Avverkning (slutavverkning)

Felling av trær, kva er rett?

17 inlägg 4188 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Felling av trær, kva er rett?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706153 Eg har eit spørsmål her som eg tenkte eg kunne få hjelp med, me har hatt ein diskusjon på arbeid. Eg seier bevist ikkje mi meining her.

Dersom ein skal fella eit tre og har hjelpemidler som kilar, stalpen, jekk vil det da lønne seg og ta eit djupare felleskår slik at ein flyttar meir tyngde av treet i fallretningen dersom de forstår kva eg meinar, alltså får brytekanten djupare inn i trestamme. Ein vil jo som før nevnt få meir av tyngda på treet på «rett side» av brytekanten men sammtidig får ein kortare hevearm (kraft x arm)

Eg ser heilt vekk i fra det praktiske, at det er vanskeligere med djupe felleskår og at det blir eit voldsomt hakk i stokken (går til massevirke) kva meinar de?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Felling av trær, kva er rett?

Hoggormen  
#706158 Jeg har vondt for å tro at vektendringen kompanserer for at hevarmen blir kortere. Her bankes det inn i en at dersom tempo og kubikkproduksjon skal være høg, per time og kalori, skal felleskåret være så grunnt man våger. På jobbene der skaden blir stor om man tabber seg ut, skal brytekanten være så bred som praktisk mulig er...

Avatar Fallback

Re: Felling av trær, kva er rett?

alias  
#706163 Har man en stam som lutar "bakåt" i förhållande till planerad fällriktning så hade jag föredragit ett tämligen grunt riktskär för att få så lång hävarm (djupt fällskär) som möjligt när trädet skall tvingas över. Förmodligen så är de ju inte bara stammens vikt att ta i beaktande, utan ofta även ett ordentligt kronöverhäng åt fel håll.

Utan att ha räknat på det så käns det som att man får ställa sig frågan hur många % som varje cm förskjutning av brytmånens placering påverkar trädets tyngdpunkts placering resp hävarmens längd.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Felling av trær, kva er rett?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706165 Ja er der det der, kor mykje forflytter ein tyngdepunktet i forhold til hevearmens lengde, er vel omtrent det samme eg har komme fram til, men hadde vore kjekt om nokon kunne sagt noko ganske handfast sjølv om ingen trær er like.

   TS
Avatar Fallback

Re: Felling av trær, kva er rett?

Torleif  
#706235 Det där har jag också funderat på. Eftersom jag har svårt att få någon större kraft på fälljärnet efter min ryggskada och eftersom jag oftast fäller träd som behöver falla i rätt riktning för att inte hänga upp sig tar jag ganska djupa fällskär. Om det är rätt vet jag inte.
Skulle verkligen vara intressant att veta.

Avatar Fallback

Re: Felling av trær, kva er rett?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706243
1616590645_bryt.png


Här är en fin bild jag gjorde i Paint. 😎 Svart tyngd Ft är trädets tyngd från tyngdpunkten som är i mitten av trädet (vi börjar med ett helt rakt träd och vindstilla). Blå kraft Fb är från brytjärnet, vi antar att du lyfter det så att kraften sätts i ytterdelen av stubbskäret.

Avstånden db och dt är från gångjärnet till brytjärnets angreppspunkt resp tyngdpunkten (centrum).

För att få det att tippa skall db*Fb = dt*Ft (plus jättelite till).

Man ser då att om gångjärnet/fällkammen är i mitten så behövs det ingen kraft alls (dt = 0, dt*Ft = 0 ger db*Fb = 0).
Om gångjärnet är ända ute til vänster i kanten (tänk att du sågar från höger nästan ända ut till kanten...), så blir db = 2 * dt (radie vs diameter), så brytjärntes kraft måste vara hälften av trädets tyngd. Allt däremellan är mindre än halva trädets tyngd och mer än noll, avtagande från vänster till höger. Alltså, ju närmare mitten desto lättare.

Om trädet lutar bakåt kraftg eller kraftigt motvind så att tyngdpunktens avstånd från gångjärnet är längre än brytjänrets angreppspunkt, så blir det a) jävligt tungt, inget för de med dåligt rygg och b) lättare ju grundare brytmån det är.

(Lite snabbt skissat)

Användarvisningsbild

Re: Felling av trær, kva er rett?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706245 En annan fördel med grund brytmån vid bakåtlut eller motvind är ju också att dragkraften i brytmånen minskar och därmed risken att trädet faller i fel riktning.

Avatar Fallback

Re: Felling av trær, kva er rett?

Ferguson system  
#706270 Felleskåret bør være 1/4 til 1/3 inn av treets diameter. Det skal aldri overstige mer enn 50% av diameteren.

Lager man felleskåret for langt inn, så mister man plass til å banke inn kiler og fellespett. Treet har også mindre flate å legge seg på hvis det lener seg bakover, noe som gjør at hengselet lettere knekker av og man risikerer at treet faller feil veg. Selv om man bruker fellejekk eller tau, så skal alltid kiler eller fellespett brukes i tillegg.

