Skogsröjning

Röjsågsklinga

21 inlägg 12806 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjsågsklinga

Nordmann-Tierp  
#705368 Hei,

Hvilken röjsågsklinga använder ni og varför?
Jag er som sagt ny skogsbonde og fikk med meg noen Husqvarna Scarlett, de fungerer bra, men jag undrar om man bör bytte till noe annet. Derfor øsnker jeg å høre om deres erfaringer om andre röjsågsklingar og vad som gjør dem så bra.

/ 🌳 🚜



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsågsklinga

JeppeS  
#705370 Kör mest med strandklingan, testa att köp den så du får uppleva skillnaden själv och får avgöra om den är värd pengarna. Finns nog andra bra klingor i samma prisklass också.

Är det mycket sten och dålig sikt i terrängen brukar jag köra scarlett, tycker dom är prisvärda. Har också testat billiga stihl och oregon men inte fastnat för dem. 🌳

Användarvisningsbild

Re: Röjsågsklinga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705375 EIA har en del klingor, som är likvärdiga Stihls och Husqvarnas klingor, men som kostar ungefär halva priset.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjsågsklinga

Nordmann-Tierp  
#705541 Det höres ut som at jeg får kjöpe en EIA, Scarlett og en strand og se om pris står i stil med kvalitet.
Min skog har så å si ikke en eneste stein på seg, så de vil bli slöve bare av saging :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsågsklinga

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705566 Har du inte en enda sten så kanske du ska testa hårdmetallklinga? Har inte provat själv men du får gärna testa. 😉

Användarvisningsbild

Re: Röjsågsklinga

JensSkoog  
#705613
Skogsola skrev:Har du inte en enda sten så kanske du ska testa hårdmetallklinga? Har inte provat själv men du får gärna testa. 😉

Har testat och kan inte rekommendera alls. Bara om jag skulle röja brevid
hårdt traffickerade grusvägar där alla klingor skulle behöva filning mycket
ofta, men man tröttnar snabbt på att den är halvkass mestadelen av tiden.
Nej, om du inte har sten (i Norge???), så skulle
jag absolut rekommendera Strandklingan. Finns
åtminstone en som jag vet om som säljer dom
i Norge.

Avatar Fallback

Re: Röjsågsklinga

torpöbo  
#705621 Kör med strands billigare kinesklinga. Funkar bra.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågsklinga

Nordmann-Tierp  
#705632 Hei,
Jeg invanderte Sverige for ca 12 år siden 🤣 og har nå kjøpt en trevlig liten gård ved Dalälven som gjør at all sten har mer eller mindre försvunnet med elven og tiden.
Nå har jeg bestillt Strandklinge, EIAklinge og en tysk klinge til 89,- (rembutiken.se) blir väldig spanade å se om den i det heletatt klarer noen trær.


JensSkoog skrev:
Skogsola skrev:Har du inte en enda sten så kanske du ska testa hårdmetallklinga? Har inte provat själv men du får gärna testa. 😉

Har testat och kan inte rekommendera alls. Bara om jag skulle röja brevid
hårdt traffickerade grusvägar där alla klingor skulle behöva filning mycket
ofta, men man tröttnar snabbt på att den är halvkass mestadelen av tiden.
Nej, om du inte har sten (i Norge???), så skulle
jag absolut rekommendera Strandklingan. Finns
åtminstone en som jag vet om som säljer dom
i Norge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågsklinga

Brännlandet  
#707436 Hej !
Jag har röjt i ca 30 års tid nu och använt de flesta klingorna som finns på marknaden !
Scarlett är en klinga som duger åt den som röjer dikeskanter o dylikt några timmar per år eller om man har mkt sten och tenderar att såga i dem !
Strand klingan är No 1 vid röjning utöver föregående !

Avatar Fallback

Re: Röjsågsklinga

söderström  
#707780 Strandklinga skulle jag välja alla dar i veckan. Tycker lätt den är värd några extra kronor, den skär som i smör. 👍

Avatar Fallback

Re: Röjsågsklinga

rikard_e  
#707837 Instämmer med föregående talare, Strands, eller Stihl woodcut some den heter numera.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågsklinga

Nordmann-Tierp  
#708172 Hei, nå har heg kjöpt flere slags klinger og skal komme med en test/svar når de sisteste 10 hektar blir röyet.

/Nordmann-Tierp

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsågsklinga

Mats Nilsson  
#735822 Ni som förordar Strand klingan, vad är det som är så bra med den jämfört med andra klingor? Håller den skärpan o skränkningen längre eller vad är det som försvarar den högre kostnaden?

Användarvisningsbild

Re: Röjsågsklinga

JensSkoog  
#735826 Den är bara så oerhörd effektiv i kapningen!
Då känns jobbet lättare än med andra klingor.

Avatar Fallback

Re: Röjsågsklinga

torpöbo  
#735831
Mats Nilsson skrev:Ni som förordar Strand klingan, vad är det som är så bra med den jämfört med andra klingor? Håller den skärpan o skränkningen längre eller vad är det som försvarar den högre kostnaden?


Den är något "bockad" vilket gör, att den inte slår sig och hamnar i obalans när den blir varm. Bockningen gör att den slår sig jämnt runt hela klingan. Den skär som smör.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).