Motorsåg och handhållet

Röjsåg för kort kvinna?

10 inlägg 4479 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjsåg för kort kvinna?

Nybörjerska  
#706799 Tips på röjsåg som passar kort (160 cm) kvinna önskas! Funderar på Stihl men är öppen för förslag. Jag har ärvt egen skog och vill börja röja på egen hand.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg för kort kvinna?

skogsjan695xl  
#706802 Jag tycker du ska åka till din firma som säljer röjsågar. Testa ut såg, sele och skyddskläder. Dom vet vad du behöver får nått.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg för kort kvinna?

hpskog  
#706833 Håller med att du bör testa i butik, men mitt förslag är Husqvarna 555. Jag är 165 cm och den funkar klockrent.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg för kort kvinna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706838 Instämmer i stort med föregående svar. En duktig lokal handlare ska vårdas med omsorg.

Dock tänk på följande (som kort kvinna):
1. Köp en röjsele med rörligt höftbälte och en kort rygg, där du kan "koppla förbi" brösten. Både Stihl och Husqvarna har sådana röjselar, men det är inte säkert att den medföljande selen till röjsågen har detta!

2. Då du är kort, ska röjsågen ha ett riktigt kort riggrör, med en vinkelväxel specifikt anpassad till skogsröjning. (Dock inte så pass kort riggrör, så att du bokstavligt riskerar att såga dig själv i foten).

3. Röjsågen får gärna vara lätt, då den proportionellt sett motsvarar en större del av din kroppsvikt, jämfört med om du hade varit en stor man.

4. Lättare röjsåg blir tyvärr också svagare, vilket till viss del kan kompenseras av att ha en mindre klinga - samt att alltid ha vasst! Så lär dig fila klingan ordentligt vass - i fält!

5. Många vanliga röjbestånd går bra att ta med en 35-kubikare, bara klingan hålls vass. Dock är ofta dessa kombiröjare, som då har lite längre riggrör och en mer gräsanpassad vinkelväxel, vilket är mindre lyckat för just kortare personer. Hur vida desaa kombiröjare kan byggas om med kortare riggrör och en skogsanpassad vinkelväxel, låter jag vara osagt.

6. Den lättaste klingröjsågen idag torde vara den batteridrivna kombiröjaren Husqvarna 535 iFR. Dock osäker om den kan byggas om med kortare riggrör och en skogsanpassad vinkelväxel. (Själv är jag 196 cm lång, så den funkar utmärkt för mig så som den är). Medföljande röjsele är dock skräp och kan med fördel bytas till en Balance XT.

7. Eftersatta (grova) röjningar funkar dock bäst med en kedjeröjsåg (eller en tung 50-kubikare). Kedjeröjsågar finns även med batteridrift.

8. Batteridrivna proffsmaskiner är betydligt mer lättstartade och driftsäkra än motsvarande bensinare. Dagens batteridrivna skogsmaskiner motsvarar dock endast ca 35-40 kubiks bensinare. Vill du ha starkare maskin, är det fortfarande bensin som gäller då.
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 27 mar 2021, 18:54, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg för kort kvinna?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706839 Hur är det för en kortare person med en kort röjsåg, finns det risk att man når att såga sig i tårna?
Jag är normallång och har Stihl med långa riggen, där går det inte att nå fram till klingan med tårna.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg för kort kvinna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706840 En kort person med lång rigg på röjsågen torde väl ha lättare för stensågning? Men självfallet ska riggröret aldrig vara så kort att man kan riskera såga sig själv.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg för kort kvinna?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706841
Niking skrev:En kort person med lång rigg på röjsågen torde väl ha lättare för stensågning? Men självfallet ska riggröret aldrig vara så kort att man kan riskera såga sig själv.
/Niklas

Bra med det förtydligandet.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg för kort kvinna?

jannee  
#706844 En 555 är ca 1/2 kg tyngre än 545 men avsevärt starkare/vassare.
I en välrenommerad butik kan du både känna på viktskillnad men framförallt få din Husqvarnasele RÄTT inställd, detta är nämligen A och O.
Finns dessutom sågar med olika längder på riggröret.
Visserligen en vanesak men en såg med långt riggrör är att föredra, enligt min uppfattning.
Har också en RS 51, 555an är i allt ett strå vassare, framförallt drar mindre med soppa.
Ändå är det nog selen och rätt klinga (en Strand) som avgör om du ska komma att trivas med redskapet.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg för kort kvinna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706845
Slurfi skrev:
Niking skrev:En kort person med lång rigg på röjsågen torde väl ha lättare för stensågning? Men självfallet ska riggröret aldrig vara så kort att man kan riskera såga sig själv.
/Niklas

Bra med det förtydligandet.

Tack! 👍

Avatar Fallback

Re: Röjsåg för kort kvinna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706871 Stihl 460 ska en kort kvinna ha. Med den bästa selen givetvis.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).