Avatar Fallback

Re: Felling av trær, kva er rett?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706288 Takk for tegningen Mangan! Eg er jo heilt einig med dåke. Så lang hevearm som mulig meinar eg då. Men viss fleire har innspel må dei gjerne komma med dei.

   TS
Avatar Fallback

Re: Felling av trær, kva er rett?

550  
#706306 Är enig i Mangans resonemang så långt, men det är lite förenklat 😉
Kilar är en sak, fällriktare (Stalpen) och vinsch har andra verkningssätt.
- Drar man bara med vinsch rakt på stammen, en bit upp, så är det bättre med så djupt riktskär som möjligt. Då får man så mycket nytta av trädets vikt som möjligt. Vinschen ger ju samma moment kring brytmånen oberoende av hur djupt riktskär man gör. Dock så är det bra att hålla emot med kilar under tiden man sågar, så man inte klämmer fast såget. Det kan vara svårt att bedöma hur hårt man spänner med vinschen. Med tanke på hur farligt spjälkning är så bör man bara dra hårt med vinschen efter att fällskäret är färdigsågat.
- Fällriktare är svårast att bedöma, för den trycker snett mot stammen. Delar man upp det i horisontalkraft och vertikalkraft så ger horisontalkraften liknande verkan som en vinsch, och vertikalkraften liknande verkan som kilar. Det beror alltså på hur trädet lutar, men inte lika mycket som för kilarna.


Som redan skrivits så finns det en del andra saker som är viktiga i sammanhanget.
- Med kilar så måste man ha så grunt riktskär (/djupt fällskär) så att dem går att slå in ordentligt.
- Ifall det är sidledslut eller vind från sidan så ska det nog inte vara för grunt riktskär för att få så bred och stark brytmån som möjligt. Idealiskt borde vara att ha brytmånen i mitten av stammen, just för sidledskrafter.
- Sågar man för djupt riktskär (nästan igenom stammen) så riskerar man att klämma fast sågen 🙃
- Djupt riktskär gör att man måste korta rotänden och det ger kortare stock (om det är timmer). Djupt riktskär kostar pengar helt enkelt.
- I vilket fall skulle jag vilja hävda att det viktigaste är en bra brytmån, eftersom det alltid är farligt med en dålig.
- Gör man som man är van vid så brukar det bli bäst resultat. I huvudsak lärs det väl ut att inte göra för djupa riktskär idag?

Avatar Fallback

Re: Felling av trær, kva er rett?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706316
can skrev:Takk for tegningen Mangan! Eg er jo heilt einig med dåke. Så lang hevearm som mulig meinar eg då. Men viss fleire har innspel må dei gjerne komma med dei.


Nja, fattar jag dig fel nu? Lättast att fälla trädet är med kort hävarm, både för trädens tyngd och brytjärnet. Dvs fällskäret så i mitten som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Felling av trær, kva er rett?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706317 @550, jag det går att komplicera, men frågan var om brytjärn som jag fattade det. Man behöver inte dela upp i krafterna i olika riktningar, lättast är att tänka moment kring fällkammen, där hävarmen är vinkelrätt mot kraften (stalpen eller vinschens) riktning. Så vinden är okänslig för placering av fällskäret (horisontell kraft), vinschen ganska okänslig den med (långa avstånd, så små flyttningar av kammen ger litet utslag). Kilen och brytjärnet ger lyftkraft på samma ställe (mer eller mindre), så de skall ge samma resultat i var kammen skall placeras för att det behövas minst kraft (om kraften för att böja kammen är samma).

Det finns såklart en massa praktiska begränsningar så vilket som bäst är inte samma sak som vilket som kräver minst kraft

Den här diskussionen kommer att sluta med vilken kedja som är bäst för jobbet, och hur den skall slipas... 😎

Användarvisningsbild

Re: Felling av trær, kva er rett?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706341 Eller så läser man häftet som hör till Säker skogs C-utbildning så får man svar på alla frågor kring hävarmar, moment ned mera. (Eller väntar på mina videofilmer som kommer förklara allt)

Användarvisningsbild

Re: Felling av trær, kva er rett?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706342
Ferguson system skrev:Felleskåret bør være 1/4 til 1/3 inn av treets diameter. Det skal aldri overstige mer enn 50% av diameteren.

Ur Skogsstyrelsens "Motorsågning - Skogsbrukarens handbok":
Längden på brytmånen ska vara minst 80 procent av trädets diameter i brösthöjd. ... På runda träd räcker det att gå in 15 - 20 procent av diametern med riktskäret

Avatar Fallback

Re: Felling av trær, kva er rett?

Torleif  
#706468 Skulle jag följa skogsstyrelsens handbok med den här kroppen skulle ja vara tvungen att dra omkull allt utom vindfällen med vinsch. Dels för att det vill fara vart som helst med så smalt gångjärn och dels för att jag inte har någon kraft på brytjärnet med min ryggskada.
Det blir inte rimligt helt enkelt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).