Traktorn i skogen

Koppla in vinsch på huggarvagn?

25 inlägg 19218 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70461 Är ventilen riktigt stängd. Den som ändrar till enkelverkande?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

Skogstomte  
#70493
asseasse skrev:Jo en extra fråga till skogstomten:

En väljarventil 3/2 med tre portar och två lägen innebär det att man har en port för tryck från traktorn och en port för retur eller cirkulation till tanken och en port för att skicka tryck till en enkelverkande cylinder. Detta borde väl även vara passande att använda för att skicka flöde till en vinsch va?

En väljarventil 6/3 med sex portar och tre lägen innebär väl en port för tryck och en för retur samt två tryckutgångar till två olika förbrukare samt två olika returer från dessa förbrukare.

Jag antar att man kan plugga portar som man inte har någon användning av va? Och kan man se direkt på ventilen hur de olika portarna hänger samman med olika lägen eller måste man prova sig fram?

/andreas.


Man kan koppla en 3/2 väljarventil som du beskriver, men då fungerar den bara som avlastningsventil. Ja, man kan använda en 3/2 väljarventil för att skicka olja till vinsch eller kran, den fungerar precis som en vanlig 3-ports kulventil.

Normalt ansluter man inte retursidan till en väljarventil, returen ska normalt alltid gå raka spåret tillbaka till tank utan ventiler, detta för att inte riskera att skjuta tätningar. Dock kan det bli nödvändigt att ansluta en dränering (en liten extra port) på väljarventiler som arbetar med höga tryck (över 200 - 250 bar, skiljer mellan olika fabrikat) detta för att avlasta trycket i huset från olja som läcker internt i ventilen (för att skydda tätningarna).

6/3 ventiler har jag aldrig sett (finns säkert, men är nog ovanliga), däremot så finns 8/3 ventiler om man vill köra tre funktioner på en riktningsventil. Detta är vanligen två 6/2 som är ihopbultade.

Det brukar gå att se på ventilen med hjälp av beteckningarna vad som är vad, men just väljarventiler är till 99% som denna http://www.oeparts.se/Archive/Bilder/ProduktPdf/ANV098.pdf

Ja, det är bara att plugga det man inte behöver. Det går ju att använda väljarventiler till annat än det de är avsedda för, de är ju ganska billiga.

Användarvisningsbild

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

Skogstomte  
#70495
asseasse skrev:Hej igen alla goda tipsare!

Det fungerade mycket bra att koppla vinschen och ventilpaketet på var sin av två sammanhörande dubbelverkande uttag. I manöverspakens övre spärrläge går oljan till ventilpaketet och sedan via en T-koppling till returen. I manöverspakens nedre spärrläge går oljan upp till vinschen och sedan genom T-kopplingen till returen.


Det enda som förbryllar mig är att det verkar vara högre tryck eller högre flåde på det övre av uttagen än på det nedre. Kopplar jag in kranen på det nedre av uttagen orkar inte kranen lyfta på tomgång. Men det gör den med lätthet på det övre uttaget. Vad kan detta bero på? Kan det vara så att det ska komma lägre tryck på nedre uttaget, är något trasigt eller är det något som är felkopplat? Någon som har en teori?

/andreas.


Kul att det funkar :smile:

Antingen som Henrik K skriver, eller så går inte sliden ut max av någon anledning, kanske glapp i mekaniken eller någon del i länkaget som är böjd? Kan även vara skit/rost i huset där fjädrar/spärrar för sliden sitter som gör att det inte går ut max.

Avatar Fallback

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

valtra a 72  
#70526 Jag har en mohedavagn med fmv kran och hydraulwinch. hydralmotorn är kopplad i serie på tryckledningen.Först in i motorn och sedan in i ventilpaketet för kranen. Det betyder att motorn alltid snurrar och winchen är alltid redo att användas, det funkar klockrent.

Användarvisningsbild

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70527
valtra a 72 skrev:Jag har en mohedavagn med fmv kran och hydraulwinch. hydralmotorn är kopplad i serie på tryckledningen.Först in i motorn och sedan in i ventilpaketet för kranen. Det betyder att motorn alltid snurrar och winchen är alltid redo att användas, det funkar klockrent.



Hoppas du i alla fall har dränerings / läckolje slang monterad på din hydraulmotor. Annars är risken stor att den kommer att börja läcka eller skjuta p-box.

Avatar Fallback

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

valtra a 72  
#70529 Givetvis har den en dräneringsslang.

Användarvisningsbild

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

Skogstomte  
#70530
valtra a 72 skrev:Jag har en mohedavagn med fmv kran och hydraulwinch. hydralmotorn är kopplad i serie på tryckledningen.Först in i motorn och sedan in i ventilpaketet för kranen. Det betyder att motorn alltid snurrar och winchen är alltid redo att användas, det funkar klockrent.


Då har du den lite äldre versionen med remmar som spänns när man drar i ett snöre. Den är inte så dum faktiskt. Det allra bästa är det mekaniska spärrhjulet. Jag skulle tro att anledningen till att den försvann var att det blev onödigt omständligt att sätta radiostyrning på den.

Användarvisningsbild

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70531
valtra a 72 skrev:Givetvis har den en dräneringsslang.

:-bd

Avatar Fallback

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

asseasse  
#70570 Alltså angående det att ett av fyra dubbelverkande uttag har sämre tryck än de andra:

Jag har kollat själva mekanismen och försökt få den att trycka sliden längre men det tar stopp. Skruven som man ställer om mellan enkel-och dubbelverkande med och kan jag inte heller se något fel på med utifrån.

Dock vet jag att det ibland kan ha blivit så att just det uttag som har nedsatt funktion kan ha blivit felaktigt belastad ibland då vi använt den som retur för både skogsvagn och vedklyv förut. Någon gång kan den även ha körts med tippvagn i dubbelverkande läge i uttaget ovanför.

Det jag tänkte är om den sk. överströmningsventilen som kan ta skada - sitter det en sådan för varje uttag eller fungerar en sådan för hela systemet? Samt om det skulle vara fel på överströmningsventilen - skulle det kunna ge just detta symptom?

Annars är det väl förmodligen själva sliden som kärvar. Men den vågar jag nog inte plocka isär själv...

/andreas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70588 Det är samma chock ventil till alla uttag på ett ventilpaket. Ska alltså va samma tryck i båda a som i b porten. För utom i dom fallen som ett ventilpaket till en kran. Där han man ofta fler separata chockventiler för vissa funktioner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).