Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa fyrhjuling behöver råd o tips.

15 inlägg 17387 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa fyrhjuling behöver råd o tips.

Lövnäsen  
#70576 Halloj!!!
Jag funderar på att köpa fyrhjuling för körning i skogen. Jag har en del blöta kärr-partier, och steniga bergiga partier som jag inte kommer intill med traktor o huggarvagn. Jag tänkte köpa en fyrhjuling o köra ut virket med till en plats där man kommer fram med traktor. Jag har inte så myket skog, så jag tänkte mig en fyrhjulings-köp för max ca 50.000 kr

Är inne på följande märken: Polaris, Artic, yamaha, Suzuki. Vill ha delad axel, Hög markfrigång, Hasplåtar, drivaxelskydd.
Då till mina frågor:

Automat eller inte, vilka är fördelar, nackdelar?
Vilket märke har bästa, smidigaste diffarna, är det låsbar diff både fram o bak?
Tänkte mig en lätt smidig maskin med liten torrvikt. Klokt eller inte?
Tänkte mig en maskin på ca 300- 500 kubik. Bra eller dålikt?

Är väldigt tacksam för tips, råd o erfarenheter, ni som kör fyrhjuligt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling behöver råd o tips.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70577 Ha! du kommer få massor med svar, alla älskar sin lösning :smile:

Hursomhelst, jag har kört i snart 2 år med en Articcat 650 H1. Det är en enstånka med bra bottenvrid, tung nog för att få fäste med vagnen på. Hög markfrigång (30 cm) är för mig det allra viktigaste, jag har en skog som låter som din, med gott om sten, så markfrigång är bra :smile: Rejäla "pakethållare" runt om (framåt och bakåt) ger bra skydd i skogen.
Den har låsbar diff fram. "Automatväxlad" (fast med manuell hög-låg), kan inte tänka mig en manuell i skogen, man har fullt upp med att köra som jag ser det (egentligen är det inte några växlar, tror det kallas variatordrift). Med fjäderlåsning så behåller du markfrigången också när du kör med tung last.

Kan du hitta en sån, eller liknande, begagnad så blir du nog nöjd.

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling behöver råd o tips.

Lövnäsen  
#70592 Okej, ja jag misstänker det.

Ja då har vi nog liknande skog. Min är på sina bra ställen, helt fri från sten o skit, men på andra stället helt omöjlig att köra med traktor o huggarvagn i.

Ja, markfrigången är viktig för mig, den lär behövas.

Är låsbar diff att föredra eller räcker automat diff, märks någon skillnad i tungkörd,tungstyrd?

Vad anser ni om att köra med lunnings-kärra? Smidigt eller är det leksaker som tar mest tid?

Vilken vinch är bäst, en som sitter monterad fast bak o fram eller en som sitter på pakethållaren med fäste så man kan flytta den fram till bak?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling behöver råd o tips.

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70600 Fördel är ju att man har en vinsch man kan flytta på, för eller senare kör man fast....
Köpa till skogsdäck är också en stor fördel om man vill få högre markfrigång och betydligt bättre framkomlighet, bekymmer är väl fortfarande att dom är relativt dyra....

Med låsbar diff blir dom väldigt tungstyrda, men för det mesta räcker det med vanliga fyrhjulsdriften, men ska du köra mycket timmer bör du satsa på låsbar diff....

Som uvskogen skrev så försök att hitta en med automatväxel om du skall köra mycket i skogen!

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling behöver råd o tips.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70626 Hehe, jo i den här tråden får du nog höra av alla att just deras maskin är perfekt.
Mitt intryck av min Polaris 500 är att den duger fint till det mesta, känns inte som att
det finns praktiska argument för mer slagvolym.
Variatordrift är väl enda vettiga för din budget och annars åxå.
Satsa på en märkesmaskin och var inte orolig om du vill byta, det verkar finnas marknad för alla maskiner.

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling behöver råd o tips.

Lövnäsen  
#70640 Hehe, jag antar det. Men det är alltid kul med tips, ideer, erfarenheter av folk som använder fyrhjulingar idag.

Jag är inne på att skaffa mig en Artic cat, Polaris eller Suzuki. Runt 400 cc.

Jag vill nog ha delad axel, helst med ställbar fjädring, aut, hög markfrigång.

Högst markfrigång verkar Artic cat ha, med sina 30 cm. Polaris ligger bra till oxå 28 cm.

Har kollat lite på följande:

Artic cat 400 aut.

Polaris sportsman 400 aut.

Suzuki lt-a400 eiger aut.

Är det någon som har erfarenheter av nån av dessa maskiner?

Positivt som negativt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling behöver råd o tips.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70645 Polaris är väl den mest sålda i världen?
De är ju iaf rätt så snygga.
Polaris.jpg

Den mest sålda ATV fyrhjulingen.
Delad bakaxel.
Låg och högväxel.
Äkta Fyrhjulsdrift.
Skivbromsar.
Markfrigång 28,6 cm.
Ex moms 59 900:-

Finansiering ordnas.
Ring för mer info, Kalix 0923-122 90, Luleå 0920-884 66.

http://www.blocket.se/kalix/Polaris_Spo ... ca=1_8&w=1

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling behöver råd o tips.

