Avverkning (slutavverkning)

Aptering av gran

55 inlägg 16711 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Aptering av gran

gurrasnurra  
#684551
jannee skrev:Här nere i söder mäts varje stock individuellt på privata sågverk.
Södra mäter in annorlunda och Biometra kan blåsa en på 5 % utan att rodna.
Säga vad man vill men travmätning är detsamma som att spela på lotteri = spelaren förlorar ALLTID i långa loppet.
Jag skickade en sändning 1600 till Södra där ALLA bitar var mellan 435 till 440 cm.
Biometras mätbesked visade dock att medellängden varierade i stuvarna från 420 cm ned till 410 cm.
Jag påtalade felen, dock ingen rättelse från Biometra - de kan nämligen inte göra fel.


Om man ska leverera fallande längder på sin massaved så ska man inte kapa den 435 till 440 cm,
vilken virkesmätare ska kunna se det?
Och hur ser de träden ut där all massaved blir just den längden?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684555 Rätt vanligt att skördarna kör t.ex 4,3 rakt av eller så länge valsarna drar.

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

Anse  
#705631 Med risk för att kapa tråden men tycker det är viktigt att fråga om hur det är med blånad då det tillför information.

Har några sent angripna barkborregranar från i höstas som delvis har blånad i sig. Enl. Södra får detta max vara 10% av ändytan plus att barken ska vara kvar för att det ska klassas som timmer men hur är det om denna är fläckvis utspridd strax innanför barken? Räknas hela ytan där blånad förekommer eller är det den samlade ytan av själva fläckarna som räknas? Laddar upp en bild för säkerhets skull.

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705637 Bra fråga, jämför gärna med bilderna här:

https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem ... sortiment/

Jag tolkar det som att stockblånad är OK obegränsat, men inte lagringsröta mer än 10%. Ser ut som det klarar sig med lagringsröta.

Tycker förresten sådan här bilder borde finnas på alla olika sorters virkesfel, på bägge sidor gränsen.

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705639 Nu såg jag att ovanstående var från 2019, i senate prislistan står det såhär:

"SÄRSKILDA VILLKOR
Stormved/Barkborreved (sågbar andel 18+)
Sortimentet avser samleverans av mindre volymer
tall- eller granvirke från upparbetning av stormfälld
eller granbarkborreangripen skog. Barrmassaved och
sågtimmer levereras i blandning. Volymandelen stockar
med minsta diameter 18 cm ub, fri från lagringsröta och
insektshål i veden, max 5 procent skogsröta samt max
120 cm utbytesförlust, betalas med det högre priset för
stormved/barkborreved."

375:-/fub bara??

https://api-public.sodra.com/forest/es/ ... KYxEaAxeY1

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

Anse  
#705648 Tack för svar men i det här fallet gäller det om man kan lägga barkborredödat virke i grantimmervältan. Södrakontakten vi har säger:

”Så länge virket är fint duger det som timmer. Det får Max vara 10%blånad av ändytan, däremot får det ej finnas lagringsröta (brun).
Skulle timret vara utan bark och utan blånad eller lagringsröta betalas det med samma pris som den timmderdelen i 1600-veden.”

Så frågan är egentligen hur blånadsandelen räknas. I det här fallet är det fläckvis medan det oftast är större sammanhängande ytor i periferin. I det senare fallet är det ju solklart att hela ”cirkelns” ytterområde räknas men hur det är när det är mer fläckvis utspritt?

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705652 OK, då förstår jag. Tror fläckarnas yta skall sammanläggas, men vet inte. Men jag tycker du har lagringsröta i den där stockänden, så då går det inte i vilket fall. 😢

Någon duktigare kanske svarar.

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

Anse  
#705756 Du har så rätt, jag var ”hemmablind” och missade/tänkte inte på detta utan såg bara det jag ville se 😉

Jämför med Vidas instruktioner gällande 1600-sortiment vs timmer.

https://www.vida.se/wp-content/uploads/ ... timmer.pdf

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

Heba  
#705997 Som novis tycker jag det här med röta är svårt
I bilderna finns BB-angripet sent förra sommaren med lite gröna barr kvar långt ner
Beklagar dåligt ljus och färg. Motljus vid sjökanten i morse. Jag ser inget morotsfärgat nära barken, snarare mörkare grå/beige. Är det lagringsröta så det inte duger till timmer?

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

Anse  
#706202 Ibland kan det bli missfärgat pga motorsågsolja. Då brukar jag gno lite över fläckarna men tveksamt att det är detta i det här fallet.

Beroende lite på vad det är i landet så kan reglerna också skilja sig vad det gäller BB-angripet virke. Pratade med en skotarförare i Östergötland och där lägger de allt BB-angripet virke i specialmassaveden (1600-sortiment) oavsett status på stockarna. I östra Småland, där vi har fastigheten, fick jag dock rekommendationen att lägga tillsynes opåverkade stockar i grantimmervältan. I båda fallen levereras virket/massaveden till Södra. (Det kan ju förstås också vara företaget där skotarföraren är anställd som har denna policy.)

Dock rekommenderade min Södra-kontakt att lägga ”misstänkta” stockar i 1600-högen, dvs om det finns blånad eller om man är osäker på om det är lagringsröta eller ej. Ett annat tecken är om barken sitter löst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).