Skogsekonomi

Kan ja leva på skogen med start på 0?

24 inlägg 10860 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kan ja leva på skogen med start på 0?

Edwin johansson  
#705855 Hej skogsforum! Jag heter Edwin och är 18 år. Jag har en dröm, att leva på min egen skog, bruka den själv och förädla en del själv. Med fastighets priserna det är idag blir jag tveksam om det är möjligt för mig att någon gång i livet leva på skogen. Farsan äger två hektar skog och vi letar för utveckla den men det är inte stora marker att ärva. Min målsättning är att äga ca 200-400 hektar, röja och plantera själv, ta ved och såga egna plankor för att sedan sälja kvalitets virke på marknader till ett resonabelt pris, som vi alla vet är priserna höga idag och vi får ett dåligt virke att jobba med. Detta kommer givetvis inte hålla, därför vill jag köpa in egna stockar så som ek och bok för vidare förädling i eget sågverk. Detta borde ske i ett slags budande. Detta ser jag mig göra när jag börjar närma mig pension. Men trotts den långa väntetiden tror ni att det är möjligt? 🤔



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Kan ja leva på skogen med start på 0?

Kobbelgaard  
#705865 Spännande tanker, Edwin! Drömmar är viktigt och ha hela livet, och särskild i din ålder!
Det finns redan en tråd som heter "Leva på Skogen". Här ser du många olika synspunkt inom detta ämnet.
Men glöm inte, att man kan va man vill, och att mycket beror på prioriteringar! 🙂

Användarvisningsbild

Re: Kan ja leva på skogen med start på 0?

machonisti  
#705866 Det mest korrekta svar jag kan ge dig är: Jag vet inte!

Din finansiär kanske ser det kanske som ett högriskprojekt som gör att det faller. Din ålder är rätt, skall du göra nåt liknande är det bäst att göra det i tid. Risken är att du ändrar åsikt om 20 år och går miste om frukten av satsningen.
Ser man bakåt har fastigheter behållit värdet hyggligt så nog tror man väl att det är möjligt om man tror på framtiden, det måste man då man är ung!

Avatar Fallback

Re: Kan ja leva på skogen med start på 0?

fauve  
#705868 En sak jag ångrar, hade en satans lust att köpa egen skog i 18-25 årsåldern men tyvärr inte ekonomisk möjlighet. Nu är jag 50 år och har ägt skogsfastigheter i 15 år ,började med att köpa 50 hektar med hus o lada . Styckade av hus o lada och sålde köpte sedan ytterligare ett skifte på ca 100 hektar och så har det fortsatt . Äger idag ca 400hektar och har som mål o leva på det när jag är 55 år kommer även att börja sälja av skiften som ligger geografiskt fel för mig. Jag ångrar just det att jag inte kämpade hårdare i 20 årsåldern för skogsköp, grejen med fastigheter är att det aldrig kommer bli billigare än det är just nu. Varför? Det görs inte mer mark längre😊

Avatar Fallback

Re: Kan ja leva på skogen med start på 0?

Sörlänningen  
#705873
fauve skrev:En sak jag ångrar, hade en satans lust att köpa egen skog i 18-25 årsåldern men tyvärr inte ekonomisk möjlighet. Nu är jag 50 år och har ägt skogsfastigheter i 15 år ,började med att köpa 50 hektar med hus o lada . Styckade av hus o lada och sålde köpte sedan ytterligare ett skifte på ca 100 hektar och så har det fortsatt . Äger idag ca 400hektar och har som mål o leva på det när jag är 55 år kommer även att börja sälja av skiften som ligger geografiskt fel för mig. Jag ångrar just det att jag inte kämpade hårdare i 20 årsåldern för skogsköp, grejen med fastigheter är att det aldrig kommer bli billigare än det är just nu. Varför? Det görs inte mer mark längre😊



Rörande markpriser så är det väl rimligt att tänka att själva markpriset inte kommer att gå ner något vidare. Men den största delen av priset man betalar när man köper skog är ju för stående virke och priset för den delen är jag inte lika säker. Kan gå upp mycket i framtiden, eller gå ner. (Vi får se.)

Men, det är en inspirerande historia Fauve. Inte många som utan att ärva skog (som jag förstod det) kan gå från noll till 400 hektar. Jag hoppas själv att kunna utöka mitt skogsinnehav framöver, men det kräver mycket pengar och mycket sittfläsk. Hade ett tillfälle att utöka för några år sedan, men då hade jag inte råd. Nu hade jag haft råd, men nu finns det inget lämpligt till salu.

Användarvisningsbild

Re: Kan ja leva på skogen med start på 0?

machonisti  
#705891
Sörlänningen skrev:Hade ett tillfälle att utöka för några år sedan, men då hade jag inte råd. Nu hade jag haft råd, men nu finns det inget lämpligt till salu.

