hlb skrev:Jens, Jag har lagt en beställning på råvara. De är ju förbrukningsvara, håller kanske 1000 timmar ungefär.
Mycket en här, så om det blir nöd så är det bara att melda
Levereras på dörren
hlb skrev:Jens, Jag har lagt en beställning på råvara. De är ju förbrukningsvara, håller kanske 1000 timmar ungefär.
AKKAMAAN skrev:Kanske enklare att utgå från några framgångsrika skotar-modeller som funnits genom åren och diskutera varför de eller de design-ideer som gjorde dem framgångsrika, inte fortfarande tillverkas eller byggts vidare på.
Vilka problem är det med dagens gallringsskotare som gör att vi behöver gå ytterligare steg i utvecklingen?
Vi vet att det finns en ekonomisk begränsning i hur "bra" en skotare kan bli. Total driftkostnad inklusive de biologiska kostnaderna i beståndet kontra en ekonomiskt försvarbar produktivitet.
Ett exempel är att flera hjul sänker det totala marktrycket men det kommer med en högre konstruktionskostnad som vi idag antar försvaras av de biologiska vinsterna i form av minskade markskador. Men om stickvägarna är krokiga så kommer en 8-hjulig boggi-maskin att utföra "raderings-skador" dvs de "river" sidledes i markskiktet när de kör med en sväng-radie. Vid körning rakt fram finns ingen sidledes radering.
Även en enkelaxels däck raderar när vi svänger, breda däck mer än smala. Så ur markskadesynpunkt kan vi då "drömma om" en skotare med många individuellt styrda hjul som är lagom breda. Men en sån dröm kommer inte att vara ekonomiskt försvarbar.
Låt oss börja med att inventera alla "välmenta ideer" som funnits på gallringsskotare sedan man på 1970-talet började dela in skotare i kategorierna "gallring" och "slutavverkning" för att sedan analysera varför ideerna inte längre tillämpas.
Ett exempel är Mini-Brunettens kran placerad ovanför förarstolen....
Ett annat exempel de styrbara boggien på vagnen som Rottne (??) en gång introducerade...