Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

86 inlägg 27228 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

isteskog  
#706566 Är inte mannaminnet 3 år nuförtiden ... 😉

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Sörlänningen  
#706567 Jag tycker alltmer ofta att den mest rimliga i debatten är Skogsstyrelsen. Jag tycker att deras definition av och deras kommentarer om hyggesfritt är det mest balanserade. I princip säger Skogsstyrelsen att så här kan man man göra, men det är ganska jobbigt och fördelarna är främst att det ser finare ut för ögat. Skogsstyrelsen är ju ganska tydlig med att det inte är en särskilt bra lösning för produktion. Det är i väldigt stor kontrast till vad miljörörelsen säger.

Södra gillar ju att uttrycka sig drastiskt, men rent faktiskt stämmer väl ändå vad de säger bra med vad både Skogsstyrelsen och forskningen säger?

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Sörlänningen  
#706568
Lars Lundqvist SLU skrev:SLU kommer att lämna ett sammanhållet remissvar och eftersom jag är med och bidrar till det så kommer jag inte kommentera så mycket den här vägen just nu.

Men det har slagit mig att de allra flesta, både de som skriver artikelserien i DN, en del av de som kommenterar här på Skogsforum, de som skrivit Skogsstyrelsens rapport, osv, har en tolkning av begreppen "hyggesfritt" och "kontinuitetsskogsbruk" som egentligen innebär "gammalskogsbevarande skogsbruk". Alltså ett skogsbruk där man alltid har en gammal, ganska öppen, ganska pelarsalsliknande skog som man återkommande kan gallra och där de utgallrade träden på något mirakulöst sätt hela tiden ersätts av nya träd, utan att det nånsin finns vare sig en myriad av plantor eller ett tätt underbestånd av mindre träd under det gamla, glesa vackra slutavverkningsbeståndet.

Men något sådant skogsbruk finns inte och kan inte finnas, [...]"


Mycket intressant, Lars. Jag hade inte tolkat Skogsstyrelsens inlägg i frågan på det sättet, men jag är ju inte heller riktigt på din nivå i förståelse av det här. Vore väldigt intressant att se det där remissvaret när/om det blir tillgängligt.

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706569 Hur är det i Tyskland? Mupparna brukar gasta om att där är minsann kalhyggen förbjudna. Enligt en okänd källa är hyggesfritt i Tyskland hyggen under fyra hektar med fröträd.

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Sörlänningen  
#706570
Skogsola skrev:Hur är det i Tyskland? Mupparna brukar gasta om att där är minsann kalhyggen förbjudna. Enligt en okänd källa är hyggesfritt i Tyskland hyggen under fyra hektar med fröträd.


Jag har också uppfattat det som att kalhygge under skärm räknas som hyggesfritt i Tyskland. Sen vore det intressant att se detaljerna.

Skogsstyrelsen räknar ju nu också skärmhygge som hyggesfritt, om det görs inom vissa ramar, så det gäller ju inte riktigt det vanliga skärmbruket.

Generellt tycker jag att vissa former skärmhygge låter väldigt attraktivt ur ett mer traditionellt skogsägarperspektiv, även om man kanske inte vill vänta lika länge med att ta ner skärmen som de nya kraven på hyggesfritt kräver. Jag tänker: ytterligare tillväxt av lämnade träd, fler plantor via frön, bättre mikroklimat för plantor (finns fina studier). Jag lämnar *alltid* tall vid hyggen. Finns det en tall lämnar jag den. Finns det fler (det gör det oftast) lämnar vi en andel. På grund av den erbarmliga barkborren har man ju inte haft tid att hugga i rena tallbestånd, men när det blir dags för det (tallen är 120 år gammal, i Småland, så det börjar bli dags) blir det nog delvis med skärm och delvis med fröträdsställning. Men jag vill ju alltid markbereda, så det får bli gles nog skärm att tillåta markberedning. Det blir spännande.

Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

skogshare  
#706571 För att motverka att förekommande desinformation om påstådda fördelar med hyggesfritt och nackdelar med trakthyggesbruket, alltmer etsar sig fast i medvetandet hos gemene man / konsumenterna i ffa Europa, vilket mycket väl kan resultera i en EU-lagstiftning mot trakthyggesbruk alternativ i en bred köpbojkott mot skogsprodukter av virke från skog med trakthyggesbruk, krävs snarast, menar jag, en kraftfull och självständig kampanj från ffa Nordens enskilda skogsägare, med en samlad, trovärdig och pedagogiskt övertygande redovisning av de uppenbara fördelarna med trakthyggesbruket - förutsatt en klok tillämpning. I första hand med avseende på klimatnyttan, den biologiska mångfalden och dennödvändiga lönsamheten för skogsägarna. Jag är övertygad om att många medintressenter i både Norden och på kontinenten är beredda att backa upp en sådan kampanj.

