Motorsåg och handhållet

Jonsered Raket 621

14 inlägg 1938 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered Raket 621

suzukiboss  
#707102 På min Raket 621 har oljesmörjningen till kedjan slutat fungera. Tänkte kolla oljepumpen. Sitter drivningen på vevaxelns högra sida? Finns någon länk till reparation/renovering av oljepumpen på denna modell. Eller om man kan få tag i en verkstadsmanual.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered Raket 621

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707112 Oljepumpen på dessa är rätt driftsäker. sällsynt det är problem med själva pumpen och river du den så byt oringar och gör rent ordentligt i tank och pumphus.
Har du kollat så det inte är skit i silen?
IPL: http://files.chainsawcollectors.se/down ... ds_621.pdf

Avatar Fallback

Re: Jonsered Raket 621

suzukiboss  
#707118 Sprängskissen du tipsat om har jag hämtat, tack för det. På den ser man ingen drivning på normalt sätt alltså utanför vevhuset, utan det troliga är att drivningen sitter på vevens insida. Då måste motorn demonteras. Kan det vara så? Om det är så är det knappast lönsamt för då ska man byta tätningar, kolv och kolvringar och drevet. Det kan nog vara svårt att få tag i dessa delar. Tyvärr hamnar den nog i "museet".
Men det har varit en bra såg med råstyrka och hög kvalité.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered Raket 621

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707119 Nä, kanske inte...
Men kolla silen o se om du kan få diesel igenom den först. Jag tror inte pumpen är kass. Det är väldans sällsynt.
Man tar ut pumpen framifrån. Du behöver inte riva sågen. Men kolla silen först, de är oftast fulla med gojs.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered Raket 621

totte  
#707129 Pumpen drivs av en excenter, 504 38 65 00, som trycker mot pumpkolven. Den sitter utanför lagret men innanför vevaxeltätningen.

Det finns alltså inte något drev och kolven roterar inte, rör sig bara ut och in. Pumkolv och pumphus är med 99% säkerhet inget fel på. Skulle det vara något så är det tätningarna, både de på pumphuset och för kolven. Det är vanliga standard O-ringar.

Avatar Fallback

Re: Jonsered Raket 621

suzukiboss  
#707209 Tack för bra svar. O-ringarna på pumpen behöver bytas. Ska bli intressant att starta den och se om den pumpar ut olja nu. 😀 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered Raket 621

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707227 Om den läcker så är det nog så. det ser man när man river.
Oftast är det stopp i dem pga oljans egenskaper och skit i tanken/oljan.

Avatar Fallback

Re: Jonsered Raket 621

suzukiboss  
#707297 Just nu är det veden som tar min tid. Sågning, klyvning och stapling och torkperioden har börjat så det gäller att bli klar. Jag hann med att kolla en lite stund men lyckades inte "fiska upp" silen i oljetanken. För det är väl en slang # 504 30 22-0 med en sil # 504 31 27-00 på som man kan lyfta upp ur tanken med en järntråd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered Raket 621

totte  
#707307 Ja dom är det.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered Raket 621

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707357 Det sitter en sil på svärdssidan under svärdsfästet. Lossa de tre skruvarna o lyft bort det så sitter en sil därunder

Avatar Fallback

Re: Jonsered Raket 621

Hepo  
#707360
Mange skrev:Det sitter en sil på svärdssidan under svärdsfästet. Lossa de tre skruvarna o lyft bort det så sitter en sil därunder

Hej vist är det kedjefångsttappen som är locket till silen.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered Raket 621

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707364 Ja, på de som har, annars bara ett lock.

Avatar Fallback

Re: Jonsered Raket 621

suzukiboss  
#707469 Inget skräp i silen. Rengjort pumpen, vilket var nödvändgit och återmonterat. Hällde i en blandning av diesel och kedjeolja i oljetanken och startade utan svärd. Den pumpar för fullt!
Tack för alla tips och råd, nu ska här sågas. 👍 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered Raket 621

totte  
#707479 👍 👍 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).