Motorsåg och handhållet

Nytt svärd till husqvarna 242

12 inlägg 4510 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nytt svärd till husqvarna 242

VioxTv  
#705343 Hej, har börjat kolla på nytt svärd till en Husqvarna 242 såg jag har. Började kolla runt och insåg att det var en del olika saker att kolla på. Så kom över några saker jag skulle vilja fråga. Första var om ett Husqvarna X-Force svärd passar till denna gamla maskinen? Fick då även se att det fanns stora och lilla svärdfästningen, vilket är det på 242 sågen?

Alla tankar och svar mottages gärna!

Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till husqvarna 242

Williamm  
#705344
VioxTv skrev:Hej, har börjat kolla på nytt svärd till en Husqvarna 242 såg jag har. Började kolla runt och insåg att det var en del olika saker att kolla på. Så kom över några saker jag skulle vilja fråga. Första var om ett Husqvarna X-Force svärd passar till denna gamla maskinen? Fick då även se att det fanns stora och lilla svärdfästningen, vilket är det på 242 sågen?

Alla tankar och svar mottages gärna!

Mvh

Det är lilla fästet på 242. Och alla svärd med lilla fästet passar, även x.force.
Förutsatt att det är rätt delning, spårvidd och drivlänkar i förhållande till kedjan och drevet.

Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till husqvarna 242

VioxTv  
#705345
williamm skrev:
VioxTv skrev:Hej, har börjat kolla på nytt svärd till en Husqvarna 242 såg jag har. Började kolla runt och insåg att det var en del olika saker att kolla på. Så kom över några saker jag skulle vilja fråga. Första var om ett Husqvarna X-Force svärd passar till denna gamla maskinen? Fick då även se att det fanns stora och lilla svärdfästningen, vilket är det på 242 sågen?

Alla tankar och svar mottages gärna!

Mvh

Det är lilla fästet på 242. Och alla svärd med lilla fästet passar, även x.force.
Förutsatt att det är rätt delning, spårvidd och drivlänkar i förhållande till kedjan och drevet.


Tack för snabbt svar 😀, då kan jag även passa på att fråga om du vet något bra sätta att se skillnaden om ett svärd är för stora eller lilla fästet? Är inte på alla sidor det står.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till husqvarna 242

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705353
VioxTv skrev:Tack för snabbt svar 😀, då kan jag även passa på att fråga om du vet något bra sätta att se skillnaden om ett svärd är för stora eller lilla fästet? Är inte på alla sidor det står.

Kolla avståndet mellan hålen för kedjespännaren, ca 20 mm c-c för lilla fästet och ca 30 mm c-c för stora fästet.

Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till husqvarna 242

Williamm  
#705374
VioxTv skrev:
williamm skrev:
VioxTv skrev:Hej, har börjat kolla på nytt svärd till en Husqvarna 242 såg jag har. Började kolla runt och insåg att det var en del olika saker att kolla på. Så kom över några saker jag skulle vilja fråga. Första var om ett Husqvarna X-Force svärd passar till denna gamla maskinen? Fick då även se att det fanns stora och lilla svärdfästningen, vilket är det på 242 sågen?

Alla tankar och svar mottages gärna!

Mvh

Det är lilla fästet på 242. Och alla svärd med lilla fästet passar, även x.force.
Förutsatt att det är rätt delning, spårvidd och drivlänkar i förhållande till kedjan och drevet.


Tack för snabbt svar 😀, då kan jag även passa på att fråga om du vet något bra sätta att se skillnaden om ett svärd är för stora eller lilla fästet? Är inte på alla sidor det står.


Generellt sätt sa är alla 325 för sågar upp till 60 med lilla, och alla med 3/8 från 60 och upp stora.

Men det finns undantag, en del kör 3/8 med lilla på mindre sågar. Och sedan finns det 3/p/lågprofil för -35cc sågar med ännu mindre svärdsfäste.

Men säkrast är att mäta så som @th säger.

Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till husqvarna 242

VioxTv  
#705386 Okej, det låter vettigt, då vet man det för framtiden. Hade även en fundering när jag började kolla och vad jag läst lite om här på forumet och det är då om man ska köra med 1,3mm eller 1,5? Är 242 sågen för gammal för 1,3mm kedja? Vad skulle ni köra? Tar gärna emot tankar och idéer ni har om man ska köra på 1,3 eller 1,5mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till husqvarna 242

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705389 1.3 og Husqvarna X cut trur eg.

Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till husqvarna 242

Williamm  
#705417
VioxTv skrev:Okej, det låter vettigt, då vet man det för framtiden. Hade även en fundering när jag började kolla och vad jag läst lite om här på forumet och det är då om man ska köra med 1,3mm eller 1,5? Är 242 sågen för gammal för 1,3mm kedja? Vad skulle ni köra? Tar gärna emot tankar och idéer ni har om man ska köra på 1,3 eller 1,5mm.

Min erfarenhet är att 1,3 lätt går varm på 242(den äldre med o.justerbar oljepump)

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till husqvarna 242

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705426 13 toms må ho nå klara vel

Avatar Fallback

Re: Nytt svärd till husqvarna 242

axwell  
#705430 Ingen fara med att 1,3 kedja/svärd på en 242 skulle gå varm om den i övrigt fungerar som den ska.
Men kladda inte inte med nån biokedjeolja á 60-90 kr/litern, kör bara med ren rapsolja från livsmedelsbutiken.

Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till husqvarna 242

Williamm  
#705431
axwell skrev:Ingen fara med att 1,3 kedja/svärd på en 242 skulle gå varm om den i övrigt fungerar som den ska.
Men kladda inte inte med nån biokedjeolja á 60-90 kr/litern, kör bara med ren rapsolja från livsmedelsbutiken.

Jag körde med rapsolja och 1,3 13" när det gick varmt och började gnistra. Har inte haft det problemet med 1.5.
Obs svärdet gick varmt, inte sågen.

Användarvisningsbild

Re: Nytt svärd till husqvarna 242

Williamm  
#706982 Hej! Ursäkta!

Problemet 13" 1,3 och rapsolja på min 242 hade inte med svärdet att göra. Det var oljepumpen som var satt på 1/2 varv. Den ska vara på 2,5.
Hopps jag inte ställt till problem.
/Williamm.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).