Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

86 inlägg 27136 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

halvproffs  
#706636
totte skrev:Hela den efterföljande diskussionen som huvdsakligen förs av ulf1 och Lars Lundqvist och som drar iväg åt olika håll har brutits ut till en egen tråd: ulf 1 - Om hyggesfritt skogsbruk och annat


Går det inte att lägga vissa inlägg i ett moln som bara några få har tillgång till? 🤔 😉

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707400
Skogsola skrev:
Mangan skrev:Om jag lämnar min 50-åriga granskog åt sitt öde och kommer tillbaka om 300 år, är det en fullskiktad skog då? Eller krävs det vissa omständigheter som man inte vet om det funkar?

Hmm, vad vet man egentligen om stormar/brädner/klimat de närmaste 300 åren...


Den 350-åriga skogen blir nog ett lätt byte för gbb. De verkar slå till i cykler om 50 år. Säkert blir de värre om ingen tar rätt på vindfällen.

Om jag förstått det rätt så är den noggranna städning i skogen bra för barkborren. Dess naturliga fiender kräver död ved, så på 350 år så kanske det inte är så illa med den.

Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

p till p  
#710428 Det va nog denna studien som kommit på att blädat virke blir krokigt och skevt men den statliga utredningen trodde att sådant virka kan användas till klädselbrädor men vem vill ha sådant?

Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Lars Lundqvist SLU  
#710741 Vilken studie?
Granar som växer upp i fullskiktad skog blir ungefär som andra granar. Enda tydliga skillnaden är att granar som växer upp på kalhygge får breda årsringar längst in mot kärnan i nedre delen av stammen och smala årsringar ytterst, medan det blir tvärtom för granar som växer upp i en fullskiktad blädningsskog.

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710822 Blir de verkligen som andra granar? Jag inbillar mig att granar som växer med toppskott på runt fem centimeter får väldigt mycket kvistar.

Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Lars Lundqvist SLU  
#710836 Det gör dom när dom är väldigt små men då får dom å andra sidan väldigt få sidoskott, ibland bara ett eller två och inga små skott längs toppskottet. En gran med långt toppskott får ju ofta flera extra skott längs hela toppskottet. Så det blit ingen jätteskillnad och framförallt inte om du tittar på hur hela bottenstocken ser ut.

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710844 Där håller jag inte redigt med dig Lars.
För om jag har förstått dig rätt så har granar som växer upp i en fullskiktad skog levande grenar nästan ända ner till marken. Och i alla fall här i dom södra delarna av Sverige blir då grenarna mycket grövre än om man har en likåldrig rätt så sluten granskog.
Jobbar som snickare och då har jag hellre reglar med små döda kvistar än stora kvistar som ofta innebär att regeln böjer sig vid kvisten.
Här är två bilder från samma bestånd en där det har växt relativt tätt och en bild där granen har stått fritt.
1619385031_20170830_201526.jpg
1619385039_20170902_160445.jpg

Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Lars Lundqvist SLU  
#710845 Inte de stora, de du avverkar. Krongränsen ligger oftast på 4-5 m höjd på normala marker. Så första stocken har normalt torr kvist. Andra stocken har däremot levande kvist.
De där granarna med grov kvist hela vägen ner har oftast vuxit upp i väldigt gles skog, alltför gles skog.

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710846 Finns där några studier på hur hyggesfritt fungerar på lite bördigare marker (G36 och uppåt). Tycker inte att det behövs så mycket utrymme för att det ska bli grova grenar, en något bred stickväg bidrar ofta till grova grenar på ena sidan av granen. I dom fallen drabbas kanske inte bottenstocken men det finns ju fortfarande mycket timmer ovanför den.

Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710850
Lars Lundqvist SLU skrev:Inte de stora, de du avverkar. Krongränsen ligger oftast på 4-5 m höjd på normala marker. Så första stocken har normalt torr kvist. Andra stocken har däremot levande kvist.
De där granarna med grov kvist hela vägen ner har oftast vuxit upp i väldigt gles skog, alltför gles skog.


Gör det något, annat än utifrån en subjektiv estetisk bedömning, att man producerar kvistrikt virke?
Blir det klenare eller så? Spelar det roll om man förädlar det till exempelvis KL-trä?

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710860 Kvisten, i synnerhet torrkvisten har alltid ansetts som ett kvalitetsfel. Nu tyder alla trender på att traditionella kvalitetsmått får allt mindre betydelse. Fast kvist ända till marken vill ingen ha utom massabruken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).