Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

ösa 250

8 inlägg 4903 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ösa 250

Daniel78  
#70621 Hej har någon koll på hur man lättast renoverar kolven för hög och låg växeln i fördelnings lådan på en ösa 250 års modell 1987. Det verkar som att den läcker ut hydraul oljan i fördelningslådan. Måste man ta ur lådan eller kan man göra det på plats. :???:



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: ösa 250

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70625 Är du säker på att det inte är åkmotoraxeltätningen som läcker :?:
Brukar oftast va den :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: ösa 250

Daniel78  
#70648 Jag vet ej om det är motor eller kolven som läcker.Vagns drifts kopplingen är renoverad med ny tätning "scania kopplingen". Tänkte prov trycka kolven i lådan först eftersom man kan göra det själv. Är det inget fel på den så får jag ta bort motorn och prov köra den i bänk sen. Jag ville bara höra om det var besvärligt att få bort kolven om det är den det är fel på. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: ösa 250

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70667 Kan tyvärr inte svara på det eftersom vi hade aldrig några problem med hög-låg under 250-tiden hos oss.
Däremot bytte vi åkmotortätningar ett par gånger,bara att dra motorn ur splinsen och byta tätningen på plats,behöver inte ens lossa slangarna.
Jag skulle börja med det iallafall 8)

Avatar Fallback

Re: ösa 250

Daniel78  
#70761 Jag prov tryckte kolven i lådan i kväll och det var inget fel på den, kollade även upp vagns drift kopplingen och den var också ok :smile: . Jag får ta och rycka ur åkmotorn ur lådan som du sa i helgen. Men det ser ut att bli lite bökigt att få ut den med alla slangar på. Men jag ska göra ett försök. Det verkar som att det kommer en hel del hydraul olja in i fördelnings lådan tror du att det bara räcker med att byta tätningen?.

   TS
Avatar Fallback

Re: ösa 250

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70937 Ja tryckslangarna lär du hamna att ta loss iaf men jag skulle då inte sända han för renovering så länge matartrycket är ok,sen är det ju oftast pumpen som har fel i såfall.
Dom där axeltätningarna blir hårda med tiden,beror på oljekvaliteten oxå.

Avatar Fallback

Re: ösa 250

Daniel78  
#72049 Nu har jag haft ur motorn och satt i en ny tätning pris 80 kr. Jag fick lov att flytta tätningen några millimeter för axeln var lite sliten. Har prov kört en liten sträcka och den verkar vara tät. Man får hoppas att det funkar. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: ösa 250

Gubben  
#72657 Ofta är det inre läckage (att motorn är sliten) som gör att axeltätningen börjar läka. man kan kolla hur mycket h-olja det kommer ur läck ledningen till motorn. Det är alltid vist läckage ur ledningen men inget tryck ska det vara.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar