Motorsåg och handhållet

Från ingenjör till lantis

47 inlägg 7066 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Från ingenjör till lantis

tallen100  
#706428 I trådstarten står EN SÅG, så ni kan nog släppa batterisperrarna ett tag 😎

Huskvarna 545 borde vara en vettig såg, fin i skogen och duger bra på vedbacken 👍

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Från ingenjör till lantis

BM Buster  
#706434 545 är en bra allroundsåg enligt min mening, har en 350 som reservsåg men den har jag inte använt på flera år nu!
Men icke deståmindre viktigt att ha en reservsåg, ty som Gunde säger: ingenting är omöjligt! Bättre att ha en extra såg än att önska att man hade en!

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

guhra  
#706444 Vilka husqvarnasågar kan man köpa nya idag? Är det bara 4xx och 5xx sågar?

Håller med om 545 och 550.
Viktigare än såg är fortfarande filning av kedjan.

Avatar Fallback

Re: Från ingenjör till lantis

550  
#706446 För mig är det helt självklart, ska du bara ha en allroundsåg så är det en i storleksklassen 550. Det är enkelt att komplettera med andra sågar senare. Skulle du mot förmodan inte tycka om en sådan såg så är den också lättsåld begagnad. Med tanke på begagnatpriserna så tycker jag att det är bättre att köpa nya sågar, än att ge halva nypriset för nästan utslitna. Åtminstone om man bara har en såg, eller hugger mycket.
550 gör sig bäst i grövre gallring och vid kvistning i slutavverkning. Orkar 18 tumssvärd så det går även att fälla grova träd.

Den äldre modellen 346 går också bra, om du får tag i begagnad till rätt pris. Ganska surt att behöva åka till handlarn för att reparera, om man hellre vill vara ute i skogen.

Större såg blir för tung i gallring. Mindre såg orkar inte grova stammar.
Sedan verkar det finnas närbesläktade modeller som inte är i proffsklass, men som funkar helt ok. Jag kan inte dem modellerna dock.

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Wallsten  
#706463 Bra tankar och ideer av er alla, känns som jag har lite bättre förståelse för skillnaden mellan skog och vedbacke och det klart man kommer behöva fler sågar. Jag vill köpa något som är tillräckligt allround men som ändå kan kompletteras senare med en lättare såg. Vill jag inte slita förmycket på 550an mark ii på vedbacken kan jag ta mig god tid att prova mig fram till något som kompletterar bra senare. Elsågar är helt klart intressant men det blir ett senare huvudbryr. Begagnade sågar verkar ha högt andrahandsvärde och 4-5000kr för en 346/545/550 mark i känns som att man lika väl kan köpa en mark ii ny istället för 7000kr. Även ifall jag gärna mekar så har jag inte tiden till det och det är ytterligare argument att betala lite extra för en ny såg.

Tack alla för hjälpen!

/John Wallsten

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706477 Över halva nypris ska man inte ge för begagnat eller gammalt. Det åldras än om de inte körs.
Det blir bara besvikelser o gnäll när det inte funkar.
Tvärtemot vad vissa tror så funkar inte såg felfritt alltid, de händer grejer vare sig man vill det eller ej.

Jag tycker du ska kolla runt lite o känna o klämma lite.
Ska du ha nytt köp nåt större o leta upp nåt vettigt beg. 346 hittar du rätt skapliga runt 2500-3000.

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

halvproffs  
#706495 Jag har både 545 0ch 550 och alltid 2st med till skogen. Har ju fler också som jag kan välja på efter behov.
I vintras hände detta; 550-n har alltid startat men inte denna morgon. Inte en tändning. 545 startade direkt så dagen var räddad. Bägge sågarna var kvarlämnad i skogen som vanligt.
1mil hemifrån är det.
Tog hem sågen och provstartade den på kvällen och den startade direkt.
Allt kan hända och väldigt skönt med 2st sågar i skogen 👍 .

Avatar Fallback

Re: Från ingenjör till lantis

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706506 Mm, jag har alltid två sågar med mig på traktorn om jag skall hugga. En av dem är en 550 tvåtaktare och en andra är en 535ixp batterisåg. Jag har lyckats sätta två sågar i samma stam en gång, man borde haft en tredje... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Camaro1969  
#706507 jo jag har 2 sågar med mig ja me, men frågan i denna tråden handlade om 1 såg :)

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

halvproffs  
#706509
Camaro1969 skrev:jo jag har 2 sågar med mig ja me, men frågan i denna tråden handlade om 1 såg :)


Jo, men iom att han är ny på området så tror nog jag att råden om 2st istället för en är skrivet i all välmening och jag tror att TS tar råden med eftertanke.

