rytlofors skrev:Hej Träsked.
Jag har en 435e som är i proncip samma konstruktion som din 450e. Hur gör du för att ta bort kopplingen / kopplingstrumman? Jag har inte riktigt förstått det där med "snöre i kolven"
rytlofors skrev:Hej Träsked.
Jag har en 435e som är i proncip samma konstruktion som din 450e. Hur gör du för att ta bort kopplingen / kopplingstrumman? Jag har inte riktigt förstått det där med "snöre i kolven"
Joakim S skrev:rytlofors skrev:Hej Träsked.
Jag har en 435e som är i proncip samma konstruktion som din 450e. Hur gör du för att ta bort kopplingen / kopplingstrumman? Jag har inte riktigt förstått det där med "snöre i kolven"
Du dubbelviker ett snöre ned i tändstiftshålet, och passar på så att snöret inte kommer ner i någon kanal eller port, för att stoppa kolven från att gå runt, när du drar loss kopplingen. Kom ihåg att det är medsols för att ta loss.
williamm skrev:Joakim S skrev:Du dubbelviker ett snöre ned i tändstiftshålet, och passar på så att snöret inte kommer ner i någon kanal eller port, för att stoppa kolven från att gå runt, när du drar loss kopplingen. Kom ihåg att det är medsols för att ta loss.
Jag brukar använda hammare och dorn. Då räcker det oftast med kompressions-motståndet.
totte skrev:Låt oss sammanfatta det så här: Om man får loss kopplingen utan att stopp kolven så är det alltid bäst. Funkar nästan alltid om man har tillräcklig snärt i slaget.
Om man måste ta till kolvstopp så är snöre det säkraste. Kolvstoppar som skruvas i tändstiftshålet ger en risk att få skador på kolven. Det viktigaste med snöret är att kolven skall vara i övre delen av loppet när man matar i det. Annars riskerar man att få ut det i nån av portarna och klippa av det där.
rytlofors skrev:Tack, jättebra med videon. Kanske skulle posta karln en tving eller två som tack så inte sågen hoppar iväg när han gör filmer
Så snöret ska bara ligga på toppen av kolven för att hindra en full cykel alltså.
Lite fundersam på slutet av videon, han drar ju inte åt kopplingen alls? Känns lite skumt eftersom den lossas åt samma håll den roterar när motorn är igång. Han säger nåt om att den dras åt när man lägger i kedjebromsen?
Joakim S skrev:Du dubbelviker ett snöre ned i tändstiftshålet, och passar på så att snöret inte kommer ner i någon kanal eller port, för att stoppa kolven från att gå runt, när du drar loss kopplingen. Kom ihåg att det är medsols för att ta loss.
Mange skrev:Joakim S skrev:Du dubbelviker ett snöre ned i tändstiftshålet, och passar på så att snöret inte kommer ner i någon kanal eller port, för att stoppa kolven från att gå runt, när du drar loss kopplingen. Kom ihåg att det är medsols för att ta loss.
Bättre o strunta i kolvstopp, det går ändå oftast...
Om det tvunget ska användas så var försiktiga med snöret och vik inte det.
Kolven ska vara ovanför portarna och läggas längst ut mot cylinderväggen rumt om så anläggningsytan blir jämn runt hela kolen annars är skadan ett faktum.
Kjolen tar lätt skada likaså vevstake, gänger och i värsta fall lager.
Är där sot eller koks kan detta släppa.