Motorsåg och handhållet

Echo CS390 ESX – lätt 40-kubikare i 50-kubikskostym

2 inlägg 3861 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Echo CS390 ESX – lätt 40-kubikare i 50-kubikskostym

Torbjörn Johnsen  
#707580 Den här sågen har ett X i modellbeteckningen vilket innebär att den hör till Echos proffssegment. ES står för ”Easy Start” och det innebär att det finns någon slags fjäderopererad hjälpstart som ska göra det lättare att dra i startsnöret. Jag kan inte säga att vi märkte så stor skillnad men Echo-sågarna var generellt lättstartade.

Motorn är på 38,4 cm3 och 1,92 Kw. Vikten är, fulltankad med 13-tums svärd och 1,3 mm-kedja, 5,7 kg vilket är ungefär ett kilo lättare än en Husqvarna 550XP (utan handtagsvärme) på 3,0 Kw men 0,6 kg tyngre än Stihls MS201 som är på 1,8 Kw.

Echo CS390 ESX - en lätt såg
Sågkroppen liknar väldigt mycket Echos större 501-såg (om än lite mindre) och därmed liknar den också en Husqvarnasåg i utförande och handtagslayout. Ganska lätt och behändig och enkel att jobba med för den som är van att använda liknande sågar. I klen gallring räcker kraften till utan problem och den lägre sågvikten jämfört med en 50-kubikare kan nog kännas positivt i armar och kropp i slutet av dagen.

Vi tyckte att sågen vi testade inte hade riktigt rätt ”klös” när det gällde varvtalet och vi letade efter förgasarskruven för att göra en justering men vi hittade den inte trots att det fanns hål med ”L” och ”H” på sågkroppen. Det visade sig vid kontakt med Ariens att Echo förinställer sågen för max vridmoment vid max belastning och det var nog så vårt exemplar fungerade också. Men hugger man klengallring som vi gjorde med mycket grankvistning vill man ha en rappare och mer varvvillig inställning. För detta ändamål behövs en speciell D-formad mejsel som inte är medskickad med sågen utan endast finns hos servicelämnarna. Jag fick dock en sådan med posten och då var det en smal sak att ställa in förgasaren som man ville ha den. Och sågen blev med ens mycket rappare och mer varvvillig.

Enligt Ariens så har Echo idag endast en model med elektroniskt inställd förgasare och det är en 40-kubiks semi-prosåg som heter Echo CS420 EMS. Jag hittar inte CS 390ESX på Ariens sajt och får bekräftat att den efter sommaren kommer att ersättas med en ny motsvarande som heter CS 4310. Enligt Ariens är CS 390 en populär såg men den ligger lite för högt i pris för den svenska marknaden (7490 kr inkl moms & skärutrustning på svensk webbshopp i mars 2021). De hoppas att den nya 40-kubikaren 4310 ska hamna på en rimligare nivå.

Behövs det barkstöd på en 40-kubikare?
Det sitter som standard ett stort barkstöd på den här 40-kubikssågen. Kör man klen gallring och liknande så känns det som man klarar sig väldigt bra utan detta och då kan man skruva bort det. Frågan är väl om och i så fall när man behöver ett barkstöd på en 40-kubiks motorsåg?

Kopplingskåpan på CS390 är av plast och har två 13-mm muttrar som är lösa och som man måste hålla reda på när de har lossats (bra tips att ha med reservmuttrar). Kedjespänningen sitter på den här sågen fram på själva sågkroppen. Uppåtriktad strax till höger om svärdet om man tittar framifrån. Kopplingen är inåtvänd vilket innebär att drivkransen sitter utanför kopplingstrumman. Det gör det enkelt att byta kedja och att även få loss svärd och kedja om den har nupit fast vid kapning.

Sammanfattat så är det här en trevlig såg för den som gillar storleksklassen 40 kubik. Den känns precis som 50-kubikaren att köra med men är ett halvkilo lättare än Echos 50-kubikare och ett kilo lättare än en Husqvarna 550XP MKII. Har man mycket kvistningsjobb så duger en 40-kubikare väldigt bra men blir det mer och grövre fällning och kap så vill man ha effekten i en större såg.

Den här tråden ingår i en hel serie artiklar där vi testat några Echosågar. Här hittar du fler:

Echo motorsågar på den svenska marknaden (video) (starttråd)
Echo DCS1600 - vi testar batterisågen i gallringsskogen
Echo CS 362 WES – utmanare till Stihl MS201?
Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare


Här finns en video från testen av Echo CS 390 ESX:



Och lite bilder:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Echo CS390 ESX – lätt 40-kubikare i 50-kubikskostym

ulfgustav  
#707586 Efter att under några år haft en liten Stihl såg för mindre åtgärder och då den blev hopplös att både starta och hålla igång, hade den vid ett par tillfällen hos service utan resultat så beslöt jag mig för att skrota den och köpa annan. Sökte runt en hel del på nätet och hos handlare, men till slut så slutade det med att jag köpte en liten ECHO såg, smidig, lättstartad och en trevlig bekantskap, dessutom 5 års garanti. Har använt sågen i 2 år förbrukat ca 25 l aspen i den( ger en fingervisning om användning.) Helnöjd än så länge

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).