Skogsröjning

Hård röjning och stamkvistning av al- Provyta

6 inlägg 3511 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hård röjning och stamkvistning av al- Provyta

Chainsaw Charlie  
#705831 Hösten 2019 var vi några här som hade nöjet att ha en amerikansk praktikant på besök, Russell med forumnamnet @Solskenslogger. Om hans äventyr kan ni läsa i tråden Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Tänkte här uppdatera om ett lite ovanligt projekt han höll på med medan han var här. Kopierar beståndsinfo från tidigare nämnd tråd:

Området är gammal odlingsmark som planterades med gran 1956. Marken är fuktig och mycket bördig med ett SI på G34-G36.
Gudrun skadade en del av beståndet 2005 och varenda storm de kommande åren plockade några ytterligare träd. 2010 slutavverkades resterande del.
2011 planterades en del av beståndet med poppel, en del med gran och gamla stormluckor med begynnande föryngring fick självföryngras.
Sedan dess har inget gjorts där förrän nu. (2019)

Russell fick det uttömmande traktdirektivet: "Gör vad du vill så får skogsforum döma resultatet". Och så här blev det.

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]


Ett antal huvudstammar av al röjdes fram och stamkvistades. Detta innebär att röjningen kan göras betydligt hårdare då man inte behöver vänta på naturlig kvistrensning och det bör då påskynda diameterutvecklingen.
Målsättningen här är att producera fanérstock som håller minst 50 cm i brösthöjd.

Bland det sista Russell gjorde här innan han åkte vidare var att märka ut och mäta diametern på 14 provträd. Dessa mätte jag igen och kan nu presentera lite tillväxtsiffror. Så småningom också grafer, men det blir lite taffligt med bara två mätpunkter.

2019 var det klenaste trädet 6,1 cm och det grövsta 10,2 cm med en medeldiameter på 7,9 cm.

2020 var medeldiametern 9,2 cm dvs en medeltillväxt på 1,3 cm/år. Trädet som växte sämst växte 0,6 cm och trädet som växte bäst växte 1,7 cm. Om tillväxten håller i sig kommer måldiametern på 50 cm att vara uppnådd år 2051.

De har även klarat vintern bra och det finns inga vattskott än så länge.

$matches[2]

1616274644_img_20210214_130651.jpg




   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Hård röjning och stamkvistning av al- Provyta

alias  
#705837 Har du siffror på höjd och stamantal/ha?

Lite svårt att skatta från foton.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hård röjning och stamkvistning av al- Provyta

Chainsaw Charlie  
#705841 Höjden har jag inte mätt men det stamkvistades till ca 4,5 meters höjd, kan ta och mäta höjden någon dag.

Avståndet mellan träden ligger mestadels på 4-6 meter. Några ställen tätare om det funnits riktigt fina träd närmare varandra än så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hård röjning och stamkvistning av al- Provyta

halvproffs  
#705846 Kul att du provar att använda al i skogsbruket.
Jag har ju gott om al och har mycket bra tillväxt på alen och dessutom gödslar ju dom marken.
Al är duktig på att kvistrensa sig.

Användarvisningsbild

Re: Hård röjning och stamkvistning av al- Provyta

skogshare  
#705885 Hur ser avsättningen ut för kvistfritt alt. hyfsat bra altimmer ? Vilka dimensioner efterfrågas ?

Användarvisningsbild

Re: Hård röjning och stamkvistning av al- Provyta

Skogz  
#820111 Hur ser beståndet ut idag?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).