Motorsåg och handhållet

343FR

14 inlägg 2947 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

343FR

Aeae  
#705828 Hej.
Jag har en 343Fr som jag går och röjer med. Har en hel del röjning att ta tag i närmaste åren. Tycker 343fr fungerar bra och den går bra men har aldrig testat en riktig skogsröjsåg. Kommer jag få en aha upplevelse om jag köper en 545fx? Eller ska jag nöta på med min kombiröjare? Vad är skillnaden på husqvarna f och fr förutom vinkeln på vinkelväxeln?

/A



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 343FR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705849 Dessa 343 är inte alls dumma på nåt vis. 345 är lite större och esattes av 545.
Just de här olika utrustningarna du pratar om F/FX/FXT/R/RX är naturligtvis bra för sina ändamål och det är inte omöjligt att ändra på din. Vill du hellre ha tumgas och vinkel från R så går det att få till.
Om det sen är värt det vet inte jag. Känner du att du skulle behöva lite mer pulver i den i bland kanske nåt större är att satsa på. Men med lite träning och tekniker så kommer man väldigt långt med det du har.

Användarvisningsbild

Re: 343FR

Aeae  
#705881 Okej. Då kör jag med den jag har, känner inte att jag har behov av en större. Tänkte bara om det var stor skillnad på fx och fr så hade det kanske varit värt med en ny. Min 343 fyller 20år i år och har aldrig strulat

   TS
Användarvisningsbild

Re: 343FR

Williamm  
#705895 Jag tyckte att det var som natt och dag att gå från skogsröjare till gräsröjare i gräsröjning, så det borde vara tvärt om också?

Avatar Fallback

Re: 343FR

masyngel  
#705898 Hej jag kör en 343R, som jag förstår det skiljer vinkelväxeln, riggrörets längd, pek eller tumgas samt åtminstone på 300 serien, max varv och kubik. R modellerna har lägre varv och större kubik.

Kör mest gräs och sly, men även grövre med sågklinga. Jag är absolut inte röjarproffs, då jag inte ens jobbar i svensk skog.
Men har absolut inga problem med klinga, kommer åt som jag vill.
Många gånger hårdare trädslag.

Har kört gräsröjare av andra märken, men kommer inte överens med de långa rören och vinklarna, då är jag ändå 183 cm.

Kör så det ryker!

Användarvisningsbild

Re: 343FR

Joakim S  
#705909
williamm skrev:Jag tyckte att det var som natt och dag att gå från skogsröjare till gräsröjare i gräsröjning, så det borde vara tvärt om också?

Är det så? Nu blev jag sugen på en riktig gräsröjare😂

Användarvisningsbild

Re: 343FR

Williamm  
#705911
Joakim S skrev:
williamm skrev:Jag tyckte att det var som natt och dag att gå från skogsröjare till gräsröjare i gräsröjning, så det borde vara tvärt om också?

Är det så? Nu blev jag sugen på en riktig gräsröjare😂

Ja! Du kan få ett bra resultat och inta att stråna är olika höra då trådarna går i ca25 graders vinkel mot marken... Men INTE under 45cc.

Användarvisningsbild

Re: 343FR

Joakim S  
#705915
williamm skrev:
Joakim S skrev:
williamm skrev:Jag tyckte att det var som natt och dag att gå från skogsröjare till gräsröjare i gräsröjning, så det borde vara tvärt om också?

Är det så? Nu blev jag sugen på en riktig gräsröjare😂

Ja! Du kan få ett bra resultat och inta att stråna är olika höra då trådarna går i ca25 graders vinkel mot marken... Men INTE under 45cc.

Ja, just det. Det har jag inte tänkt på. Kanske får försöka att byta min 545 FR mot någon R såg🤔

Användarvisningsbild

Re: 343FR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705916 Jobbar man yrkesmässigt och tjänar pengar så ska man naturligtvis ha rätt utrustning så man kan arbeta effektivt och enklare.
Kör man lite sporadiskt och inte så faslikt mycket kan man uträtta rätt mycket med det man har.

Användarvisningsbild

Re: 343FR

Joakim S  
#705917
Mange skrev:Jobbar man yrkesmässigt och tjänar pengar så ska man naturligtvis ha rätt utrustning så man kan arbeta effektivt och enklare.
Kör man lite sporadiskt och inte så faslikt mycket kan man uträtta rätt mycket med det man har.

Så är det ju. 😊

Användarvisningsbild

Re: 343FR

Williamm  
#705935
Joakim S skrev:Ja, just det. Det har jag inte tänkt på. Kanske får försöka att byta min 545 FR mot någon R såg🤔

Är inte FR en gräsröjare?

Användarvisningsbild

Re: 343FR

Joakim S  
#705937
williamm skrev:
Joakim S skrev:Ja, just det. Det har jag inte tänkt på. Kanske får försöka att byta min 545 FR mot någon R såg🤔

Är inte FR en gräsröjare?

Nej. En kombi.

Avatar Fallback

Re: 343FR

jannee  
#705939 Spelar ingen roll om du har en R, FR eller FXT såg. Det är handhavandet som avgör resultatet.

Användarvisningsbild

Re: 343FR

Williamm  
#705969
jannee skrev:Spelar ingen roll om du har en R, FR eller FXT såg. Det är handhavandet som avgör resultatet.

Stämmer. Men det är trevligare handhavande för resultatet med rätt maskin..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).