Öppna kategorin

Personlig märkning på yxskaft

7 inlägg 2261 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Personlig märkning på yxskaft

Järnoxen  
#707349 Jag funderar på ett kul sätt att märka yxskaftet på min yxa för att kunna känna igen att det är just min yxa. Jag har sett exempel på målade yxskaft och olika inristade tecken.

Jag undrar nu om det är någon som har gjort något sådant och vill dela med sig eller om någon bara har en kul idé?

Jag lovar inte att jag kommer använda någons idé och jag kommer definitivt inte kopiera någon annans märkning, jag är bara ute efter inspiration.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Personlig märkning på yxskaft

Axl  
#707373 Min svärfar kör deras gamla gårds/bomärke på grejer. Jag undrar om alla hade ett sånt förr innan folk började kunna skriva mer allmänt. Det kanske finns ett sånt du kan gräva fram för din släkt/gård?

Användarvisningsbild

Re: Personlig märkning på yxskaft

Järnoxen  
#707380
Axl skrev:Min svärfar kör deras gamla gårds/bomärke på grejer. Jag undrar om alla hade ett sånt förr innan folk började kunna skriva mer allmänt. Det kanske finns ett sånt du kan gräva fram för din släkt/gård?

Det är en bra idé som jag inte hade tänkt på! Jag tror inte att gården är gammal nog för det men jag kan luska i om det finns något i släkten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Personlig märkning på yxskaft

totte  
#707382 Skall du få en tydlig och hållbar märkning är det bästa att bränna in den. En självklar sak är förstås att märkningen bör sättas nära änden på skaftet så den inte blir en brottanvisning.

Avatar Fallback

Re: Personlig märkning på yxskaft

masyngel  
#707388 Jag som verktygsmakare hade min märkning på alla mina verktyg.
Efter 16 års I branschen fick jag ett intressant
arbete på ett litet företag, medicintekniskt.
Två dagar i veckan delade jag verkstaden med Cesare, en av de första italienska arbetarna som asea tog hit efter kriget.
Han var född 1923,och jag 1964. Vi hade samma märke...

Användarvisningsbild

Re: Personlig märkning på yxskaft

Kenya Cane  
#707418 Min farfarsfar hade ett brännjärn med hans initialer OAH som han märkte alla sina verktyg och redskap med. Min farfar fortsatte under sin livstid att använda samma brännjärn.

Avatar Fallback

Re: Personlig märkning på yxskaft

Piraboin  
#726861 så här märker jag dom tavlor och knivar som jag gör

skriver med nordiska runor

https://www.runristare.se/runstensskolan/runorna.html

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).