Motorsåg och handhållet

Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

72 inlägg 40339 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

rytlofors  
#705130 Hej Träsked.

Jag har en 435e som är i proncip samma konstruktion som din 450e. Hur gör du för att ta bort kopplingen / kopplingstrumman? Jag har inte riktigt förstått det där med "snöre i kolven" :-)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Williamm  
#705135
rytlofors skrev:Hej Träsked.

Jag har en 435e som är i proncip samma konstruktion som din 450e. Hur gör du för att ta bort kopplingen / kopplingstrumman? Jag har inte riktigt förstått det där med "snöre i kolven" :-)

Det viktigaste är att kopplingen är gängad baklänges.

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Joakim S  
#705137
rytlofors skrev:Hej Träsked.

Jag har en 435e som är i proncip samma konstruktion som din 450e. Hur gör du för att ta bort kopplingen / kopplingstrumman? Jag har inte riktigt förstått det där med "snöre i kolven" :-)

Du dubbelviker ett snöre ned i tändstiftshålet, och passar på så att snöret inte kommer ner i någon kanal eller port, för att stoppa kolven från att gå runt, när du drar loss kopplingen. Kom ihåg att det är medsols för att ta loss.

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Williamm  
#705138
Joakim S skrev:
rytlofors skrev:Hej Träsked.

Jag har en 435e som är i proncip samma konstruktion som din 450e. Hur gör du för att ta bort kopplingen / kopplingstrumman? Jag har inte riktigt förstått det där med "snöre i kolven" :-)

Du dubbelviker ett snöre ned i tändstiftshålet, och passar på så att snöret inte kommer ner i någon kanal eller port, för att stoppa kolven från att gå runt, när du drar loss kopplingen. Kom ihåg att det är medsols för att ta loss.

Jag brukar använda hammare och dorn. Då räcker det oftast med kompressions-motståndet.

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Joakim S  
#705139
williamm skrev:
Joakim S skrev:Du dubbelviker ett snöre ned i tändstiftshålet, och passar på så att snöret inte kommer ner i någon kanal eller port, för att stoppa kolven från att gå runt, när du drar loss kopplingen. Kom ihåg att det är medsols för att ta loss.

Jag brukar använda hammare och dorn. Då räcker det oftast med kompressions-motståndet.

Jag gör det ibland också. Använder dock skruvmejsel, men det är väl en smaksak.

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Träsked  
#705140 Hej, jo om jag kommer ihåg rätt så ska det räcka att ha "den rätta knycken" som någon nämnde här innan, man knackar till på svänghjulet ganska rappt så lossnar det. Tanken med snöret som man trär ner genom tändstiftshålet är helt enkelt att man ska få motorns kolv att stå stilla medan man knackar till på svänghjulet. Jag tyckte det funkade bra men förstår att man inte ska ha det som mothåll och "skruva upp" svänghjulet. Det är snärten i slaget som är viktigt, med eller utan snöre som mothåll.
En video är bra! 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

totte  
#705143 Låt oss sammanfatta det så här: Om man får loss kopplingen utan att stopp kolven så är det alltid bäst. Funkar nästan alltid om man har tillräcklig snärt i slaget.

Om man måste ta till kolvstopp så är snöre det säkraste. Kolvstoppar som skruvas i tändstiftshålet ger en risk att få skador på kolven. Det viktigaste med snöret är att kolven skall vara i övre delen av loppet när man matar i det. Annars riskerar man att få ut det i nån av portarna och klippa av det där.

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Williamm  
#705144
totte skrev:Låt oss sammanfatta det så här: Om man får loss kopplingen utan att stopp kolven så är det alltid bäst. Funkar nästan alltid om man har tillräcklig snärt i slaget.

Om man måste ta till kolvstopp så är snöre det säkraste. Kolvstoppar som skruvas i tändstiftshålet ger en risk att få skador på kolven. Det viktigaste med snöret är att kolven skall vara i övre delen av loppet när man matar i det. Annars riskerar man att få ut det i nån av portarna och klippa av det där.

Bra!

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

rytlofors  
#705145 Tack, jättebra med videon. Kanske skulle posta karln en tving eller två som tack så inte sågen hoppar iväg när han gör filmer :-)

Så snöret ska bara ligga på toppen av kolven för att hindra en full cykel alltså.

Lite fundersam på slutet av videon, han drar ju inte åt kopplingen alls? Känns lite skumt eftersom den lossas åt samma håll den roterar när motorn är igång. Han säger nåt om att den dras åt när man lägger i kedjebromsen?

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Williamm  
#705147
rytlofors skrev:Tack, jättebra med videon. Kanske skulle posta karln en tving eller två som tack så inte sågen hoppar iväg när han gör filmer :-)

Så snöret ska bara ligga på toppen av kolven för att hindra en full cykel alltså.

Lite fundersam på slutet av videon, han drar ju inte åt kopplingen alls? Känns lite skumt eftersom den lossas åt samma håll den roterar när motorn är igång. Han säger nåt om att den dras åt när man lägger i kedjebromsen?

Exakt. Det dras åt av sig självt. Efter som att vevaxeln drar åt mot det motstånd som det blir när man sågar eller lägger i bromsen.
Om man smörjer kängorna lite så blir det lättare att lossa nästa gång.

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705153
Joakim S skrev:Du dubbelviker ett snöre ned i tändstiftshålet, och passar på så att snöret inte kommer ner i någon kanal eller port, för att stoppa kolven från att gå runt, när du drar loss kopplingen. Kom ihåg att det är medsols för att ta loss.

Bättre o strunta i kolvstopp, det går ändå oftast...

Om det tvunget ska användas så var försiktiga med snöret och vik inte det.
Kolven ska vara ovanför portarna och läggas längst ut mot cylinderväggen rumt om så anläggningsytan blir jämn runt hela kolen annars är skadan ett faktum.

Kjolen tar lätt skada likaså vevstake, gänger och i värsta fall lager.
Är där sot eller koks kan detta släppa.

Användarvisningsbild

Re: Bra beg-köp? Husqvarna 450 e

Joakim S  
#705157
Mange skrev:
Joakim S skrev:Du dubbelviker ett snöre ned i tändstiftshålet, och passar på så att snöret inte kommer ner i någon kanal eller port, för att stoppa kolven från att gå runt, när du drar loss kopplingen. Kom ihåg att det är medsols för att ta loss.

Bättre o strunta i kolvstopp, det går ändå oftast...

Om det tvunget ska användas så var försiktiga med snöret och vik inte det.
Kolven ska vara ovanför portarna och läggas längst ut mot cylinderväggen rumt om så anläggningsytan blir jämn runt hela kolen annars är skadan ett faktum.

Kjolen tar lätt skada likaså vevstake, gänger och i värsta fall lager.
Är där sot eller koks kan detta släppa.

👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).