Öppna kategorin

Enskild firma, hur startar man det?

22 inlägg 8213 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Enskild firma, hur startar man det?

alias  
#705398
th skrev:Dessutom kan man väl bli momsbefriad ett år om man inte säljer för mer än 30 000 kr/år
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... d1efe.html


Skummade texten i länken men kan inte förstå vitsen med momsbefrielse.

MVH
Alias

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Enskild firma, hur startar man det?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705405
alias skrev:Skummade texten i länken men kan inte förstå vitsen med momsbefrielse.

MVH
Alias

Om man t.ex. bara säljer varor och inte har några utgifter och därmed ingen moms att dra av så är det ju ingen mening med att tvinga köparen att betala onödig moms till staten, alternativt behåller man sitt pris och kammar själv in det som köparen annars hade betalat i moms (kan bli lite svårt om man säljer skog till ett skogsbolag men fungerar ju utmärkt om man säljer ved till privatpersoner).

Edit: Utökar med ett exempel för att visa att även om man dra av moms på inköpta grejor så är det inte alltid det lönar sig att vara momsregistrerad.

Antag att du säljer ved för 10000 per år, köper en motorsåg för 8000 för att klara jobbet och skriver av den på ett år. Är du momsregistrerad betalar du 2000 i moms på veden men får tillbaka 1600 för sågen och gör således en vinst på 1600 kr det året. Är du momsbefriad så gör du en vinst på 2000 det året.

Om man istället skriver av sågen på två år så gör man en vinst på 4800 per år om man är momspliktig men en vinst på 6000 per år om man inte är momsregistrerad.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma, hur startar man det?

Camaro1969  
#705499 .... men du får en intäkt på 10000 istället för 8000

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma, hur startar man det?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705586 Du får en intäkt på 10000 per år i båda fallen. Om kunderna är privatpersoner bryr de sig inte om om det är moms eller ej med i priset.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma, hur startar man det?

Camaro1969  
#705627
th skrev:Du får en intäkt på 10000 per år i båda fallen. Om kunderna är privatpersoner bryr de sig inte om om det är moms eller ej med i priset.


8000+moms ger en intäkt på 8000
10000 ger en intäkt på 10000

sen kan du aldrig skriva av momsen på flera år...

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma, hur startar man det?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705705 Jag tror att vi pratar runt varandra lite grand och kanske tolkar varandras text lite fel, t.ex. var jag nog lite slarvig med begreppet "intäkt" och borde kanske använt "omsättning" istället. Mitt exempel var till för att visa att om kunderna betalar 10000 varje år så lönar det sig att inte vara momsregistrerad. Om du t.ex. handlar en vas hos en keramiker för 500 kr så bryr du ju dig inte om priset inkluderar moms eller ej så en keramiker som har låg försäljning tjänar på att inte vara momsregistrerad. Samma gäller ju i vedbranschen.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma, hur startar man det?

MichaelJames  
#706000 Tackar ! Det här är precis den information jag letade efter .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).