Avverkning (slutavverkning)

Nu definieras kalhyggesfritt skogsbruk

15 inlägg 5017 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu definieras kalhyggesfritt skogsbruk

Torbjörn Johnsen  
#704782 Skogsstyrelsen har tagit fram en definiton för hyggesfritt skogsbruk. Utöver det som tidigare har definierats som "kontinuitetsskogsbruk" har nu lagts till några definitioner som gör det möjligt att jobba med hyggesfritt skogsbruk för föryngring i tall och lövbestånd. Förslaget är en kompromiss mellan hur folk uppelever vad som ska kännas som skog och vad som är möjligt att åstadkomma rent biologiskt.

Jag tycker att framför allt skärmalternativet för tall är intressant att diskutera. Det skiljer sig mot en normal självföryngring på så sätt att man börjar med en tätare fröträdsställning/skärm som sedan avvecklas i två steg. Dessutom sparas fler evighetsträd än vad som normalt görs inom generell hänsyn.

Läs igenom texten här på iskogen.se och diskutera gärna vad du tycker om Skogsstyrelsens definition av hyggesfritt skogsbruk:

https://iskogen.se/skogsbruk/hyggesfrit ... styrelsen/



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Nu definieras kalhyggesfritt skogsbruk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704786 Här är förslaget i original.

https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... -03-08.pdf

Användarvisningsbild

Re: Nu definieras kalhyggesfritt skogsbruk

Mosstorpet  
#704856 Ja , den bilden kunde varit tagen i vår skog. Med den nya definitionen så praktiserar jag ju hyggesfritt hmm... Pratade med en skogs entreprenör som håller på med gallring alltså skogvård. Då kan man definiera oss som skogsvårdare. ( Lite som Moder Teresa fast i skogen 😉 ).

Avatar Fallback

Re: Nu definieras kalhyggesfritt skogsbruk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704893 Kalhyggesfritt kan väl kvitta för alla oss som inte är miljöpartister. Men det här berör alla som trasslat in sig i certifieringsträsket.

https://www.pefc.se/vara-standarder/sta ... jvMAt3Da5M

Avatar Fallback

Re: Nu definieras kalhyggesfritt skogsbruk

Denny  
#704899 Det är alltid skogsägaren som ska ha krav på sig... De människor som pratar om urskogar (på 150år) verkar tro att människorna kom till jorden år 1900. Det är väl skogsbete,myrslåtter, svedjebruk, skogs dikning, torvtagning osv som skapat vår nuvarande natur. Liksom vi i dag med nuvarande skogsbruk skapar maffiga pelarsalar utav tall, en väj röjd bokskog eller ekbacke.. storskog utav gran med mossmatta på backen som kan få en att tänka på john bauers sagor. Men inget är för evigt och man får ju njuta av det som är för tillfället.
Som "fastigheterna" är upphackade i Västsverige finns ingen risk för någon monokultur pga utav den enskilde skogsägaren, det finns inte en möjlighet att så många skulle vilja samma sak med sin skog. Nej det är industrin som skapar mono kultur. Inför kvoter (trädslagsfördelning) där ist, så kommer blandskogar per automatik.
Hade det vart som för farfars far att man kunde ta hästen o timmersvansen och plocka ner de 10 största träden man hitta i skogen varje vinter och klara ekonomin på det så hade nog inte kalhygge vart så stort problem...
Men jag tror inte det verkliga problemet löser sig genom att man inte kalhugger. Det är bara ett steg i åt "rätt" håll.
Det är väl som allt annat, lägg ner i Sverige och importera så gör VI inga klimatavtryck ialf!
Det va skönt att få ur sig 😉

Användarvisningsbild

Re: Nu definieras kalhyggesfritt skogsbruk

Torbjörn Johnsen  
#704904 Vill bara förtydliga att Skogsstyrelsen i sin definition av hyggessfritt inte värderar om det är sämre eller bättre än trakthyggesbruk. De skriver att det är upp till varje skogsägare att avgöra hur man vill sköta skogen och med vilka metoder så länge man håller sig inom skogsvårdslagens gränser. Trycket för hyggesfritt kommer från olika miljöorganisationer och vissa politiska partier men det finns även många privata skogsägare som letar efter alternativa skötselmodeller. Jag ser snarare Skogsstyrelsens definition som att den breddar begreppe hyggesfritt för att även kunna användas inom trakthyggesbruket med vissa modifieringar.

Oavsett om man väljer att sköta delar av sin skog hyggesfritt eller ej så tycker jag att olika lösningar med naturlig föryngring under skärm borde användas mer. Det kan ge en bättre ekonomi för skogsägaren: minst lika bra eller bättre (värde)tillväxt, mer mat åt klövviltet = minskade betesskador, billigare föryngring, trevligare skogsmiljö och mer tall i skogslandskapet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu definieras kalhyggesfritt skogsbruk

Denny  
#704912 Absolut Torbjörn, jag har gått o pillat ner frötall i förstagallringar jämte en H8 och en stackars terri som kämpar med 5,50 rotstockar nu veckan. Det funkar men frågan är om det är så lönsamt i jämförelse med "traditionellt".
I detta fall är ju fröträden "kvarglömda" och skulle vart borta för 20 år sedan men kan ju ist liknas med en "skärm" det krävs väldigt mycket planering och försiktighet för att ta ner bjässarna utan att slå sönder ungskogen. Och maskinellt ser jag faktiskt inte hur det skulle fungera... rottne H20 i första gallring?
Men skulle det plötsligt bli bättre betalt för talltimmret, (industrin ändras) ja då kan jag ju ta in arborister som tar ner träden på plats bit för bit o kör ut med järnhäst... jag försöker inte göra mig lustig på något sätt utan jag menar bara att industrin styr skogsbruket...

