Motorsåg och handhållet

Hjälp! Röjsåg en baktänder...

28 inlägg 3703 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp! Röjsåg en baktänder...

masyngel  
#706259 Hej.
Jag behöver hjälp.

Jag har en hva 343R som tjänat mig troget i 12 år. Har bara bytt lite slitdelar.
När den går, går den hårt.

I somras pajade en fjäder i förgasaren under sista arbetet. Upptäckte även att gasspjällets axel glappade. Ok, till nästa säsong renoverar jag.

Nu är säsongen igång igen. Bytte någon trasig fjäder i kopplingen, in med en ny originalförgasare (zama). Smörjde och pysslade.

Sågen tände på första draget, av med chocken och dra igen, startar och dör på första draget igen.
OK, visst måste nog kolla tomgången...
Drar 10 drag och får baktändning, sedan död.

Nu står jag och svär igen, gjort rent och putsat upp kontaktytor a påtändmodulen, kollat avstånd, bytt tändstift.

15 drag, baktändning (spottar ut bensinen genom förgasaren), 10 drag och samma resultat igen.

Så vad fanken ska jag göra!!!!
Har på grund av Covidnedstängningar en mkt ansträngd ekonomi, bor ej i Sverige...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Röjsåg en baktänder...

Joakim S  
#706260 Sådant har bara skett mig när svänghjulet stått fel.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Röjsåg en baktänder...

Niko94  
#706272 Kolla så att nålventilen är rätt justerad. Den kan tryckas ner för långt och då får den alldeles för mycket bränsle. Inte alltid säkert att det är rätt från fabrik.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Röjsåg en baktänder...

masyngel  
#706277 @Niko94.
Jag får väl göra det, stämmer det att nålens överdel ska ligga i nivå med förgasarhuset?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! Röjsåg en baktänder...

masyngel  
#706282 @Joakim S
Har aldrig lossat svänghjulet på denna såg, bara lyft cylindern någon gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Röjsåg en baktänder...

Joakim S  
#706287 Ok. Jag vet inte hur mycket du har nere av sågen nu, men det är ju hyfsat lätt att kolla, utan att ta av svänghjulet.

Edit:Men troligtvis kanske det inte är detta nej... :)

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Röjsåg en baktänder...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706290 Har du bytt stift nyss? Annars gör det.
Låter på beskrivning som den är sur. Kan vara förgasare eller avsaknad av gnista.
Stäng justernålarna försiktigt, dra av o plugga bränsle slangen och dra till den tuffar igång. Kör den torr och öppna nålarna i grundinställnig.

Tändning kan ge gnista vid fel tillfälle även om kilen sitter där den ska så funkar det inte med förgasargrejandet hade jag nog gått på tändningen och provat med en annan.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Röjsåg en baktänder...

Niko94  
#706291 Armen som trycker ner nålen ska ligga jäms med förgasarhuset. Det kan du lätt kolla genom att lägga något rakt på gasarhuset så ser du vart armen ligger. Ganska känsligt att den ligger rätt.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Röjsåg en baktänder...

masyngel  
#706301 Tack för tipsen och resonemangen grabbar!

Fick det jag behövde, några punkter att gå efter.
Ibland tappar man tråden, och ni hjälpte mig.

Så nu blir det förgasare, därefter tändning.

God kväll på er.
(återkommer med resultatet)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Röjsåg en baktänder...

Niko94  
#706303 Lycka till 🙂

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Röjsåg en baktänder...

masyngel  
#706648 Pest och förnimmelse!
(Som salige svärfar sade.)

Har gått igenom era råd, enda resultatet var några baktändningar...

Åker till åf i morgon och hoppas på att hitta en tändmodul.
Min har nummer: 810 207 04. Sem
Min fråga är om det finns andra nummer som är kompatibla?
Man vet ju inte vad han har hemma.
Tack.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Röjsåg en baktänder...

Stenrik  
#706691 Jag gissar på att svänghjulets kil är knäckt.
Kilen ska bara fungera som styrning, sen är ska det vara friktionen på axelns kilform som ska hålla svänghjulet på plats.
Då flera tillverkare gått över till kinesiska komponenter, är det si å så med kvaliteten och kontrollen. Ibland håller svänghjulen inte måttet och toleranserna.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Röjsåg en baktänder...

masyngel  
#706752
Stenrik skrev:Jag gissar på att svänghjulets kil är knäckt.
Kilen ska bara fungera som styrning, sen är ska det vara friktionen på axelns kilform som ska hålla svänghjulet på plats.
Då flera tillverkare gått över till kinesiska komponenter, är det si å så med kvaliteten och kontrollen. Ibland håller svänghjulen inte måttet och toleranserna.


Tänkvärt, du är den andra personen som föreslagit detta.
Satt i tankesmedjan (på muggen) I morse och mindes plötsligt att vid de första startförsöken hördes ett skarpt ljud, trodde startapparaten greppade lite dåligt.

Ska absolut kontrolleras först.
Måste bara jaga rätt på en avdragare...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Röjsåg en baktänder...

Stenrik  
#706754
masyngel skrev:Ska absolut kontrolleras först.
Måste bara jaga rätt på en avdragare...

Svänghjulet brukar lossna om man håller upp motorn genom att hålla i svänghjulet med ena handen medan man knackar med en hammare på muttern som man satt ut på änden på axeln (för att skydda axel och gängor).
Som i videon.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Röjsåg en baktänder...

masyngel  
#706757 @Stenrik

Tack,visste väl att det fanns ett trick!
Fick precis svar från en granne som har, men han är på jobb.
Provar ditt sätt först. 👍

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).