Har suttit i samma sits. Började tänka på varför jag inte köpte 30 ha runt -00 då jag blev erbjuden. Kom på att jag vid den tiden hade en skuld på tre årslöner och inget fast arbete. Nu har jag fast arbete och en ekonomi som gör att jag kan investera. Nu undrar jag istället om det är lönt? Tiden arbetar inte tjänligt för mig längre och skall jag investera istället för att ta hand om mina söner och ge dem vad de behöver. Har ärvt 50 ha köpt 80 ha, kan man då inte vara nöjd????
Ändå kommer jag troligen att hugga om det kommer ett lämpligt objekt. 😀

Användarvisningsbild

Re: Kan ja leva på skogen med start på 0?

Ove Lindberg  
#705894
Edwin johansson skrev:Hej skogsforum! Jag heter Edwin och är 18 år. Jag har en dröm, att leva på min egen skog, bruka den själv och förädla en del själv. Med fastighets priserna det är idag blir jag tveksam om det är möjligt för mig att någon gång i livet leva på skogen. Farsan äger två hektar skog och vi letar för utveckla den men det är inte stora marker att ärva. Min målsättning är att äga ca 200-400 hektar, röja och plantera själv, ta ved och såga egna plankor för att sedan sälja kvalitets virke på marknader till ett resonabelt pris, som vi alla vet är priserna höga idag och vi får ett dåligt virke att jobba med. Detta kommer givetvis inte hålla, därför vill jag köpa in egna stockar så som ek och bok för vidare förädling i eget sågverk. Detta borde ske i ett slags budande. Detta ser jag mig göra när jag börjar närma mig pension. Men trotts den långa väntetiden tror ni att det är möjligt? 🤔

Ett tips är som följer
Försök köp så ung skog som möjligt. 😉

Avatar Fallback

Re: Kan ja leva på skogen med start på 0?

jannee  
#705897 Allt är möjligt, men starta med två tomma händer gör det enormt svårt.
Du borde till att börja med ha en stadig löneinkomst, något att leva på medans du gör din investering.
Detta är avgörande den dagen du söker lån.
Köpa mark idag utan en borgenär är i princip omöjligt.
Vet inte hur bankerna resonerar, om det är på taxvärdet eller fastighetens faktiska värde som blir lånegrundande.
M.a.o. banken kanske erbjuder ett lån som är 60 till 70 % av köpesumman.
Skynda gärna långsamt, men starta omgående om möjligheten ges.
Din far har 2 ha, starta med att inhandla en såg, därefter kan du inhandla virke som du senare förädlar.
En trekutterhyvel kan du också inhandla billigt.
Det är just på FÖRÄDLING AV VIRKET de stora pengarna finns att hämta in.
Senare kan du undan för undan köpa på dig skog/mark.
Just nu i mina trakter går bondsågarna för fullt med att såga upp borrvirke, i stället för att skänka bort det som energived.

Avatar Fallback

Re: Kan ja leva på skogen med start på 0?

surjämten  
#705998 Klokt inlägg machonisti!!
Att vara nöjd med det man har!
Trots allt underbart med sin skog finns det ju kostnader, särskilt om man har stora lån.
130 ha låter som lagom hanterbart 🙂

Avatar Fallback

Re: Kan ja leva på skogen med start på 0?

jannee  
#706015 Hanterbart???????
Avgörande är till syvende och sist vilka redskap man har tillgång till och hur mycket du ska göra själv.
Ska du kunna leva på vad skogen kan ge gäller det att ha tillgång till redskap, både för avverkning men även för förädling.
Skötsel av en liten fastighet kräver inga dyra redskap, ger ej heller några stora inkomster, därefter accelererar allting framförallt om du ska göra allt själv.
Vilka redskap som det verkligen är lönsamt att satsa på kan man diskutera i all evighet.
De som inga har framhåller sin agenda medan de som har gårdsplanen full menar på att deras agenda är den enda rätta.
Egentligen är det nog endast ett planteringsrör och röjsåg/motorsåg som verkligen ger ordentlig besparing = lönsam investering.
Även en traktor med huggarvagn om nu fastigheten har någon vettig storlek.

Avatar Fallback

Re: Kan ja leva på skogen med start på 0?

Denny  
#706018 Tror på det Jannee, en planterings spade/rör o en röjsåg...
Där kan man spara mycket pengar på att göra jobbet själv samt öka tillväxt på skogen. Som någon skrev tidigare, satsa på skifte med ung skog om det går.
Det är nog helt klart värt att sätta "Traktor pengen" i skogen till en början om det nu inte ska börja sågas och förädlas på direkten...

Användarvisningsbild

Re: Kan ja leva på skogen med start på 0?

Vardon  
#706035 Du är ung. Rent krasst kommer du nog inte kunna leva på skogen från det du tar studenten.

Mitt råd är att försök få till en kompromiss, hitta ett yrke och bli bra i det så du sedan kan leva på ett yrke på kanske halvtid och leva på skogen den andra halvan. Om du sen ska bli bysnickare, redovisningskonsult, grävmaskinist, rallare eller konsult som jobbar hemmifrån det tror jag du svarar bäst på själv.

