Traktorer och processorer

Frontlastar tråden

208 inlägg 107660 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Bert1  
#535617 Sänk lastaren som vanligt och när skopan är i marken så trycker du över spaken i flytläget

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

trygve.gustafsson  
#706955 Hej,
har en Ålö 960 på min traktor där den hydrauliska låsningen för redskapen bara funkar att stänga men inte att öppna,
är det samma elektromagnet/ ventil till både öppning och stängning eller är det två ventiler/ magneter som skall ha strömförsörjning och aktiveras! någon som känner till hur det funkar?

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Bert1  
#706959 Funkar 3dje funktion som den skall?

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

trygve.gustafsson  
#706965 Har faktiskt inte kollat om den funkar då jag inte har några redskap till tredje funktionen men spontant skulle jag säga att den kanske inte funkar då jag trycker på den andra knappen på spaken och för spaken i sidled märker man inte att hydraulen arbetar..

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Bert1  
#706971 Hmmm grunnar om det kan va nåt liknande som jag varit ute för?
Då hängde sig 3djefunktionen så den låg på hela tiden och då var det en fjäder som hade brustit.
Om du tar bort magneten och skruvar bort pinnen den sitter på så sitter där en fjäder i båda ändar som gör att plunchen hamnar i centrum den ena hade brustit kolla även så plunchen rör sig lätt.
Tänk även på att inte aktivera nån av magneterna om du har tagit bort pinnen i mitten för då bränns magneten

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

trygve.gustafsson  
#707052 Plockade bort båda elanslutningarna och körde magneterna med ett externt batteri, man hör att magneterna arbetar likvärdigt ljudmässigt både på låsningen och tredje funktion, skall också testa med hydrauliken igång på detta sätt så får vi se om det arbetar som det skall..?

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Bert1  
#707068 Själva magneten kan ju funka ändå
Fjädrarna jag pratar om ser till så pluchen centrerar i opåverkat läge och är då en av fjädrarna brusten så centrerar inte pluchen

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

trygve.gustafsson  
#707088 hur demonterar man det bäst för att kolla upp fjädrarna, vad är det för typ av fjädrar?

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Bert1  
#707121 Man får lossa elkabeln lossa plastmuttern i ändan och dra av själva magneten sen skruva loss pinnen och där innanför sitter fjädern.Är en tryckfjäder ca 5mm i diameter ca20mm lång.
Sen får du göra samma på andra sidan.
Har magneten rostat fast på pinnen så får du lossa hela paketet så du kan lyfta det lite så går det och skruva loss

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

trygve.gustafsson  
#707189 Konstaterar att det är elen fram till elektromagneterna som inte funkar som den skall.
körde funktionerna med ett externt batteri och drog kablar direkt till elektromagneterna och fick låsning och tredje funktionen att arbeta som den skall.
Har köpt lastaren begagnad och monterat på traktorn så jag är lite osäker på hur elen kopplas då en del kablar upp till spaken i hytten var avklippta..finns elschema att få tag i, årsm. 2002?
förmodar att vippströmbrytaren jämte spaken endast skall aktiveras när man kör låsfunktionen men inte tredje funktion, stämmer det?

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Bert1  
#707193 Bra fråga om vippbrytaren
Men kolla på Ålö.se så finns där nog monterings/kopplingsanvisning

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

molnia  
#707200 Hur är det byggt med redskapslåset? Kan du visa en bild på hur det ser ut där fram? Vi har även vi något knas med 6/2 ventilen..

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

trygve.gustafsson  
#707403 Här kommer några bilder på låsningen och magnetventilerna.

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Mats Nilsson  
#770141 Man blir så jäkla trött. När jag ska köra i skogen sätter jag alltid av lastaren. Och varje gång jag ska koppla på lastaren igen så är det samma problem. Det är jäääätte svårt att få ihop kopplingen på bilden. Ska det behöva vara så år 2022 eller är det rent hand havande fel. Jo jag vet också om det är varm så blir högre tryck i slangarna. Men det kan ju inte vara så att det inte ska fungera om det +5 grader när man kopplar av lastaren och sedan är det nästintill omöjligt att koppla ihop när det är +20 grader. Hur får jag ihop grejorna?

Användarvisningsbild

Re: Frontlastar tråden

Bert1  
#770146 Stänger du den lilla kranen som syns i bild?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).