Traktorer och processorer

Valmet 6200 som spottar ut motorolja

6 inlägg 2780 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 6200 som spottar ut motorolja

OscarSkogen  
#706060 Har en valmet 6200 -97 med 3700h som spottar ut motorolja ur vevhusventilationsslangen. Detta gör den efter varje gång den varit igång. Den har även vid två tillfällen spottat ut en mindre mängd kylarvatten ur en övertrycksventil. Om det är relaterat eller inte vet jag ej. Vad kan det bero på att den tar med sig olja ut?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 6200 som spottar ut motorolja

ÅsaNisse  
#706130 Det låter som en havererad toppackning. Har du lossat oljepluggen med kall motor och kollat vad som kommer. Ta inte bort pluggen helt utan lossa försiktigt så ser du om det kommer vattendroppar när det är ett eller två varv kvar på gängorna. Kan ju bli kondens i oljan också om du inte varmkör ordentligt när du väl kör med traktorn. 3700 tim på 24 år är ju inte så mycket. Däremot att den trycket ut vatten indikerar att det blir kompression i kylsystemet. Annars är ju olja i vevhusventillationen det vanligaste på en motor där kolvringarna är slut.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6200 som spottar ut motorolja

OscarSkogen  
#706132
ÅsaNisse skrev:Det låter som en havererad toppackning. Har du lossat oljepluggen med kall motor och kollat vad som kommer. Ta inte bort pluggen helt utan lossa försiktigt så ser du om det kommer vattendroppar när det är ett eller två varv kvar på gängorna. Kan ju bli kondens i oljan också om du inte varmkör ordentligt när du väl kör med traktorn. 3700 tim på 24 år är ju inte så mycket. Däremot att den trycket ut vatten indikerar att det blir kompression i kylsystemet. Annars är ju olja i vevhusventillationen det vanligaste på en motor där kolvringarna är slut.


Får hoppas på att det bara är packningen, annars blev det dyrt. Får kolla om det kommer ut vatten eller ej. Men skulle det då indikera att det är packningen som är paj?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 6200 som spottar ut motorolja

Fredi  
#706152 Kolla först på oljestickan om oljan är svart eller grå/vit? Att den spottar ut olja i vevhusslangen kan bero på flere saker? Hur mycket kommer det, nån droppe eller mera? Så lite körd så kan jag tänka mig att den kanske bara puttrar med liten belastning hela tiden? Då kan t.ex oljeringarna på kolvarna koksa/klibba fast så det blir onormalt mycket tryck i vevhuset. Nån droppe är helt normalt att det kommer ut i slangen nu och då. Du kanske borde få traktorn belastad ordentligt och se om det hjälper? T.ex vagn efter med fullt lass och 1 timme fullgaskörning på en kuperad väg. Jag hade en Ford 5000 som det rann olja ut vid avgasserien på men varje vår då den drog såmaskinen med hög belastning så slutade det rinna olja, sen när den puttra resten av året så började de rinna igen. Att det spottar ut vatten kan vara packningen, vid vilken situation har den spottat? En traktormotor mår bara bra av att få dra på allt vad den orkar nu och då.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6200 som spottar ut motorolja

Emanuel90  
#706164 Jag håller med ovanstående tillägg med tillägget att en syntetolja löser koks bättre än en mineralolja, om kolv ringarna sitter fast av koks kan en syntetolja och hård belastning lösa problemet.
Sen det här med kylvatten, övertrycksventilen sitter väl i locket på expansionskärlet eller vad är det för ventil du menar?

Avatar Fallback

Re: Valmet 6200 som spottar ut motorolja

snurra  
#706179 Denna årsmodell har inget expansionskärl, det är bara att se till att vattnet i kylaren ligger över cellerna

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).