Öppna kategorin

Elstängsel ström i duschen

33 inlägg 9526 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elstängsel ström i duschen

Arso  
#707645 Torråret 2018 började kranen i källaren att ge stötar. Tog ett tag innan jag fattade att det var stängselaggregatets jordning (som också råkade vara hela husets jordning) som spökade. Så fort det blev fuktigt i backen igen försvann problemet. Nu har jag flyttat aggregatet. Strömmen tar enklaste vägen helt enkelt.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707661 Mitt aggregat är väldigt starkt och sitter bara 8-10 meter från verkstan. Stängsel och jordspett ytterligare några meter bort.

Samma sak kan ibland upplevas mellan diskbänkar och blandare enligt elektrikern.

"Potentialutjämning" var nog ett ord som nämndes. 🤔

Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

Brorsan  
#707663 Jobbade under en husvagn i höstas. Den står bredvid elstängslet till hästhagen, en tråd låg i gräset.
Vagnen hade inkopplad 220 v.
Då fick jag stötar när jag låg på rygg och tog i husvagnsramen. Strömmen gick lättaste vägen, via markytan - mig -
ramen som var jordad i 220 v systemet.
Vattenfall har jordspett i sjökanten och el-aggregatet har jordtag i sjön med kopparkabel så dom har
i princip samma jordpunkt.
Jag undrar om el-aggregatet kan ställa till det för finelektronik och datorer?
När vi hade telefonmodem till internet fungerade inte internet när vi hade aggregatet på och
så hörde man pulserna när man pratade i telefonen.

Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707673 De var nog rätt vanligt att de blev pulsade ljud i telefonen av elstängsel och anledningen kunde finnas km från huset med problemet
En vanlig anledning är att nån tråd var fastsatt i telestolparna, men skanova river väl allt på landsbygden så de problemet finns väl knappast kvar

Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

axwell  
#707680 Det låter som om du har vagabonderande strömmar.
Om du hade haft 5-ledarsystem, dvs separat neutral och jord så borde du inte ha fått dessa problem.

Det lär finnas "sugtransformator" för att avhjälpa din störning, har aldrig sett en sån i verkligheten.

Har du kommunalt vatten/avlopp eller eget system ?

Användarvisningsbild

Re: Elstängsel ström i duschen

halvproffs  
#707742 Vi har stängselaggregatet jordat på elnätets jord. Funkar perfekt 👍

Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708002
halvproffs skrev:Vi har stängselaggregatet jordat på elnätets jord. Funkar perfekt 👍


Tills det går åt helvete med besked... Det är dessutom olagligt men det är väl av mindre intresse.

Användarvisningsbild

Re: Elstängsel ström i duschen

fendt311  
#708009 Jord är alltid jord. Hur menar du att det kan gå åt helvete? När man ändå måste jorda hela ladugård inredning med jord. Samt all inredning i ligg hallar med jord. Förstår inte vad du åsyftade med ditt inlägg. Nu har jag jordfelsbrytare i hela fastigheten. Om det var det du åsyftade, försäkrings mässigt. Att man måste ha det för lägre försäkrings premie?

Användarvisningsbild

Re: Elstängsel ström i duschen

halvproffs  
#708010
busholle skrev:
halvproffs skrev:Vi har stängselaggregatet jordat på elnätets jord. Funkar perfekt 👍


Tills det går åt helvete med besked... Det är dessutom olagligt men det är väl av mindre intresse.


Ojdå. Vore ju bra om du förklarade varför det är så farligt. Jag har gjort så i massor av år.

Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708023 Den stora risken är väl trasiga aggregat. Överslag åt båda hållen är inte helt ovanligt efter åskskador och att då har jorden på nätet och stängslet sammankopplat är en mycket dålig idé.

Användarvisningsbild

Re: Elstängsel ström i duschen

fendt311  
#708027 Jösses.😲 Neutralledare behövs. I varje fall när man läser denna tråd.

Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

styrbiorn  
#748441 Hej!
Jag har ett liknande problem här hemma som förbryllat mig:
Elstängslet tickar i fingrarna när man duschar eller diskar. Men bara i en del av mitt vattensystem. Huset ovanpå källaren har inte några bekymmer och ett hus som försörjs genom en 50 meter PEM-slang har inga bekymmer.

