Skotare

Världens bästa gallringsskotare?

35 inlägg 14387 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Världens bästa gallringsskotare?

JensSkoog  
#621472
hlb skrev:Jens, Jag har lagt en beställning på råvara. De är ju förbrukningsvara, håller kanske 1000 timmar ungefär.

Mycket en här, så om det blir nöd så är det bara att melda :wink:

Levereras på dörren :ymparty:

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Världens bästa gallringsskotare?

Siljansringen  
#623630
AKKAMAAN skrev:Kanske enklare att utgå från några framgångsrika skotar-modeller som funnits genom åren och diskutera varför de eller de design-ideer som gjorde dem framgångsrika, inte fortfarande tillverkas eller byggts vidare på.
Vilka problem är det med dagens gallringsskotare som gör att vi behöver gå ytterligare steg i utvecklingen?
Vi vet att det finns en ekonomisk begränsning i hur "bra" en skotare kan bli. Total driftkostnad inklusive de biologiska kostnaderna i beståndet kontra en ekonomiskt försvarbar produktivitet.
Ett exempel är att flera hjul sänker det totala marktrycket men det kommer med en högre konstruktionskostnad som vi idag antar försvaras av de biologiska vinsterna i form av minskade markskador. Men om stickvägarna är krokiga så kommer en 8-hjulig boggi-maskin att utföra "raderings-skador" dvs de "river" sidledes i markskiktet när de kör med en sväng-radie. Vid körning rakt fram finns ingen sidledes radering.
Även en enkelaxels däck raderar när vi svänger, breda däck mer än smala. Så ur markskadesynpunkt kan vi då "drömma om" en skotare med många individuellt styrda hjul som är lagom breda. Men en sån dröm kommer inte att vara ekonomiskt försvarbar.

Låt oss börja med att inventera alla "välmenta ideer" som funnits på gallringsskotare sedan man på 1970-talet började dela in skotare i kategorierna "gallring" och "slutavverkning" för att sedan analysera varför ideerna inte längre tillämpas.

Ett exempel är Mini-Brunettens kran placerad ovanför förarstolen....
Ett annat exempel de styrbara boggien på vagnen som Rottne (??) en gång introducerade...


Det som är svårt är att göra den bästa gallringsmaskinen .Stora slutavverkare finns inte så mycket att utveckla på.
Måste man ta hänsyn till växande skog och känsliga marker går det inte att komma med vad som helst.
Kraven måste öka hos skogsägaren på hur det får se ut efter en gallring.

Maskinens storlek förhåller sig till priset per kilo detalj, mer logaritmiskt än linjärt. ex. ett kullager 50m.m. och ett
kullager 100m.m. är inte dubbelt dyrt. Det är dyrare. Likaså skillnaden mellan rör och massiv axel. Rör är dyrare per kilo men billigare per meter. så här kan man trixa med mätvärden hur som helst. Varför blir då skogsmaskiner överviktiga med tiden. Lastar mindre kilon än vad de själva väger. Tror det går att göra många besparingar i kilo och kronor. Ekonomiskt försvarbar är konstruktionen om tekniken är betald utanför reparationer under livstiden.
Det finns två möjligheter, endera bygger man maskinen så den tar sig fram på marken skadefritt eller så bygger man om marken, kallas för väg, så kan man åka med vilken skrothög som helt. Tror det i längden blir billigast att bygga maskinen. Raderingseffekten som alltid är närvarande tror jag går att bota med fler hjul, kortare boggie och bantad maskin. har testat en vagn i 11år. En punktering under tiden. Vagnen har 8 hjul. Bränsleåtgången är också mindre när vagnen med full last håller sig uppe på grästorven. Har nu en MF 135 som dragare. Obetydlig radering i tvärkurva efter tiotal laster.

Varför gamla maskinkonstruktioner inte längre används tror jag mycket har med generationer att göra, när farfar lämnar verkstaden försvinner också ett nätverk. Nästa generation har egna kontakter och tankar.
Många gamla konstruktioner klarade inte testet, Vi har idag bättre stål och andra komponenter. Men då är det andra krav. Något jag lärt mig under åren är att lönsamheten skapar man på ritbordet. Efterkonstruktioner blir sällan bra,
Alla funktionerna måste vara med från början. Att baka en limpa är så också, slänga jästen efter degen är verkningslöst. Hur många tänder nu på den här "stubintråden"?

   TS
Avatar Fallback

Re: Världens bästa gallringsskotare?

Siljansringen  
#623631 Undrar om kostnaden per timme för helikoptern är större än värdet på virket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Världens bästa gallringsskotare?

rejser  
#706946 Lite sen till partyt. Men lyft från 8 till 4 hjul, samt mecanum/omni-hjul som funkar i skog.
Samt kunna göra flaket smalaroch högre i tajta passager och sänka och bredda sig vid kuperat och transport.
Autonom körning såklart.

Avatar Fallback

Re: Världens bästa gallringsskotare?

Siljansringen  
#707096 Standardhjul finns till lägre kostnad och man kan ha fler som fördelar marktrycket och minskar raderingseffekten i kurvorna.
Med FLEXBOGGIE ökar stabiliteten i sidled. Finns på nätet sök " ATL billig bäver på bra band" Vagnkonstruktionen finns på FLEXBOGGIE

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).