Lövnäsen  
#70661 Ja det lutar åt en Polaris eller Suzuki.

En fråga: Har alla Suzuki King Quad delad bakaxel.

Har kollat runt lite på nätet o är sugen på en Suzuki King Quad LT-A450.

Blir åka o kolla på en sån imorgon.

Vad tycker ni?

Nåt att satsa på eller?

Vad är deras fel o brister?

Någon som har en här på forumet? Isåfall är ni Nöjda eller Missnöjda?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling behöver råd o tips.

Mickev  
#70678 Polarisen är en väldigt lättkörd maskin då diffspärren sköter sig själv. Du lägger i 4hjulsdriften när du drar iväg och när det väl behövs, ja då låser den framhjulena 50/50.

De du kallar automatväxel är på atv oftast en variatordrivning, dvs samma som på skotrar. Honda är ett undantag här som har fasta växlar men ingen kopplingshandtag. Dvs du har bara 2 knappar att trycka på när du vill byta växel och sen sköter maskinen resten. Det är ett system som funkar finfint också.

Som du redan verkat haja så håll dig till märkesmaskinerna.

Ang winch så finns det 2 sätt att se på det och man får kanske fundera över vad som passar en själv bäst. Men en winch arbetar ju som bäst om den sitter långt ner då man kört fast eftersom den inte bara drar fordonet utan också vill lyfta upp den. En winch på pakethållaren kan dom du har otur i princip vilja dra ner maskinen vilket gör att winchningen går tyngre... dessutom stjäler den packutrymme.

Vill man byta till grövre och större terrängdäck får man räkna med ca 4000:- och uppåt för en uppsättning. För din den som ska åka i mycket stenig mark kan större däck vara att föredra då du både får bättre markfrigång samt att däckena har lättare för att klättra över stenar (större däckomkrets ger en flackare attackvinkel)

Själv kör jag en polaris 500 med vagn rätt ofta i brant terräng och tycker det finkar finfint. Maskinen har i regel funkat bra och jag hoppas den nya fortsätter göra de också som jag hämtade ut för nån vecka sen. (den gamla fick tyvärr "stryk")

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling behöver råd o tips.

Lövnäsen  
#70704 Okej, tackar för dom tipsen. Tänkte åka en sväng o kolla lite idag.


Låter som att jag ska ta mig en titt på Polaris oxå.

Ja jag vill nog oxå ha vichen nere vid ramen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling behöver råd o tips.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70712 En kommentar kring vinsch. En fördel, som jag upptäckt, med att ha vinschen på "pakethållaren" är om man vill vinscha fram stockar med pulkan. Då är det bra att vinschen sitter lite högt så man får lyft på det hela. (Har jag vagnen på så spelar det föstås ingen roll, då har jag ett brytblock på kranarmen.)

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling behöver råd o tips.

Robin  
#70737 Polaris är ju som allt annat amerikanskt, rappligt. Men i övrigt verkar det ju vara bra maskiner. Men har du känsla för detaljkvalitet ska du gå på japanska maskiner tycker jag.
Yamaha är vl vad jag skulle satsa på om det är delad axel som gäller. Deras 450 är en liten och smidig maskin.

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling behöver råd o tips.

Hansson  
#70789 Kör med en Kodiak 450. Den är riktigt smidig.
Jag gav 50 för min 06 med 30 mil på mätarn

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling behöver råd o tips.

Naders  
#70814
Lövnäsen skrev:Ja det lutar åt en Polaris eller Suzuki.

En fråga: Har alla Suzuki King Quad delad bakaxel.

Har kollat runt lite på nätet o är sugen på en Suzuki King Quad LT-A450.

Blir åka o kolla på en sån imorgon.

Vad tycker ni?

Nåt att satsa på eller?

Vad är deras fel o brister?

Någon som har en här på forumet? Isåfall är ni Nöjda eller Missnöjda?

Har en King Quad 700 -07 och på den är det iaf stel bakaxel vilket har en tendens att göra den lite trögstyrd i snäva svängar.
Annars är det en helt okej maskin tycker jag....

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling behöver råd o tips.

henrik_1  
#71022 Jag har en yamaha grizzly 450, den är jag riktigt nöjd med, satsade på bukplåtar och drivaxelskydd runt om för att vara på säkra sidan, vinsch som går att flytta, utmärkt att kunna dra sig loss ifall man fastnar. Sen la jag till 10 000 kr för riktiga ITP skogsdäck, farsan tyckte det va rent åt hel*ete dyrt men vilken enorm skillnad det blev i framkomligheten, han orkar dra mer och får några cm högre frigång och så ser han mycke grymmare ut.
Satsa på en märkesmaskin, den är värd något när du säljer/byter och det går att få tag på reservdelar och de tål hårt arbete, en kina maskin tror jag inte skulle hålla många dagar som jag kör iaf.
Det finns ju begagnade maskiner på blocket.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).