Avatar Fallback

Re: Kan ja leva på skogen med start på 0?

enbhen  
#706049 Håller med Vardon: Skaffa ett bra jobb, helst högskola innan. Jobba sedan så mycket du kan, håll nere utgifterna och försök spara så mycket du kan.

Ett tips är att försöka få jobb utomlands. Reste själv under ett antal år i jobbet, mestadels utomlands och fick då traktamente, övertid plus att jag hade minimala kostnader hemma. Brukade sikta på att lägga undan hela lönen och leva på traktamentet😊 Lite skillnad mot nu när jag har ett 7-16 jobb, huslån, två barn etc...

Användarvisningsbild

Re: Kan ja leva på skogen med start på 0?

rejser  
#706135 Var i landet befinner du dig?
Påverkar en hel del då både vad man får betalt och vad mark kostar.
Sedan tycker jag att skogs-industrin känns lite skakig fastän behov ökar för skog, pågår så mycket politiskt runt om i världen.

Men rent generellt skulle jag säga svårt i dagsläget.
Köper man 100 ha där vi bor så kostade det runt omkring här på västkusten över 100.000 per hektar vilket skulle sluta på 10 miljoner. Du behöver en handpenning och sedan avbetalning på resten.
Säg att du jobbat ihop 2 miljoner som insats så får du låna på 80% (tveksamt om du får, men skog är speciellt att låna mot, inte som vanliga lån riktigt, dom tittar på potential efter bestånd osv.),
Säger vi sedan avbetalning på 50 år. Får du en ränta på 1,5% av någon anledning så får du bara en ränta på ¨100.000 utan amortering i början. Totalt skulle jag tippa på att du kommer få betala av runt 150-200.000 om året. Det är ju efter skatt på dina inkomster. Så du behöver omsätta 400.000 utan utgifter och lön för att täcka avbetalning på skogen...
Detta är dock på annuitetslån, dvs kostnader sänks och därav blir amorteringen högre ju längre du betalat.
(rätta mig gärna om jag räknat helt fel)

1616493995_skärmavbild_2021-03-23_kl._11.06.02.png


Sedan i början har du inköp av utrustning som behövs. Dessa lånar du också till, men med kortare avskrivningstid. En hel del lite äldre begagnat. T.ex. sågverk som till en början kanske kan vara mellanstort från logosol.

För oss lönar det sig att jobba med annat för att betala för plantering osv. Dock har sambon ärvt så teoretiskt sett kan vi leva på skogen.
Däremot så finns det ju ett värde mentalt som inte går att mäta med pengar i välbefinnande att jobba i skogen.

Nu ska jag inte skrämma bort dig, men som flera skriver, jobba med att rensa fisk i norge (när covid är i endemi-stadiet). Bo billigt och tryck in alla pengar på ett konto, eventuellt fondkonto så du får lite bättre avkastning (dessutom passivt och långsiktigt tämligen riskfritt om man kollar på lågriskfonder).
Eller börja med 10ha och jobba uppåt, men behöver ändå ett vanligt jobb.

Men det är bara mina tankar. Jag hoppas alltid på drömmen men försöker räkna kritiskt/realistiskt, man vill ju inte ligga sömnlös i 30 år.

Avatar Fallback

Re: Kan ja leva på skogen med start på 0?

Torleif  
#706673 Vardon skrev ett väldigt bra inlägg!

Jag kände ett par som gick den vägen som du vill gå Edwin. De började från 2 hektar skog och en gammal märr när de var i samma ålder som du är nu och köpte mer tills de mer eller mindre levde på skogen och vedförsäljningen de sista åren före pensionen.
Skillnaden är att de började med sitt skogsköpande omkring 1955, När skogen var förhållandevis billig och det fanns betydligt mer fullvuxen timmerskog att köpa och hugga samtidigt som virkespriserna var skyhöga med dagens mått mätt. Principen var att de skrapade ihop alla pengar de på något vis kunde arbeta ihop på andra arbeten (gubben körde långtradare och frun hade diverse påhugg och odlade jordgubbar och längre fram hade de pälsfarm) och så köpte de gammal skog och högg en del manuellt och körde ut med märren och sålde och behöll resten av skogen. Småningom kunde de sälja märren till slakt och köpa Massey-Ferguson 35 och sedan 165 och sedan 565 och bågasågen och yxan byttes ut mot motorsågar och vedklyvare och vedkap och lastbil att leverera ved med. Allt som kom från röjningar och gallringar kapade de och klöv till ved och sålde till stadsbor som hade vedeldning vilket förekom ända fram på 90-talet.

Nu är det andra tider och enligt vad jag och gubben kom till då vi diskuterade saken innan han dog skulle det inte gå i dag utan att låna sig i konkurs.
Ta skogen som bisyssla och småningom halvtidsarbete så har du en chans även i dag!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).