Motorsåg och handhållet

Rengöring av inbränd olja på cylinderns flänsar

31 inlägg 4623 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rengöring av inbränd olja på cylinderns flänsar

ollenorell  
#706087 Jag har klantat till det.
Eller gjort ett experiment, beroende på hur man ser det...

Det gäller min Husqvarna 55:a känd som "farmarsågen".
Köpte den begagnad, tyckte den gick skapligt, men det var någonting som inte var riktigt bra...
Det var ett större avgasläckage visade det sig.
Ljuddämparen hade troligtvis suttit löst, skramlat, och flänsytan blivit förstörd både på cylindern och avgasburken.
Detta var "lagat" genom att skippa avgaspackning och bara dra extremt hårt...

Jag tänkte också rengöra cylindern då det var massor inbrända oljerester på flänsarna, som var hårt, lite "koksat" om ni förstår?
Testade lite olika medel, ingenting fungerade.
Provade då ugnsrenöring på spray, som jag trodde innehöll natriumhydroxid, samma som maskindiskmedel innehöll förr?
Visste att det frätte på aluminium, men tänkte spraya på, gnugga med tandborste, och skölja av.
Jag tänkte att jag borde märka om det fräter, och att jag då kan skölja av direkt.

Nikasilbehandlingen är ju innuti, och den sprayade jag ju inte på, samt att nikasil borde klara kemikalier bättre än aluminium.

Det som hände var att aluminium:et i förbränningskammaren flagnade, och att frätskadan gjorde att nikasil-flagor lossnade.

Den här cylindern var ju redan lite halv-förstörd.
I förbränningsrummet och högst upp i loppet där nikasil-släppet tog fart var nog nikasil-behandlingen redan skadad.
Tyvärr har jag ingen bild på innan.
Men jag lärde mig en läxa.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Rengöring av inbränd olja på cylinderns flänsar

ollenorell  
#706091 Här är förklaringen att jag började riva ner sågen... Avgasläckaget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rengöring av inbränd olja på cylinderns flänsar

ollenorell  
#706093 Så: Hur gör ni för att rengöra fastbränt koks/olja på cylindern?
Kylförmågan kan inte varit så bra på min smutsiga cylinder...
Blästra?

Och fråga 2:
Det där var troligtvis originalcylindern, en Mahle, öppenportsdesign:en som väl skall vara OK, men ryktet säger att det fanns en stängd ports-cylinder till 55:an.
Går det att köpa original kolv och cylinder till 55:an fortfarande?
Jag tror inte de kinesiska grejerna är lika bra, och sågen ser bra ut övrigt.
Det får väl vara värt 1500-2000kr eller vad det nu blir, gissar det blir dyrt.

Just det, jag har även testat att ultraljudstvätta den här cylindern, det funkade inte heller, men det kanske förklarar att nikasilen senare flög av?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring av inbränd olja på cylinderns flänsar

Williamm  
#706099 Så som din cylinder ser ut nu så tycker jag att den borde funka bra nog för att kyla.

Avatar Fallback

Re: Rengöring av inbränd olja på cylinderns flänsar

ollenorell  
#706107 Haha det tror jag med.
Tror dock inte cylinderloppet håller komp 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring av inbränd olja på cylinderns flänsar

guhra  
#706112 Har tejpat och blästrat för att få bort fastbränt skit. Rätt rengjöringsmedel och ul-tvätt har jag hört fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av inbränd olja på cylinderns flänsar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706116
ollenorell skrev:Jag har klantat till det.
Ljuddämparen hade troligtvis suttit löst, skramlat, och flänsytan blivit förstörd både på cylindern och avgasburken.
Detta var "lagat" genom att skippa avgaspackning och bara dra extremt hårt...

Ingen bra ide. Bättre att slipa jämnt och tjockare packning av nåt hårdare material som klingerit, aluminium etc.
ollenorell skrev:Jag tänkte också rengöra cylindern då det var massor inbrända oljerester på flänsarna, som var hårt, lite "koksat" om ni förstår?
Testade lite olika medel, ingenting fungerade.
Provade då ugnsrenöring på spray, som jag trodde innehöll natriumhydroxid, samma som maskindiskmedel innehöll förr?
Visste att det frätte på aluminium, men tänkte spraya på, gnugga med tandborste, och skölja av.
Jag tänkte att jag borde märka om det fräter, och att jag då kan skölja av direkt.

Nikasilbehandlingen är ju innuti, och den sprayade jag ju inte på, samt att nikasil borde klara kemikalier bättre än aluminium.