Det händer bara i en källare har jag dusch, rostfri diskbänk. Betong och klinkergolv. Golvbrunn i plast. Detta är rätt nära hydroforen. Från hydrofor går galvade rör och koppar.
Till hydroforen går galvade rör i marken och PEM-slag från pumpen. Har både kört med en dränkbar rostfri pump i grävd brunn och numera med en ejektor-pump i ett 30 meters borrhål med stålrör som står inne i den grävda brunnen.

Elstängslet är jordat med ett 10-tal en-meters spett ca 5-50 meter från brunnen.
Bästa stället för det är aldrig särskilt torrt. Men jag upplever ändå att problemet blir värre på sommaren...?

Efter att ha läst här ska jag prova att jorda vattenledningarna efter hydroforen bättre.
Jag tänker nu att brunnsröret och den galvade ledningen ger bra överledning från jordningen och att ledningarna efter hydroforen inte är lika bra jordade så att man därför får en spänningsskillnad.

Ska se vad jag får för resultat.

Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

Sture Andersson  
#748490
styrbiorn skrev:Hej!
Jag har ett liknande problem här hemma som förbryllat mig:
Elstängslet tickar i fingrarna när man duschar eller diskar. Men bara i en del av mitt vattensystem. Huset ovanpå källaren har inte några bekymmer och ett hus som försörjs genom en 50 meter PEM-slang har inga bekymmer.

Det händer bara i en källare har jag dusch, rostfri diskbänk. Betong och klinkergolv. Golvbrunn i plast. Detta är rätt nära hydroforen. Från hydrofor går galvade rör och koppar.
Till hydroforen går galvade rör i marken och PEM-slag från pumpen. Har både kört med en dränkbar rostfri pump i grävd brunn och numera med en ejektor-pump i ett 30 meters borrhål med stålrör som står inne i den grävda brunnen.

Elstängslet är jordat med ett 10-tal en-meters spett ca 5-50 meter från brunnen.
Bästa stället för det är aldrig särskilt torrt. Men jag upplever ändå att problemet blir värre på sommaren...?

Efter att ha läst här ska jag prova att jorda vattenledningarna efter hydroforen bättre.
Jag tänker nu att brunnsröret och den galvade ledningen ger bra överledning från jordningen och att ledningarna efter hydroforen inte är lika bra jordade så att man därför får en spänningsskillnad.

Ska se vad jag får för resultat.

Kommer följa ditt problem med intresse ,har ju samma problem ,men i mitt fall är det ju grannens agrigat inte mitt ,hans finns 400 m bort mitt 50 m.Men jag är rätt säker på att han har fel på sitt .

   TS
Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

styrbiorn  
#748517 Jag har funderat på vad som kan vara fel på aggregatet men kommer inte på något. Det är ju inte en särskilt avancerad grunka egentligen. Det har bara en anslutning till ett jordtag och en annan (eller två) till staket-segment. Sedan kommer i pulser en potentialskillnad att skapas mellan dessa två när en kondensator laddas ur. Har provat med olika aggregat och det är samma resultatet.
Så utifrån det ligger ju felet inte i apparaten. Jordningen av aggregatet är såvitt jag vet god (har bra fart på staketet när det är rent.
Men jag tänker prova att jord vattenledningarna, kanske är det bara behandling av symptom men det borde ju minska risken att folk som duschar jordar iallafall. Vi får se..

Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

Sture Andersson  
#748521
styrbiorn skrev:Jag har funderat på vad som kan vara fel på aggregatet men kommer inte på något. Det är ju inte en särskilt avancerad grunka egentligen. Det har bara en anslutning till ett jordtag och en annan (eller två) till staket-segment. Sedan kommer i pulser en potentialskillnad att skapas mellan dessa två när en kondensator laddas ur. Har provat med olika aggregat och det är samma resultatet.
Så utifrån det ligger ju felet inte i apparaten. Jordningen av aggregatet är såvitt jag vet god (har bra fart på staketet när det är rent.
Men jag tänker prova att jord vattenledningarna, kanske är det bara behandling av symptom men det borde ju minska risken att folk som duschar jordar iallafall. Vi får se..

I mitt fall så har grannen jordat i vattenfals jordlina ,för egen del har jag grävt ner en kopparlina .I mitt fall kommer späningen helt klart från marken ,om jag står i duschen och har en mätpenna som mäter späningsfält ,och håller den mot duschkranen och sätter foten på brunnen så blinkar den och följer pulserna från elstängslet ,men håller jag i elementet händer inget(håller där det inte är färg) .Om jag pratar med granen i telefonen och ber honom stänga av slutar det direkt .Medan mitt elstängsel som jag har runt trädgården inte ger någon spänning .

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).