Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dragögla till 45mm krok

4 inlägg 2186 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dragögla till 45mm krok

Maweric  
#705037 Ska montera dragögla till min egenbyggda skogsvagn. Diametern på kroken på traktorn (MF 550) är 45 mm. Ska jag välja en dragögla med 45 mm eller 50-52 mm?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Dragögla till 45mm krok

Fredi  
#705073 Jag skulle lägga en med 50-52 mm diam. Sliter mycket på kroken vid brytningar om den är tight.

Användarvisningsbild

Re: Dragögla till 45mm krok

Maweric  
#705099
Fredi skrev:Jag skulle lägga en med 50-52 mm diam. Sliter mycket på kroken vid brytningar om den är tight.

Jo, så kan det vara. Dock är det en vridbar ögla som ska monteras, så det blir enbart brytningar upp och ner. Men kanske ändå ska satsa på en lite grövre ögla. Vill bara undvika glappandet och dunkandet med en för stor ögla. Men det kanske inte blir så farligt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dragögla till 45mm krok

Fredi  
#705106 Inte mycket glapp om där är ca 5mm.Dunkar nog inte mycket då med skogsköras. Har du 45mm krok och lika stor öggla och kör ner i en svacka så bryter det massor på kroken, hjälper ju inte med vridbar öggla vid vridningar i längsled.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).