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Camaro1969  
#706510
halvproffs skrev:
Camaro1969 skrev:jo jag har 2 sågar med mig ja me, men frågan i denna tråden handlade om 1 såg :)


Jo, men iom att han är ny på området så tror nog jag att råden om 2st istället för en är skrivet i all välmening och jag tror att TS tar råden med eftertanke.


då blir det en hqv 550 och en stihl 201 alltså :D

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706513
Camaro1969 skrev:
halvproffs skrev:
Camaro1969 skrev:jo jag har 2 sågar med mig ja me, men frågan i denna tråden handlade om 1 såg :)


Jo, men iom att han är ny på området så tror nog jag att råden om 2st istället för en är skrivet i all välmening och jag tror att TS tar råden med eftertanke.


då blir det en hqv 550 och en stihl 201 alltså :D

Jo, två sågar är ju en självklarhet, även om den ena ofta stannar i bilen och bara plockas fram vid behov. Så numera blir det oftast 2st 540 iXP ut i skogen. Är det riktigt grovt (typ frötallar), så blir det dock 346 NE + 560 XP.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 26 mar 2021, 13:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Från ingenjör till lantis

FredrikB  
#706517 Hej.
Jag va i liknande sits som du för 3 vintrar (säsonger) sedan.
Det va för mig som en djungel i motorsågsträsket och alla rekommenderar än det ena eller det andra.
Vi har en del grov bok som skulle gallras på fastigheten och vi har även en del förstagallring (små bitar) med gran
samt annan blandskog (tall,björk,gran).

Så jag resonerade att jag behövde en stor såg till det grova och en liten såg till gallring.
Men efter en vän besökte mig, så ändrade jag åsikt.
Det är inte bara pengar som ska iväg till en såg.
Det är skydsskläder som dessutom helst ska vara bekväma för att öka trivselgraden med skogsarbetet.
Underställ, kängor / stövlar, skyddskläder, handskar, hjälm, bälte med tillbehör o.s.v. med övriga handredskap.
Kanske även en bra röjsåg?
Allt detta är tillsammans en större kostnad än en såg.

Så jag valde en "mellansåg" för mina behov en Stihl 261. Den har nu gått tredje vintern utan ett enda driftproblem.
Jag kan också säga att jag inte varit "snäll" mot sågen. Inte en tvätt eller byte av något. Jag har dessutom gjort det som många runt mig svär om hela tiden, Det har varit mineral-kedjeolja till rapsolja till någon bio-olja.
Visst mössen gnagde på svärdsskyddet och det blev rätt tjockt med klet innanför svärdsskyddet när sågen stod 3-4 månader med rapsolja, men det har fungerat och den förbrukar samma mängd olja till kedjan som den gjorde som ny.
Det enda som jag gjort på sågen är byte av svärd plus kedjor. Jag kan alltså inte vara annat än helnöjd med sågen för att den fungerar bra trots min misskötsel.
Den fungerar ok för mina behov i skogen med ett 18" svärd och bra med ett 13" eller 15"s svärd.
Jag ska däremot lämna in den till handlaren efter denna säsongen. Den kan nog behöva något filterbyte, service /översyn
Det är ju rekommenderat att kanske sköta den bättre än vad jag gjort och då håller sågen sannolikt längre.

Sen har ju andra tillverkare också sågar i mellanklassen.
När jag valde så sa min vän till mig också att besöka återförsäljarna som ligger närmast. (För min del både Stihl och Husqvarna)
Hur "bra" känns dem, skulle sågen vara strulig så vill du ju ha relativt kort avstånd till handlaren / reparatören.
Du kanske dessutom bara har begränsad tid när du är i skogen och då vill du gärna att det fungerar och att om det strular, så blir det reparerat relativt snabbt hos handlaren / reparatören.
Jag valde Stihl sågen för att handlaren gav bäst intryck om det skulle vara något med sågen. Husqvarna har säkert lika bra sågar som Stihl (Jag kan inte något direkt om deras modeller). Köpte även in all annan utrustning samtidigt och fick rabatt på 20% av totalbeloppet då det va en del som inhandlades vid detta tillfälle. Sannolikt blev det då samma pris som om jag jagat runt billigaste säljare av vardera handlare på nätet.

Jag har som du läst nu, begränsad erfarenhet av sågar överlag och kan inte jämföra med andra modeller. Men min såg har fått i princip inget underhåll, bortsett från att rensa skräp bakom kedjekåpan när man byter svärd. Detta under 3 säsonger och samtidigt är den fortfarande lättstartad och går fint i motorn som den gjort som ny. Så med detta rekommenderar jag denna sågen.

Avatar Fallback

Re: Från ingenjör till lantis

jockeGårdman  
#708517
Wallsten skrev:
halvproffs skrev:Som nybörjare, köp 2st sågar. Den ena behöver du när den andra sitter fastklämd. Händer även vana huggare. Köp nytt så är risken för krångel mindre och du har garantier.
Och det viktigaste; köp byxor med sågskydd dito kängor, varselblus, huggarhjälm mm.
Och sist av allt, fråga någon van skogsmänniska om råd och hjälp. Lycka till !


Bra poäng med två sågar, men vill det sig riktigt illa så kan jag låna extra såg. Idag har jag lånat en 55a, känns lite seg. Skyddsutrustning är det första jag införskaffade👍

Se till att ha ett extra svärd (och några kedjor) med dig ut, nyper det om sågen kan man skruva loss den från svärdet och sätta på ett nytt och såga loss det som sitter fast. det kan funka som nödlösning.

Avatar Fallback

Re: Från ingenjör till lantis

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708523 Vem vill krångla så? Kör med två sågar och kör båda tomma innan du tankar så får du flyt i jobbet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).