Motorsåg och handhållet

Från ingenjör till lantis

47 inlägg 7014 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Wallsten  
#706378
Mange skrev:Jag hade köpt nåt lite större nytt 65-75cc + nån begagnad 50cc som 346/550 triobrake i bra skick o kännt mig för.
Prova lite sågar och fråga släktingar, grannar o dom runt dig vad de har o hur de upplever det.
Hur mycket ska du göra i skogen? Har du kunskapen redan eller vill lära? Såg kort?
Det du sågar ska ut från skogen med så där har du lite mer o fundera på.


Jag ska göra allt själv 😎 Sågkort A+B är på gång och så har jag köpt en Holder 8.72 för alldeles förmycket pengar, men övrig utrustning är föremål för en annan tråd som får komma senare "DIY småskalighet".

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Bax  
#706381 Jag håller med rekommendationen om Stihl 201 och 261, samt även rekommendationen att använda det den lokala handlaren säljer.
Vill du ha HVA så rekommenderar jag en bättre begagnad 346XPG att köra med tills du vet mer om hur du vill ha det.
Det var bara nu ifjol jag kompletterade 550in med en "lillsåg", en Stihl 192, jag ångrar att jag inte gjorde detta för många år sedan, så lätt och behändig till småjobb men gör ändå ett helt ok arbete.

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706383 Lillsågar är bra, men kan med fördel vara batteridrivna då batteridrift har många fördelar i skogen.

Mina favoriter härvid är Husqvarna 535 iXP och 540 iXP, men även Stihl har batterisågar i sitt sortiment.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

JörgenO  
#706385 Hej
Jättebra att du tänker på säkerhetsutbildning och redan har köpt skyddsutrustning.
Ny såg tror jag är mycket bättre än begagnad, det är bra att få lära känna sågen från början o veta all dess historia.
Jag själv har en Husqvarna 445. Jag har ingen erfarenhet av de starkare o bättre sågarna som nämns innan. MEN...jag har kunnat såga allt jag vill såga. Det tar säkert lite längre tid men betänk även hur få procent av tiden vid vedhantering du egentligen kör såg. Att lägga tid på att lära sig fila kedjan riktigt vass kan nog delvis kompensera behovet av större såg.
Även om du inte vill ha två sågar... en el(sladd)såg till vedbacken är en investering jag aldrig ångrat. Elsågar är ju ganska starka med annan karaktär på motorn o väsnas inte lika mycket o man behöver inte hålla på att starta/stänga av hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Från ingenjör till lantis

Klasarn  
#706389
CJA skrev:
Klasarn skrev:Jag brukar ha med mig ett extra svärd och en kedja så kan man skruva loss när man fastnar med sågen. Det är ju lite lättare än en hel såg.

Angående såg så tycker jag att det är bra att köpa det märke som den lokala handlaren har.
Och köp inte en för klen, det blir man snabbt trött på.

Husqvarna 550 xpg triobrake har jag och är väldigt nöjd med den. Funkar till det mesta.


Då börjar du väl med att demontera kopplingen på 550:n? Brukar det funka bra?

Jag tycker att när man sågat fast sig brukar det ofta vara brist på utrymme och alltför dålig ergonomi för att meka så mycket med sågen. (I enlighet med Murphys lag.)


Jo det är krångligt ibland men jag tycker att det är värt att slippa bära två sågar. Jag har ganska långa smala skiften och lite vägar så det blir mycket att gå. Jag fäller och kvistar och drar ihop manuellt sen lånar jag en vagn och kör ihop under en dag. Och om det är grövre så använder jag en lunningswinch på traktorn och då går det ju ändå.

(Utan extra såg alltså)

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Wallsten  
#706391
Niking skrev:Lillsågar är bra, men kan med fördel vara batteridrivna då batteridrift har många fördelar i skogen.

Mina favoriter härvid är Husqvarna 535 iXP och 540 iXP, men även Stihl har batterisågar i sitt sortiment.
/Niklas


Helt klart intressant med batteridrift för lillsågen! Men det blir mycket pengar och lägger nog hellre först pengarna på en bra första såg och kompletterar efterhand.

Vad ser du för fördelar med batteridrift i skogen? Hemmavid är ju perfekt om man står på vedbacken tänkter jag!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Wallsten  
#706392
JörgenO skrev:Hej
Jättebra att du tänker på säkerhetsutbildning och redan har köpt skyddsutrustning.
Ny såg tror jag är mycket bättre än begagnad, det är bra att få lära känna sågen från början o veta all dess historia.
Jag själv har en Husqvarna 445. Jag har ingen erfarenhet av de starkare o bättre sågarna som nämns innan. MEN...jag har kunnat såga allt jag vill såga. Det tar säkert lite längre tid men betänk även hur få procent av tiden vid vedhantering du egentligen kör såg. Att lägga tid på att lära sig fila kedjan riktigt vass kan nog delvis kompensera behovet av större såg.
Även om du inte vill ha två sågar... en el(sladd)såg till vedbacken är en investering jag aldrig ångrat. Elsågar är ju ganska starka med annan karaktär på motorn o väsnas inte lika mycket o man behöver inte hålla på att starta/stänga av hela tiden.


