Skogsröjning

Tipps på liten motorsåg för röjning

22 inlägg 7666 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tipps på liten motorsåg för röjning

Kobbelgaard  
#707292 Jag har en del eftersatt röjning som tidligere ägaren har glömd bort. På vissa ställen är det bättre med motorsåg än med röjsåg, men verkar lite overkill med 55an och 550XPGan, och är inte särskilt sugen på en kedjaröjsåg...
Nån tipps på en liten motorsåg som är lätt och smidig vid röjning?
Tycker 100serien verkar vara för billig kvalitet, men frågan är om kanske en T540XP II hade funkat? Även om det är typ aboristsåg.
Tacksam om nån har erfarenheter!😊



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707293 Varför inte något batteridrivet, typ 535 iXP eller 540 iXP?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

Williamm  
#707294
Kobbelgaard skrev:Jag har en del eftersatt röjning som tidligere ägaren har glömd bort. På vissa ställen är det bättre med motorsåg än med röjsåg, men verkar lite overkill med 55an och 550XPGan, och är inte särskilt sugen på en kedjaröjsåg...
Nån tipps på en liten motorsåg som är lätt och smidig vid röjning?
Tycker 100serien verkar vara för billig kvalitet, men frågan är en kanske en T540XP II hade funkat? Även om det är typ aboristsåg.
Tacksam om nån har erfarenheter!😊

Jag skulle inte tro att en arboristsåg är bra för det. Jag skulle rekommendera Stihl ms201, 194 blad de nya sågarna, eller ms200, Hva 339 (339:an har fördel då den kan ha samma svärd som din 550, 13" 325) av de begagnade.
Jag har inte kört någon såg, men det är vad jag har hört och sätt hur de är konstruerade når jag skruvat i dem.

Användarvisningsbild

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

Bert1  
#707296 Har kört en del med Sthil 192 och är nöjd med det lätt och smidigt

Avatar Fallback

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

adahlm  
#707312 Ta en titt på Echo 2511wes - mycket lätt och bra balans på denna, bra komplement till 550:n och går bra tom. Att köra med en hand

Användarvisningsbild

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

Suneland  
#707321
Niking skrev:Varför inte något batteridrivet, typ 535 iXP eller 540 iXP?
/Niklas


Om ekonomin finns kan jag inte annat än hålla med 540ixp som liten såg är helt oslagbart, jag kommer nog aldrig mer köra 543:an. Nackdelen är .325mini 1,1mm som standard.. skulle vart fint att kunnat köra en vanlig .325 1,3mm på den istället.

Användarvisningsbild

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707337
Suneland skrev:
Niking skrev:Varför inte något batteridrivet, typ 535 iXP eller 540 iXP?
/Niklas


Om ekonomin finns kan jag inte annat än hålla med 540ixp som liten såg är helt oslagbart, jag kommer nog aldrig mer köra 543:an. Nackdelen är .325mini 1,1mm som standard.. skulle vart fint att kunnat köra en vanlig .325 1,3mm på den istället.


Går ju att köra 1,3 mm 3/8 hobby på den, typ Oregon 91VXL, fast då får du ju även byta både drev och svärd. Anersimyra kör ju denna kombination.

Fast för just grovröjning/vedgallring skulle jag nog titta närmare på 535 iXP, som är klart lättare (och klenare) än 540 iXP.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

masyngel  
#707386 Jag fällde och sågade ek med en 135,37 bah något, i sex år. En riktig jävla hobbysåg.
Betalade 2500 kr, 0.325,1.3
Välslipad gjorde den allt.

Vägde ingenting, dog bara därför att jag trimmade den...

Avatar Fallback

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707401 De mindre Stihl verkar fina

Användarvisningsbild

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

JensSkoog  
#707503
bengt.a skrev:De mindre Stihl verkar fina

Kan skriva under på det.
Stihl MS193 med 3/8, 1,3 mm kedja och svärd är toppers i sådant. Lätt att
bära med sig och ilsken så det håller, och den kostar inte så hemskt
mycket. Såg den här nu för 3.950,-

Edit: såg nu jag skrev 3/9 kedja - ska självklart vara 3/8"
Senast redigerad av JensSkoog tor 01 apr 2021, 09:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

Kobbelgaard  
#707532 Tack så mycket för era tips! Nu tror jag att det finns en bra lösning😁👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

Sti L  
#789608 Kjøpte Echo 2511 WES og bruker den sammen med HQ 535 FbX. Den er klasset som proffsag og er den sagen i verden med lavest vekt/hk (2.5kg og 1.1 kw) På rydding der det er bratt er den helt suveren, i gallring hkl 3 blir den litt liten på de største stammene. Denne uken har temperaturen ligget mellom 18 og 25 minus, da går den ikke lenge på tomgang.

Användarvisningsbild

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

JensSkoog  
#789612
Sti L skrev:Kjøpte Echo 2511 WES og bruker den sammen med HQ 535 FbX. Den er klasset som proffsag og er den sagen i verden med lavest vekt/hk (2.5kg og 1.1 kw) På rydding der det er bratt er den helt suveren, i gallring hkl 3 blir den litt liten på de største stammene. Denne uken har temperaturen ligget mellom 18 og 25 minus, da går den ikke lenge på tomgang.

Körer du med 1/4", 1,1 kedja på den, @Sti L?

Avatar Fallback

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

Sti L  
#789615 Jens Skoog- Kjører 1,3- 3/8 på den. Har 1,1 mm på en annen liten sag men for meg er dette ubrukelig. Kjedet tåler veldig lite stryk og er vanskelig å file, jeg KAN mangle en del teknikk selv da. 1,3- 3/8 er jeg meget tilfreds med.

Användarvisningsbild

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

JensSkoog  
#789636
Sti L skrev:Jens Skoog- Kjører 1,3- 3/8 på den. Har 1,1 mm på en annen liten sag men for meg er dette ubrukelig. Kjedet tåler veldig lite stryk og er vanskelig å file, jeg KAN mangle en del teknikk selv da. 1,3- 3/8 er jeg meget tilfreds med.

Har tänkt byta över till det själv på min, med 12" svärd.
1,1mm,1/4" kedjorna som den kom med är mycket känsliga och
svåra att fila så de blir bra. Senn kostar de rent för mycket.
Skön liten såg som man kan bära med sig i bakfickan, med
mera krut än man skulle tänka sig :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).