Slutligen måste vi vara medvetna om att miljörörelsen i Europa är stark och kamplysten, att de europeiska miljöpartierna - inte minst tyska "die Grünen" - är på stark uppgång och att de har bästa möjliga kanaler in till EU-kommissionens högsta ledning med bl.a. kommissionens vice ordförande Frans Timmermans 

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

WarPeter  
#706572
Skogsola skrev:Hur är det i Tyskland? Mupparna brukar gasta om att där är minsann kalhyggen förbjudna. Enligt en okänd källa är hyggesfritt i Tyskland hyggen under fyra hektar med fröträd.

https://www.skogen.se/nyheter/hur-natur ... -skogsbruk

Tyskland som framställs som hyggesfritt är alltså ganska långt ifrån det.

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Axl  
#706573
Skogsola skrev:Hur är det i Tyskland? Mupparna brukar gasta om att där är minsann kalhyggen förbjudna. Enligt en okänd källa är hyggesfritt i Tyskland hyggen under fyra hektar med fröträd.


Min ringa erfarenhet av skog i Tyskland var att man gjorde en del tämligen kala hyggen och i övrigt jobbade mycket med överhållna skärmar.

Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Lars Lundqvist SLU  
#706574 Det varierar mellan de olika förbundsstaterna, men det finns inget generellt förbud. Det finns olika storleksgränser för när det är fritt fram, anmälningsplikt eller begära tillstånd och reglerna är olika i de olika delstaterna.

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Torleif  
#706575 Hyggesfritt kräver ett ganska långt tidsperspektiv om det skall fungera. Så uppfattar jag det i alla fall som hyggesfri småskogsbrukare. Mitt tidsperspektiv som jag tänker i då jag håller på i skogen är cirka 150-200 år.

Kan man inte tänka åtminstone 100 år framåt tror jag inte att man klarar av någon form av hyggefritt skogsbruk överhuvudtaget utan då blir det bara dumheter på papper.

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Svendufva  
#706576 Det har kommit ett informativt TV-program på ämnet från Svenska Yle.
I programmet får vi besöka två skiften som bedrivs hyggesfritt. Det andra skiftet är riktigt glest efter en genomförd avverkning.

"Måste jag verkligen kalhugga skogen för att optimera avkastningen?"

https://arenan.yle.fi/1-50786794

Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Mellberg  
#706577 Tittat och funderat. Det tycker jag att ni andra skall göra också. Tänk om SVT skulle kunna gjort något liknande. Icke sa miljöpartiet :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Sörlänningen  
#706578
Torleif skrev:Hyggesfritt kräver ett ganska långt tidsperspektiv om det skall fungera. Så uppfattar jag det i alla fall som hyggesfri småskogsbrukare. Mitt tidsperspektiv som jag tänker i då jag håller på i skogen är cirka 150-200 år.

Kan man inte tänka åtminstone 100 år framåt tror jag inte att man klarar av någon form av hyggefritt skogsbruk överhuvudtaget utan då blir det bara dumheter på papper.


Så här måste det ju vara. Om man bara tänker 80 år framåt i tiden spelar ju hyggesfriheten så att säga ingen roll (ja, ingen positiv roll, det kan ju medföra mer arbete). Utan de eventuall vinster man får kommer ju främst på 100, 150 och 200 års sikt. Det verkar onekligen som att de flesta som vevar på om det viktiga i hyggesfria metoder inte alls förstår det här.

Användarvisningsbild

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

Lars Lundqvist SLU  
#706579 Även i det finska programmet underskattar man tiden det tar för små plantor att bli stora träd inne i den stora skogen. Att glesa ut lite för mycket hjälper inte plantorna och småträden så mycket men sänker den totala volymtillväxten rejält.

Den bild som programledaren skissar på papper i början stämmer någorlunda med hur blädningsbruk fungerar, men då krävs en fullskiktad granskog. Annars funkar det inte alls.

Och återigen upprepas att "det har forskats mycket om trakthyggesbruk men finns nästan ingen kunskap om hyggesfritt". Jodå, det finns kunskap och forskningsresultat, men det vi vet stämmer inte med hur förespråkarna av hyggesfritt vill att det ska vara. Därför bortser man nästan konsekvent från den kunskap som finns och säger att det behövs mer forskning. Det finns en hel del bra forskning i Finland, men det är samma sak där som här. Resultaten säger inte att hyggesfritt funkar hur bra som helst och överallt med alla trädslag, och då vill hyggesfritt-förespråkarna inte bry sig om resultaten.

Det är som när dåvarande utbildningsministern Jan Björklund konfronterades med forskningsresultat som visade att betyg inte höjer elevers kunskapsnivå, och han svarade "jag delar inte den åsikten". Som om forskningsresultat är åsikter...

Avatar Fallback

Re: Södra dissar hyggesfritt på lösa grunder

rydet  
#706580 Vad är det egentligen för alternativ man har på sina granodlingar som är skötta enligt ”vanligt” sätt?
Går det ens att styra om på ett vettigt sätt? Är det att glesa ut och göra luckor och sen vänta en generation eller 2 innan det börjar bli nåt liknande fullskiktat?

Helt klart ett intressant klipp från Finland , uppfriskande med ett mer öppet och nyfiket reportage utan så mycket hårda ord.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).