Användarvisningsbild

Re: Nu definieras kalhyggesfritt skogsbruk

Mosstorpet  
#704982 Jag har testat det mesta i avverkningsväg förutom blädning. Då jag har blandskog med stort Tall inslag 60-70%.
1. Kalhygge/(Föryngringsavverkning inte så laddat namn)=Snabba cash , smidigt allt klart.
2. Sparat fröträd , markberedning o sen hoppas på självföryngring. Fungerande inte alls blev bara en massa gräs , fick markbereda om o plantera ( Dyrt )
3. Avverkning i steg. Tog först bort granen , lämnat all tall. Nästa steg ställa ut till timmerställning. Sen successiv utglesning. Lämna en del tallar på strategiska ställen. ( Kan inte förklara var men det ger sig). Fungerar bra på våra marker men ett väldigt jobbigt alternativ då det kräver mycket manuell jobb för att inte skada plantuppslaget (Börjar bli för gammal för sånt , är ju inte 50 längre ).
4. Ridå huggning 2 trädlängder rent , vänta och se. Har jag inte facit på än men har ett par ytor.
Ska se om jag kan fixa några bilder på dom olika modellerna.

Avatar Fallback

Re: Nu definieras kalhyggesfritt skogsbruk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705014 Det är ett förslag som ligger. Det borde inte vara skrivet i sten utan mottagligt för förändringar. Kan ju tycka att det skogsbruk "under radarn" med hyggen under 0,5 ha som många bedriver borde kunna kallas hyggesfritt.

Användarvisningsbild

Re: Nu definieras kalhyggesfritt skogsbruk

Torbjörn Johnsen  
#705035
Skogsola skrev:Det är ett förslag som ligger. Det borde inte vara skrivet i sten utan mottagligt för förändringar. Kan ju tycka att det skogsbruk "under radarn" med hyggen under 0,5 ha som många bedriver borde kunna kallas hyggesfritt.


I förslaget till definition av hyggesfritt anges att luckor får vara max 0,25 ha sammanhängande. Det innebär att mellan 0,26-0,49 ha hyggen/luckor klassas det inte som hyggesfritt men är inte anmälningspliktigt. Det kan ju vara en skötselstrategi i sig med småhyggen utan anmälningsplikt även om de per definition inte klassas som hyggesfria😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu definieras kalhyggesfritt skogsbruk

Icegrip  
#705042 DN ligger i...högst upp i flödet.

https://www.dn.se/sverige/darfor-kan-sk ... h-ekonomi/

Visst, bra med hyggesfritt alternativ för dem som vill. Tror man att detta är lösningen på allt är man ute på tunn is.
Senast redigerad av Icegrip sön 14 mar 2021, 12:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Nu definieras kalhyggesfritt skogsbruk

Johan60  
#705044 DN skriver bl a ”Hyggesfria metoder ratas av stora skogsbolagen. Skog utan kalhyggen kan gynna miljön och ekonomin för skogsägare – ändå ratas metoderna, visar DN:s granskning.
Flera forskare menar att skogsbruk utan kalhyggen är bäst både för miljön och klimatet. Dessutom kan det ge mer pengar åt privata skogsägare.
Ändå ratas hyggesfria metoder av de stora svenska skogsbolagen, visar DN:s granskning.
Skogsnäringen lurar de mindre skogsägarna, säger skogsägaren Leif Öster, expert i statliga skogsutredningen.”

De hänvisar till flera forskare. Det vore intressant att höra om Lars L har kommentarer till den vetenskapliga grunden bakom påståendena.

Avatar Fallback

Re: Nu definieras kalhyggesfritt skogsbruk

maltex  
#705046 Är mycket lättare att skriva artiklar om hyggesfritt än att praktisera det. Som allt annat är väl resultatet beroende på förutsättningarna,men vissa har ju mera tur än andra. Att skogsbolagen föredrar kalhyggesbruk är väl inte så konstigt för dom som tänker efter lite,annars kanske man vill köpa grisen i säcken.

Användarvisningsbild

Re: Nu definieras kalhyggesfritt skogsbruk

Mosstorpet  
#705057 Lovade att återkomma med lite bilder. Om det är mer lönsamt är jag tveksam till , visst du slipper markberedning o plantering. Men du får inte igång ny skog så fort , intäkterna blir ju över ett x antal år. Inget vid ett generationsskifte. Naturen kanske är lite mer vinnare ?

Användarvisningsbild

Re: Nu definieras kalhyggesfritt skogsbruk

HannuRöj  
#705063 Bestånd som har blivit gran under , ändå har jag röjt ner granen en omgång för ca 12 år sedan. Då var det uppe i ca 5 meters höjd , skotade ut granarna o flisade. Här vill det alltså vara gran. Då får det bli det.

😀 Detta är viktigt för nya plantgeneration. Att man en gång rensar markytan och skotar alla granarna bort. Annars kan man inte utan markbereddning få annat än gräs och skitskog.

Håller man skogarna röjda får man välja när ny underväxtgran ska sparas. Tyvärr många som ser röjning som förröjning som ska göras för avverkning och granarna har hunnit växa upp alldeles för stora 🙄.

🙃 Visst kräver det arbete med naturliga föryngringar, men det gör ju plantering och röjning också. Vad som är lönsammt är en bra fråga, men i princip får man inkommster istället odlingskostnader 🤔..

Mycket bra inlägg, Mosstorpet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).