm åren.
De är inte nya på marknaden.

Användarvisningsbild

Re: Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare

paavo25  
#707740 Echo och shindaiwa gick ihop.

Har shindaiwa, riktigt bra. Inget illa om echo heller.

Är nu denne, en med shindaiwa arv, eller renare echo?

Användarvisningsbild

Re: Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707754 När Yamabiko köpte märkena får man nog säga att de satte viss prägel på dem.
Men Shindaiwa och Echo är idag samma sågar. Lite som Husqvarna Jonsered.
Tror inte det finns Distrubutör för Shindaiwa just nu, så vitt jag vet. Ariens har nog bara Echo där produktutbud är större.

Avatar Fallback

Re: Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare

adahlm  
#707800 En detalj ännu som tillägg till recensionen, även tankkorkarna är av funktionell/traditionell design och startsnöret fungerar som nyckel om man inte får upp det med fingerkraft

Syns på tex videon här:

Avatar Fallback

Re: Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare

Sture Andersson  
#708060 Blir lite nyfiken på att i filmen pratar ni om att ni filar nya kedjor ,filar ni ryttarna eller vinklar ,skärpan på en ny kedja är det väl inte fel på ?

Avatar Fallback

Re: Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare

Ferguson system  
#708061
Sture Andersson skrev:Blir lite nyfiken på att i filmen pratar ni om att ni filar nya kedjor ,filar ni ryttarna eller vinklar ,skärpan på en ny kedja är det väl inte fel på ?


Nye sagkjeder er maskinslipt, noe som ikke nødvendigvis blir sylskarpt. Det blir ofte bedre å ta noen drag på de for hånd. Kurven i tanna får bedre avrunding og mer polert overflate når man sliper de for hånd. Mange av de er også slipt med 25 eller 30 grader vinkel. Vil man at de skal være mer aggresive, så kan det være en fordel å slipe de på 35 grader. Men vinkelen avhenger litt av hva man skjærer i også, og hvor aggresiv man vil at sagkjeden skal være.

Rytterne kan det også være en fordel å ta litt på, de er ofte for høye når de er nye. På enkelte kan rytterne være så høye at sagtennene nesten ikke skjærer i det hele tatt.

Användarvisningsbild

Re: Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708064 Ny kedja ur box är ett rätt grovt opersonligt instrument som ger lite mått på hur man själv filar. Är man nöjd med ny kedja och kanske till o med tycker att den blir aldrig så bra igen då finns det hopp om förbättring med hyfsat enkla medel.
Jag tycker ryttare ofta är lite låga när man tar kedjan ur boxen. Filar oftast innan jag monterar för att få den prestera som jag vill.

Användarvisningsbild

Re: Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708084 "Den som är nöjd med skärpan hos en ny kedja, har inga höga krav." fick jag lära mig när jag gick motorsågskurs för ca 14 år sedan. Gäller väl fortfarande, har jag för mig.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare

pelle_perry  
#708098
Mange skrev:Ny kedja ur box är ett rätt grovt opersonligt instrument som ger lite mått på hur man själv filar. Är man nöjd med ny kedja och kanske till o med tycker att den blir aldrig så bra igen då finns det hopp om förbättring med hyfsat enkla medel.
Jag tycker ryttare ofta är lite låga när man tar kedjan ur boxen. Filar oftast innan jag monterar för att få den prestera som jag vill.


Tillhör de som inte lyckas få kedjan lika skarp som en ny.
Vilka är dessa hyfsat enkla medel för att få kedjan skarp? 🤔 Ska man gå upp en filstorlek, eller mer vinkel på tanden osv...?
Använder mig av husqvarnas rullmall varvat med på frihand men lyckas sådär.

Användarvisningsbild

Re: Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare

Klyv Bixby  
#708107 Läs Bilder på filnings tråden och sen provar du medsvärdet vertikalt så du står och filar i brösthöjd. Nya filar och lätt på hand är oxå bra 😀

Användarvisningsbild

Re: Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708118 Bra tips.
Tråden: Bilder på filning.

Det är kunskap som saknas därför är det med enkla medel lätt att få till.
Att veta vilket resultat man ska sträva efter i filningen, hur det bör se ut och vad man gör för att förbättra.
Det kan alltid bli bättre. Det finns ingen övre gräns på hur bra det kan bli.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).