Öppna kategorin

Enskild firma, hur startar man det?

22 inlägg 8087 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Enskild firma, hur startar man det?

Lisa :)  
#705280 Hej, jag köpte i somras en liten gård med sammanlagt 3 ha mark. Det är 2 ha skog och resten åker. Jag vill starta enskild firma med inriktning skogsbruk.

Igår satt jag inne på Skatteverkets hemsida och tänkte registrera enskild firma. Men jag körde fast totalt. SNI-koden är väl 02.101? Första affärshändelse tillträdesdagen till fastigheten?

Men sedan då? Ska man ansöka om F-skatt? Ska jag fylla i att jag ska vara momspliktig? Jag hoppas kunna sälja virke i sommar, men vet inte om det blir så. Vad ska jag sätta för omsättning då? Vill inte betala preliminärskatt när jag inte vet till hundra om det blir i år. Det ska inte vara några anställda och jag säljer ju inte saker eller tjänster som en näringsverksamhet. Vore hemskt tacksam för hjälp. Är helt grön på det här :-? Mvh Lisa



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Enskild firma, hur startar man det?

rejser  
#705285 Du gör det via verksamt.se, där finns en guide, man fyller i steg för steg, hos skatteverket kan du sedan om du vill skriva ned din preliminära inkomst till 0.

Du kan ringa ditt lokala skattekontor så får du oftast bra hjälp, sedan har de flesta kommuner starta-eget hjälp där man får några hjälptimmar.

Momspliktig blir du.

Har gått igenom allt ganska nyligen, var inte så svårt.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma, hur startar man det?

Camaro1969  
#705287 registrera moms och fskatt

omsättning 0

spar alla kvitton under året, ta hjälp med deklarationen

Avatar Fallback

Re: Enskild firma, hur startar man det?

mrlynx  
#705288 Är fastigheten taxerad som bebyggd lantbruksenhet (120) eller obebyggd lantbruksenhet (110)?
Men kortfattat så länge du bara säljer produkter som till exempel ved och hö behöver du inte F-skatt. Men säljer du några tjänster så måste du ha F-skatt.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma, hur startar man det?

rejser  
#705290 Kvitton och fakturor ska sparas i originalform. Använd bokföringsprogram som bokio, fota dina kvitton direkt med deras app så kommer dom i "programmet", enkelt att använda.
Skjut aldrig upp bokföringen, gör du direkt vid faktura/Kvitto så tar det en minut eller två i när du kommit igång och du kommer inte behöva göra något vid årets slut som innebär letande

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma, hur startar man det?

Lisa :)  
#705310 Tack till er som tagit er tid till att svara!! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enskild firma, hur startar man det?

Lisa :)  
#705312
mrlynx skrev:Är fastigheten taxerad som bebyggd lantbruksenhet (120) eller obebyggd lantbruksenhet (110)?
Men kortfattat så länge du bara säljer produkter som till exempel ved och hö behöver du inte F-skatt. Men säljer du några tjänster så måste du ha F-skatt.


Tack för svar. Fastigheten är taxerad som bebyggd lantbruksenhet (120).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enskild firma, hur startar man det?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705315
Camaro1969 skrev:... ta hjälp med deklarationen

Om man inte har några krångliga affärer behövs ingen hjälp. NE-bilagan är jätteenkel att fylla i samtidigt som man gör sin vanliga deklaration.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma, hur startar man det?

Camaro1969  
#705363
th skrev:
Camaro1969 skrev:... ta hjälp med deklarationen

Om man inte har några krångliga affärer behövs ingen hjälp. NE-bilagan är jätteenkel att fylla i samtidigt som man gör sin vanliga deklaration.


tycker du N6 är enkel med?

det är enligt mig väldigt viktigt att få det rätt just i starten så man får med sig alla värden.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma, hur startar man det?

Lisa :)  
#705369
Camaro1969 skrev:
th skrev:
Camaro1969 skrev:... ta hjälp med deklarationen

Om man inte har några krångliga affärer behövs ingen hjälp. NE-bilagan är jätteenkel att fylla i samtidigt som man gör sin vanliga deklaration.


tycker du N6 är enkel med?

det är enligt mig väldigt viktigt att få det rätt just i starten så man får med sig alla värden.


Är det det här som är N6?

https://www.vismaspcs.se/visma-support/ ... bilaga.htm

Det finns ju två kategorier, Räntefördelning på beräkningsbilaga och Expansionsfond på beräkningsbilaga. Ska båda redovisas?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enskild firma, hur startar man det?

Camaro1969  
#705371 ingen behöver redovisas till skv förutom beloppen du får fram med beräkningsbilagan..

beloppen ska med på NE

du får kolla taxeringsvärdet och fördela ut anskaffningsvärdet på skog och ev ekonomibyggnader

räntefördelning beräknas på IB och expfond på UB

Avatar Fallback

Re: Enskild firma, hur startar man det?

Sörlänningen  
#705373 Jag tycker att du har fått bra svar ovan, men ville bara säga att du ju definitivt inte behöver betala någon månatlig preliminärskatt. När man skall starta sin firma och läser all information från Skatteverket och sedan fyller i alla formulär de vill ha så låter det ju verkligen som att man tvunget måste betala preliminärskatt varje månad om man alls tänker ha intäkter. Skatteverkets målbild är att alla skall betala en jämn skattesumma varje månad, men det är ju helt orimligt för de flesta skogsbrukare, och det har Skatteverket förståelse för.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma, hur startar man det?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705383 En annan fundering: Behöver man verkligen anmäla start av enskild firma numera om man äger skog. Förr så blev man ju automatiskt registrerad av Skatteverket som enskild näringsverksamhet och även automatiskt momsregistrerad . Det senare är borttaget sedan ett antal år men vad jag förstått så får man fortfarande automatiskt en uppmaning att fylla i NE-bilagan om man äger en skogsfastighet.

Avatar Fallback

Re: Enskild firma, hur startar man det?

jannee  
#705385 Det räcker med att göra en anmälan i samband med 1:a deklarationen du gör efter att du startat enskilt företag.
Å andra sidan finns det företag som INTE betalar ut moms när du sålt vara om du inte är momsregistrerad - bl.a. Sydved.

Användarvisningsbild

Re: Enskild firma, hur startar man det?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705387 Dessutom kan man väl bli momsbefriad ett år om man inte säljer för mer än 30 000 kr/år
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... d1efe.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).