Tack för bra synpunkter! ja detdär låter ju faktiskt som en bra ide att komplettera med elsåg efterhand, är det på vedbacken klarar man sig nog med sladd. Tipsa gärna om modeller för sladdsågar 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706395
Wallsten skrev:Vad ser du för fördelar med batteridrift i skogen? Hemmavid är ju perfekt om man står på vedbacken tänkter jag!


En batterisåg är tyst, särskilt på tomgång. Lätt, smidig och god balans. God driftsäkert och otroligt lättstartade (startar alltid på första knapptryckningen).

Sant att startavgiften blir relativ hög, men såväl Husqvarna som Stihl har idag många batterimaskiner i sina sortiment som kan gå på samma batteri och således kan köpas tool only. (Dock olika batteri till Stihl och Husqvarna, varför du måste vara märkestrogen).(Stihl har t.o.m. två olika batteriserier, med olika batterier till respektive serie).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

JörgenO  
#706397 Den vedsåg jag har nu är en McCulloch Inline 1800T som fungerat bra. Särskilt att den fungerar med 16tumssvärd är ett stort plus för mig så man kan kapa lite fler stockar åt gången.
Eftersom kastskyddet gått sönder (strömen bryts men kedjan fortsätter snurra en liten stund) så skall den ersättas i vår
Jag kommer att köpa en Husqvarna 420EL som har lika långt svärd o samma delning som den gamla + en lite starkare motor. Den kostar lite över 2000kr.

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706399 Stå och kapa ved med en batterisåg?
Inte min ved i alla fall. Det funkar inte.

Hur mycket ved kapar du på ett battri, Niking?
Hur stor är den veden i diameter.

Smått tar jag hellre med vaggesågen

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Camaro1969  
#706401
halvproffs skrev:Som nybörjare, köp 2st sågar. Den ena behöver du när den andra sitter fastklämd. Händer även vana huggare. Köp nytt så är risken för krångel mindre och du har garantier.
Och det viktigaste; köp byxor med sågskydd dito kängor, varselblus, huggarhjälm mm.
Och sist av allt, fråga någon van skogsmänniska om råd och hjälp. Lycka till !



eller så kan man köpa extra svärd och kedja, det blir billigare, så kan man skruva lös sågen från svärdet och förhoppningsvis kapa bort det fastkilade svärdet.


jag skulle rekommendera e stihl 201 då det inte finns nån motsvarighet hos husqvarna. kanske inte lämplig på vebacken men i skogen =)

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706408
Mange skrev:Stå och kapa ved med en batterisåg?
Inte min ved i alla fall. Det funkar inte.

Hur mycket ved kapar du på ett battri, Niking?
Hur stor är den veden i diameter.

Smått tar jag hellre med vaggesågen


Jag skrev i skogen, alltså fällning, kvistning och aptering till långved m.m. Å där funkar ju en batterisåg minst lika bra som en motsvarande bensindriven småsåg.

Mange! Hur mycket ved kapar du själv upp med 35-40 cc sågar? För det är ju dessa som du ska jämföra med, om du ska tas på allvar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706412
Niking skrev:
Jag skrev i skogen, alltså fällning, kvistning och aptering till långved m.m. Å där funkar ju en batterisåg minst lika bra som en motsvarande bensindriven småsåg.

Läs första inlägget i tråden.
Om du nu ska tas på allvar när du rek. en såg till en vedeldare så kanse du ska säga till han att det bara gäller granriset till jul och björkriset till påsk och midsommar och röjning.
Niking skrev:Mange! Hur mycket ved kapar du själv upp med 35-40 cc sågar? För det är ju dessa som du ska jämföra med, om du ska tas på allvar.
/Niklas

0% De orkar inte o tar sån hiskelig tid att gå igenom en stock i min ved om man skulle envisas. Jag behöver mer brum i grejerna.

Avatar Fallback

Re: Från ingenjör till lantis

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706418
Mange skrev:Läs första inlägget i tråden


Läs trådstartarens fråga:

"Vad ser du för fördelar med batteridrift i skogen?"

Vad har detta med vedbacken att göra?

Användarvisningsbild

Re: Från ingenjör till lantis

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706422
Mange skrev:
Niking skrev:
Jag skrev i skogen, alltså fällning, kvistning och aptering till långved m.m. Å där funkar ju en batterisåg minst lika bra som en motsvarande bensindriven småsåg.

Läs första inlägget i tråden.
Om du nu ska tas på allvar när du rek. en såg till en vedeldare så kanse du ska säga till han att det bara gäller granriset till jul och björkriset till påsk och midsommar och röjning.
Niking skrev:Mange! Hur mycket ved kapar du själv upp med 35-40 cc sågar? För det är ju dessa som du ska jämföra med, om du ska tas på allvar.
/Niklas

0% De orkar inte o tar sån hiskelig tid att gå igenom en stock i min ved om man skulle envisas. Jag behöver mer brum i grejerna.

Dessutom var väl tanken att trådskaparen skulle hugga sin egen ved i skogen, om jag förstod trådskaparen rätt. Å där är det ju ofta lämpligt med andra sågmodeller än på vedbacken. Å i skogen funkar som sagt batterisågar (typ Husqvarna 540 iXP) bra upp till ca 30-35 cm I stubbskäret.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).