Det som hände var att aluminium:et i förbränningskammaren flagnade, och att frätskadan gjorde att nikasil-flagor lossnade.

Den här cylindern var ju redan lite halv-förstörd.
I förbränningsrummet och högst upp i loppet där nikasil-släppet tog fart var nog nikasil-behandlingen redan skadad.
Tyvärr har jag ingen bild på innan.
Men jag lärde mig en läxa.

Aluminium har en tendens att absorbera sånt den får på sig om det går.
Är loppet helt och oskadat händer sällan nåt. När nikasilen släpper gör den det med hjälp av oxidationen som blir då syre och annat kommer till aluminiumets yta.
Nikasil lagret är supertunnt och väldans sprött när det väl släpper från inderlaget.
Har det börjat släppa är det ingen hejd på det.

Göra fel är nåt man lär sig bra på. Att ta reda på varför det blev fel och vad man gör åt det är mycket viktigare och mer utbildande så slå dig inte blodig för du blivit klokare, tvärt om, sträck på dig och slicka i dig den kunskap det ger.

Det är inte så dyrt att byta kolv/cylinder på dessa. Gör det och se till först att du har klart för dig om resten av sågen är redig. Kolla lager, bränsleslangar, vevhustätningar, packningar etc...

Avatar Fallback

Re: Rengöring av inbränd olja på cylinderns flänsar

ollenorell  
#706126 Precis, sågen har inte gått så mycket och är i bra skick, det är troligtvis en sen 55:a, gjord i Brasilien står det.
Beställde ny kolv och cylinder av Ivan Larsson i Norrköping som är stans Husqvarna återförsäljare.
2420 kr inkl moms för kolv och cylinder original från Husqvarna.
Han medgav att Husqvarna gör sådär för att man istället skall köpa ny såg.
Jag slog till ändå, fast det var jättedyrt.
Köper man en annan 55:a begagnat för 1500-2000kr får man väl en halvt slutkörd såg igen bara, alltså inget direkt lyft.
Nu får jag ju åtminstone en såg som går länge om jag sköter den.

Fanns kinesiska cylinderkit, samt nåt "Farmertech" billigt, alltså typ 500kr inkl frakt på Ebay.
Det kanske hade varit mer lönsamt, då det ju är en enkel gjutning med öppna spolkanaler, inget avancerat.
Men nu blir det ju originalkvalitet, om än dyrt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring av inbränd olja på cylinderns flänsar

Rotvältaren  
#706127 Spontan tanke, Coca-Cola brukar funka till det mesta (man kan tom. dricka det har jag hört), någon som testat?

Avatar Fallback

Re: Rengöring av inbränd olja på cylinderns flänsar

jannee  
#706129 Lägg cylindern i en stor gryta, fyll i vatten och koka det tillsammans med en DISKMASKINSTABLETT.
Den blir ren.
Eventuellt kör den i diskmaskinen.

Avatar Fallback

Re: Rengöring av inbränd olja på cylinderns flänsar

Magnus_A  
#706144
jannee skrev:Lägg cylindern i en stor gryta, fyll i vatten och koka det tillsammans med en DISKMASKINSTABLETT.
Den blir ren.
Eventuellt kör den i diskmaskinen.


Efter att ha sett hur aluminiumkastruller ser ut efter att ha diskats i diskmaskin skulle jag bestämt avråda från att koka en aluminiumcylinder tillsammans med en diskmaskinstablett....

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av inbränd olja på cylinderns flänsar

Williamm  
#706145 Cylindrarna tål garanterat karuselltvätt på mekverkstäder, ved de innehåller vet jag inte..

Avatar Fallback

Re: Rengöring av inbränd olja på cylinderns flänsar

ollenorell  
#706147 Ja, de där hetvattentvättarna verkar mycket bra.
Vissa tvättar motorblock och topplock till bilar med jättebra resultat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring av inbränd olja på cylinderns flänsar

Williamm  
#706148
ollenorell skrev:Ja, de där hetvattentvättarna verkar mycket bra.
Vissa tvättar motorblock och topplock till bilar med jättebra resultat.

Menar du de som är som högtryksvatensprutor för biltvätt?

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av inbränd olja på cylinderns flänsar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706149 Då de mesta av mina sågar står på hyllan väldigt länge vill jag inte gärna tvätta med vatten om jag inte är säker på att allt vatten försvinner efteråt.
Jag använder diesel för det mesta. Och i de fall nåt åker in i diskmaskin åker det on i dieseln efter det. Kan jag stopp åldrandet nåt lite gör jag gärna det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).